Mi lehet az oka annak, hogy a pedagógusok bár (elvileg) keveset keresnek, általánosságban mégis rendezetten és jól élnek?
(MINDENEK ELŐTT!!! Tisztában vagyok a ténnyel, hogy a "vizsgált mintám" minimális, ezáltal pedig nem tekinthetők általánosnak a tapasztalataim, így következtetéseket sem szabad levonnom. DE!)
Tavaly végeztem el a gimnáziumot, a szokásos szerenád során pedig 2 kivételtől eltekintve minden egyes tanárunkat meglátogattuk.
Egyetlen, egyébiránt egyedülálló tanárnőnk élt egy átlagos, lakótelepi lakásban, a többiek kivétel nélkül rendezett, nagy, 5-10 éven beül épült/ teljesen felújított, modern, nagy házzal rendelkeztek.
A szubjektív véleményem szerinti 2 legszebb (de objektíven biztos, hogy 2 legértékesebb...) ingatlant egyaránt pedagógus házaspár lakta, de hangsúlyozom, az ÖSSZES ház kifejezetten nívós volt, látatlanban előbb valószínűsítettem volna, hogy jól menő kis-, vagy átlagos középvállalkozó, esetleg alkalmazotti szinten multis felső-középvezető tulajdona.
Autók közül is hasonló volumenű felhozatalt tapasztaltam: nyilván nem a prémium kategóriát kell elképzelni, de új Mazda 3,Nissan Qashqai, Suzuki Grand Vitara, Toyota Corolla volt, amit tapasztaltam, több helyen kisebb értékű, 2. autót is fenntartva.
Egy tanárunk nem rendelkezett autóval (az említett, elvált irodalomtanárnő), egy pedig egy 2. generációs Suzuki Swift-et (a "vasalóalakút") birtokolt, nagyjából ez lenne az a kategória, amit a közhelyek alapján előfeltételeznék.
Gyerek is szinte mindenhol van, jellemzően nem is egy, bár többségében már kirepültek.
A 2 évvel előttem, 50 kilométerrel arrébb, soproni gimnáziumban végzett barátnőm teljesen azonos tapasztalatokat osztott meg velem, ezért is keltette fel az érdeklődésem, hiszen megerősítést kaptam, hogy nem csak a mikrokörnyezetemben áll fent ez a különleges helyzet.
Miért volt ezt különösen furcsa látni? Nyugat- magyarországi, határmenti településről beszélünk, ahol a lakosság nagy része (de szinte minden háztartásból legalább 1 fő...) Ausztriában dolgozik, jellemzőn nettó 1600-2500 eurós havi fizetésért (az átlagba beleszámoltam a 13.,14. havi fizetést, hiszen tudni kell, hogy sokan azért csak az 1200 eurós minimálbért kapják, nyilván itt sem minden ingázó keres jól), többségében hosszú- hosszú évek óta, és az az érdekes, hogy a 75%-nál egzisztenciálisan a tanáraim jelentősen előrébb tartanak az életben.
(Bár ezzel kezdtem a kiegészítést, de megismétlem: nem állítom, hogy az ország minden pontján, minden egyes iskolánál ez az alaphelyzet, de nálunk, a nyugati országrészben, gimnáziumi tanároknál ez a tapasztalatom.)
Szerintetek minek köszönhető ez, s milyen arányban? Érdemes egy fiatalnak a tanári pályát választania?
Az én véleményem szerint az alábbiak eredményezhették azt, amit tapasztaltam:
- Lévén, értelmiségi, ám sok esetben konzervatív emberekről beszélünk, nem igazán jellemzőek rájuk a "pénzégető" addikciók, kevesen isznak/dohányoznak, ahogy látom, nem nyújtózkodnak a takarójuknál tovább, szolidan nyaralnak, szórakoznak.
- Szintúgy a konzervatív, értelmiségi létre vezethető vissza, hogy a lakóhelyük bizonyára erős prioritást élvez más tényezőkkel szemben, így megtévesztő lehet csak a házukból következtetni életszínvonalukra.
Ennek viszont némileg ellentmondanak a szép autók.
- Nyilván fontos beszélni a korrepetálásról: óránkénti 4000 forintért alig sikerült némettanárt találnom. Aki foglalkozik felkészítéssel/felzárkóztatással, kivétel nélkül tele van órákkal, s nem nehéz kiszámolni, hogy egy tanár házaspár átlag napi 2, párhuzamosan tartott órával kényelmesen összeszed még a fizetés mellé havi fél millió forintot. Egy informatikatanár fejleszthet weblapot privátban, egy zenetanár zeneiskolában egészítheti ki a jövedelmét, tesitanárok szinte mindig edzősködnek is egyesületnél, stb.
Ám a lehetőség ellenére messze nem mindenki él ezzel, s abban is biztos vagyok, hogy egy pesti, vagy alföldi tanár nem tud még 4-5000 forintot elkérni egy átlagos óráért, s nem is kell könyörögni a szülőknek, hogy szorítsák már be a gyereküket.
- Kevés fixebb, színtisztább és biztosabb jövedelem van a tanárinál, így bizonyára a bankok könnyen hiteleznek is nekik.
- Valószínűleg a többségüknek van öröksége/kapott támogatást otthonról, hiszen jellemzően (persze rengeteg kivétel van!) nem az ment anno egyetemre, pedagógusnak tanulni, akit 16 évesen lökdöstek ki a szülői házból dolgozni.
Kíváncsian várom a Ti véleményeiteket, s azt, hogy hasonlókat tapasztaltatok-e középiskolai éveitek során.
Jól írják az előttem szólók: a tanári társadalom nagy része nőből áll, és amikor te a lakásukba mész be szerenádozni, akkor nem a tanári keresetből összekuporgatott házba mész, hanem a gazdag férjeik életszínvonalát pillantod meg. Te magad írtad, hogy az elvált, egyedülálló tanárok panelben kucorognak, max. Suzuki Swiftet vezetnek. Ennyi a titok nyitja.
Annak is igaza van, aki azt írja, hogy az a nő tudja a színvonalat fenntartani, akinek a férje finanszírozza a hobbit (tudniillik a tanítást). Ez nagyon így van. Férfiként, fő keresetként a tanári bérből nem fogsz gazdag lakótelepen lakni, jó autókat vezetni önerőből, az fix. Önmagában a tanári fizetés ezekre nem elég, örökölni, gazdag férjet fogni, ilyesmi kell egy pedagógusnak ahhoz, hogy jól éljen.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!