Az önképzést/hatalmas tudást/kemény munkát vagy a jó dumát/kapcsolatokat/nyalizást jutalmazzák a munkáltatók elöléptetéssel?
#3
Nem vagyok naiv, 8 évig dolgoztam olyan helyeken, ahol semmi kapcsolatom nem volt. Még elő is léptettek.
#5
Lehet, hogy szerencsém volt, lehet, hogy nem - de a lényeg itt az, hogy tévedés általánosítani.
Valahogy így van a sorrend:
1. rokoni kapcsolatok
2. tapasztalat, ismertség, "hírnév"
3. egyéb kapcsolatok
4. "nyalizás", fontoskodás, tűzközelben kell lenni
5. hatalmas tudás
6. kemény munka, önképzés
Na pont nemrégiben volt egy kérdés és arra ezt a hosszú választ adtam:
"Én aztmondanám, hogy a kapcsoaltok (és "visibility") és a tudás kettője kell.
Egyébként ez az egész szerintem nagyon függ a cég méretétől is. PL egy 30 fő cégnél te tök jó vagy, ezt látja az egész vezetés (révén hogy max 2 szint van), de sokra nem mész vele, mert nem igazán van felfelé. Előző munkahelyemen pl votl a főnököm aki a projektet vitte és a cég vezetője. Itt tök jól látszik még a vezérigazgatónak is hogy hogyan dolgozol, de nem igazán van előre. (max fizetésbne tudnak kompenzálni, de az se4 sok mindig egy ekkora cégnél)
Egy több tizezer fős multinál értelemszerűen van hova felfelel lépni.
Csakhogy itt jön már az a dolog hogy nem olyan lapos a vállalati hierarchia mint egy kis cég esetében, úgyhogy itt már fontos a kapcsolat és az általam említett visibility. (az hogy mennyire és hogyan látnak téged mások)
Én a mostani munkahelyemen tanultam meg ezt 2-3 év alatt. Előtte úgy votlam, hogy csak az a fontos, hogy a tudásom legyen nagyon jó és a munkámat is jól végezzem. Ez nagyon szép, csakhogy itt jön az a dolog, hogy a fizetésemről és az előléptetésről nem a főnököm vagy az ő főnöke dönt, hanem fentebb. (oké a fizetésnél azért számít a managerem értékelése is, de csak kis részben, ha nem látják ugyanezt fentebb)
Ebben az esetben dolgozhatok nagyon jól, de nem sok értelme van ha a karrierem szempontjából releváns döntéshozók nem látnak semmit. Nagyon fontos az, hogy te hogyan adod elő magad, kik ismernek téged a cégen belül, az ügyfeleiddel hogyan látnak téged, hogyan kommunikálsz velük.
Egy egyszerű példa az ügyfelekkel kapcsolatban (nekünk cégen belül vannak az "ügyfelek" akiknek fejlesztünk): Megcsinálhatok nekik minden munkát gyorsan és jól, de úgy hogy ha sose beszélek velük (mert pl minden felemrülő kérdéssel a prodect ownert keresem meg) akkor számukra én csak egy vagyok a sok fejlesztőből a csapatban. Ellenben mondjuk lehet kicsit lassabb vagyok, mint más, de ha én beszélek velük vagy ha van valami hiba ami zavaraj őket akkor őket keresem, máris ismernek téged és tudják, hogy hozzád lehet fordulni ha van valami. És pl nálunk egy manager az ügyfelek között tud téged támogatni, ha előléptetésről lenne szó. Nálunk jó ha a magasabb management között is vannak akik támogatnak, mert az ő szavuk sokat számít mikor dönteni kell rólad.
Pl nálunk (röviden, de ennél bonyolúltabb) nem egy ember mondja meg, hogy téged előléptetnek, hanem egy csapat manager dönt ezekről. És mondjuk ott van előttük 3 jelölt akiből ki kell választani 1-et (és hasonló a tudásuk, de azért van benne különbség), akkor azért elég sokat számít az ha 1-2 manager azt mondja, hogy "én ismerem xy-t, sokat segített nekem ebben és ebben a munkában, lehetett hozzzá fordulni problémával". A másik kettőt így nehezebb támogatnia (annak ellenére is ha kicsit jobbak), ha csak most, papíron látta őket. (és persze fontos, hogy a megítélés, ha ismernek az pozitív legyen :D)
Nagyon jó, ha jól megcsinálom a munkámat, de ha azt senki se látja(a csapatomon kívül) annak nem feltétlen lesz sok előnye a karrierem tekintetében.
Lehet valaki nagoyn jó, de ha nagyon inrtovertált mellé és nem akar emberekkel beszélni/prezentálni akkor egy multiban nehezebb lesz előre jutnia.
És szerintem ugyanilyen fontos az is, hogy a közvetlen főnököd milyen. Mert egy olyan főnök aki nem támogat karrier szempontjából nehezíteni tud. Az enyém pl biztat és nyomaja, hogy külföldi kollégáknak is tartsak előadást, egy nagyobb fejlesztést, amiből lehet tanulni azt akár prezentálhatom is. És hogy neki milyen kapcsolati rendszere van a cégen belül.
Egy mulltinál nagyon nehezen tudsz úgy előre jutni, ha nem ismernek téged. Sokan azt mondhatnák akik nemismerik, hogy hogyan működik egy iylen cégben az előléptetés, hogy ez "magamutogatás/nyalizás", csak mert ők nem képesek emberekkel kapcsolatokat építeni. És magasabb szinten (a cégen belül) fontos, hogy tudj az ügyfelekkel, más csapatokkaljól kommunikálni, elő tudj adni valamit fentebbi szinteken, tud érvényestieni a csapatod akaratát és akár a saját beosztottaid karrierjáben is tudj segíteni.
És ezt hosszasan lehetne vesézni még :)"
https://www.gyakorikerdesek.hu/uzlet-es-penzugyek__karrier-f..
#5
Itt nem telejsen látom, hogy mi a probléma. Valaki elvégezte az egyetemet (gondolom emberi erőforrások, pszichológia vagy hasonló) majd eljön dolgozni és "jól fizető" HR-es munkát kap. Igen, ezért tanul. Az a jó fizető meg relatív. Egy kezdő HR-es olyan bruttó 320-400k körül keres. Persze függ hogy milyen cég. Egy kisebb helyen inkább ez a bruttó 300-320, de egy multinál már inkább 450-500.
És igen a HR-esnek az is a feladata, hogy eldöntse kiket vesznek fel. A tesztek meg oylanok mint pl egy monotonitás tűrő. Meg jobb helyeken erre tényleg adnak, mert egy beszélgetésből sok dologt le lehet szűrni az adott illetőről. (pl hogy mennyire megbízható)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!