Mennyit kéne emelni szerinted a tanárok jelenlegi nettó 207 ezres fizetésén, hogy a jövőben is legyenek majd fiatalok, akik ezt a pályát választják?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Jó kérdés.
Mérnök ként dolgozom, de ha szeretnék tanítani, akkor ÉN olyan nettó 500E Ft korül elgondolkodnék hogy föladom a jobb fizetést és tanárnak állok.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Bonyolult kérdés. Én inkább a komplett oktatási rendszert átszervezném. Olcsó húsnak híg a leve, az ingyenes állami fenntartású iskoláknak meg még hígabb.
A közalkalmazottak sosem lesznek jól megfizetve, plusz az iskolák/tanárok teljesítménye is elég gyenge volt, a magyar diákok eredményei folyamatosan esnek az nemzetközi kompetencia felmérésen.
Szóval egyfelől alulteljesítésre miért is járjon béremelés? Másfelől viszont alacsony bérrel valóban nem lehet a pályára vonzani azokat, akik jó tanárok lennének.
Ami pedig az állami fenntartású iskolákat/közalkalmazott tanárokat illeti, az oktatás privatizálása és piaci alapúvá tétele elég nehéz ügy. Ha az oktatás megszűnik ingyenes lenni, az túl sok gyereket zárna ki a tanulásból, ha viszont a fizetős oktatást államilag támogatnák, nagyon megszaladna az oktatás ára, ami azokat hozná nehéz helyzetbe, akik nem jogosultak támogatásra.
Talán egy hibrid rendszer lenne a legjobb, ahol a jelenleginél nagyobb teret kapnak a fizetős magánintézmények, amiket kiegészítenének az állami iskolák azok számára, akik nem képesek vagy hajlandók a tagdíjat kigazdálkodni. Persze ez a megoldás meg behozna egy szegregációs problémát, ahol a középosztály/felső-középosztály gyerekeit elkülönítik a leszakadó rétegektől.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Az oktatási rendszerünk azért legalja, mert nem segíti a társadalmi mobilitást. Ha szegénynek születsz, egyszerűen borzalmasak a kilátásaid. Olyan közegből jön egy csomó gyerek (és eloszlatnám a tévhitet, hogy mind cigány, mert egyáltalán nem), ahol a tanulás nem érték. Hogyan kellene őket motiválni a jobb teljesítményre?
Meggyőződésem, hogy nem feltétlenül a víz a hülye, ha a kacsa nem tud úszni.
A kompetencián a szegénygyerekek eredményeit látod jobbára, hiszen egyre a több a kilátástalan helyzetben élő ember. Menj el egy gazdag környék sulijába és nézz szét ott az eredményeket illetően. Nem meglepő módon ők átlagon felül teljesítenek.
A szegregáció pedig mai napig megvan, lásd gimibe jómódú gyerekek, nyolcosztályosba gazdag gyerekek, technikumba, szakiskolába meg a "futottak még" kategória megy. Egymástól is azt lesik el sajnos, hogy a suli hülyeség, minek járjanak tehát?
Ezer sebből vérzünk, a béremelés pedig egy ragtapasz lenne csupán a problémákra.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Olyan közegből jön egy csomó gyerek (és eloszlatnám a tévhitet, hogy mind cigány, mert egyáltalán nem), ahol a tanulás nem érték."
Az alapprobléma ott van, hogy eleve egész Magyarországon "a tanulás nem érték". Tanulással és tisztességes munkával nemhogy meggazdagodni, lassan már megélni sem lehet. Egyszerübben: a tudást ma már sajnos nem fizetik meg...
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Béremelés előtt, elsőnek az általános- és középiskolai oktatást helyezném új alapokra. Lásd: Adatbáziskultúra
Általános iskola: projektoktatás, csapatmunka alapú,
- beszéd gyakorlatok, szövegalkotás, szövegértés stb.,
- minőségbiztosítás alapjai,
- vezetés és szervezés alapjai,
- döntéstudomány alapjai,
- optimalizálás alapjai,
- biztonságtudomány alapjai,
- gondolkodási- és információfeldolgozási módszerek,
- matematika alapjai,
- természettudományok alapjai,
- informatika,
- háztartástan,
- ápolástan,
- vásárlástan,
- egészségtan,
- lelki gyakorlat (nem vallási),
- politika ismeret és érdekérvényesítés,
- pénzügyi- és közgazdaságtani ismeretek,
- társadalomismeret,
- gyakorlati erkölcstan,
- technika,
- testedzés (gerinctorna, szemtorna, Alexander-technika stb.),
- angol- és német nyelv.
Ezeket az életből vett példákon keresztül gyakorolná a tanuló, életkori sajátosságokhoz igazodva.
Középiskolai oktatás:
Itt már a képességekhez és a piaci igényekhez igazodva mennének a diákok pályaválasztásra, gyakorlatias módon tesztelve önmagukat.
A középiskolában csak szakmai, gimiben pedig csak az egyetemi felvételire, átmenetre felkészítő tárgyak lennének.
Online adatbázisban lennének ezek a szabadon választható tárgyak:
- munkaerőpiaci ismeretek,
- munkavállalói ismeretek,
- munkáltatói ismeretek, vállalkozástan,
- statisztika,
- felkészítés a párkapcsolatra és a családi életre,
- zenei kultúra,
- dietetika,
- főzéstan,
- intelligencia fejlesztés,
- művészettörténet,
- logika,
- vallások,
- kultúrák,
- történelemhasznosítás,
- csillagászat,
- kutatás és fejlesztés,
- relaxációs módszerek,
- retorika,
- politika ismeret és érdekérvényesítés,
- háztartástan,
- egészségtan,
- természet- és környezetvédelem,
- szórakozás tudománya.
Lényeges megemlíteni, hogy folyamatosan frissítve lenne az adatbázis, illetve bárki számára elérhető felnőtt korban is.
Fentiekhez a pedagógusképzést is teljes egészében át kellene alakítani.
Ha ezek megvannak, megfelelő szakmai- és pszichológiai kiválasztási rendszer mellett, bruttó 1 milliós alapbérrel (+ életpályamodell) indulna a tanár, így csak a legjobbak mehetnének tanárnak.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!