Médiában melyik ág fizet a jobban? Operatőrködés vagy a fotózás?
ahogy #2-es válaszából is kiderül, az sem mindegy, hogy milyen területen, műfajban üzleti modellel, stb dolgozol.
NAGYON nem mindegy, hogy aluljáróban felállított igazolványkép készítő automatákkal vagy versenyben, vagy a National Geographic és Playboy fotósaival - meg persze még ezeken kívül rengeteg más műfaj, terület és minőségi szint van iszonyatosan nagy szórással.
a média is egy nagyon tág fogalom. a Playboytól a National Geographicig a napilapokon és az óriásplakátok reklámfotóit készítő alkalmazott fotográfusokon át rengeteg féle különböző terület van, amiknek legalább ennyire eltérőek a fizetési szintjei. de minden azon múlik, hogy te mennyire vagy ügyes benne, hogy megtaláld a megrenelőket, akik hajlandók neked fizetni a munkádért.
rengeteg (és napról-napra egyre több) akár nagyon jó fotós szenved miatta, hogy nem képes normális árat kérni a munkájáért, "mert mindenki mindent ingyen akar". egy csomóan meg jól, vagy akár annál is jobban megélnek, mert van elég megrendelésük és fizetnek is nekik eleget. a döntő különbség pedig nem biztos, hogy elsősorban minőségben, fotós tudásban van köztük. (lehet akár abban is, de nem kizárólag). sokszor még nagyon jó fotósoknak is nehezükre esik megkérni a munkájuk árát, méginkább megértetetni az ügyfelekkel, hogy miért is kell nekik többet fizetni érte. aki pedig erre nem képes, annak vagy állandó frusztráció lesz, vagy nem talál munkát, esetleg ingyen dolgozik, aztán felkopik az álla és kiszáll a fotózásból, elmegy inkább mást csinálni.
viszont ez nem csak a fotózásra igaz. üzleti szempontból a fotó és videó között nincs különbség. a videós munkákat is ugyanúgy fel kell hajtani, ugyanúgy el kell fogadtatni az árakat a megrendelővel. jobb esetben hajlandóbbak többet fizetni a videóért, de akik nem tudják megkérni a munkájuk árát és a fizetni hajlandó ügyfeleket megtalálni, fizetésre bírni, azoknak videósként ugyanúgy felkopik az álluk, mint fotósként.
egyébként mindkét területen elég telített a piac, akik a fotózásban nem boldogulnak, elkezdenek videózni és ugyanúgy a dolgok üzleti oldala (és annak hiányosságai) miatt nem sikeresek. nem véletlenül mondta valamelyik ismertebb operatőr már évekkel ezelőtt, hogy a videós szakmát is ugyanazok fogják tönkretenni, akik a fotózást is.
persze a helyzet nem teljesen reménytelen. aki nagyon jól csinálja (nem csak a szakmai oldalát, hanem az üzletit is), az akár sikeres és eredményes is lehet. de a verseny kemény. nagyon sokan próbálnak fotózásból is és videózásból is (meg grafikából, közösségi médiából, sorolhatnánk) megélni. emiatt rengeteg jelentkező közül válogathat bárki és ez az árakat is lefelé hajtja, hiszen könnyű mindig olcsóbbat találni és a sok jelentkező közt akár még jó minőséget is találhatnak olcsón. az igénytelen megrendelőknek meg még a minőségi elvárásaik se túl magasak, szóval méginkább megfelel nekik az olcsóbb és rosszabb is...
és persze ahogyan #2-es írta, a fotózás és videózás is egyre inkább elvárás, illetve egyre inkább megtérül, ha mindenhez is értesz. de ez minden mással is így van ahogyan a technika fejlődik.
volt idő, amikor külön sofőr szállította a fotósokat, mert nem volt elvárás, hogy tudj vezetni, meg legyen saját autód. volt idő, amikor külön laboráns dolgozott a képek előhívásán, külön gépíró volt rá, hogy megírja a lediktált képaláírásokat. ma meg a technika egyre elérhetőbb, hétköznapibb, egyre inkább beolvad minden egy munkakörbe.
különösen a médiában, ahol egyre jobban visszaszorulnak a példányszámok, olvasottsági adatok és a reklámbevételek is. a folyamatok pedig öngerjesztőek is. mivel csökken az érdeklődés és a reklámbevétel is, a lapok kevesebbet áldoznak a tartalomra, minőségre, meg azok előállítóira is. mivel spórolnak a tartalmon és azok előálítóin, egyre silányabb is a tartalom. emiatt viszont még kevesebben is olvassák a lapokat, ami miatt tovább csökken a bevétel is, ami miatt mégkevesebb jut a tartalomra, amitől tovább romlik...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!