Vásároltam egy terméket ajándékba, aminek csak egy részére, a szerkezeti részre van jótállás. Na már most, miután átadtam az ajándékot,1-2 nap után észrevettük, hogy nem úgy működik, mint ahogy kellene, így visszavittem az üzletbe, ahol vettem. Kitöltötték a jegyzőkönyvet és elküldték a szervízbe. Több mint egy hét után hívtak, hogy igen, megvan a hiba, garanciálisan kijavítják, azonban egy másik részét is cserélni kell, amire nincs jótállás, így azért fizetni kell. (hozzátenném, hogy a kettő között szoros összefüggés van) Konkrétan a termék egy negyedét még fizetni kellene. Ráadásul hónapokat is igénybe vehet,3-6 hónapot is említettek, de lehet, hogy csak 2-4 hónap, mire elkészül. (jogszabály szerint törekedni kell arra, hogy 15 napon belül megoldják) Köteles vagyok én fizetni a hibáért, ha az valószínű már a vásárláskor megvolt? A Ptk. Szerint ez hibás teljesítésnek minősül, amit a vásárlástól számított 6 hónapon belül vélelmezni kell, hogy már a vételkor fennállt. A vétel és a visszavitel között 2 hónap telt el, mert ugye ajándékba vettem, és előre megvettem időben, addig a dobozában állt, de a 6 hónapban így is benne vagyok. Utánaolvastam, és szeretném érvényesíteni a szavatossági jogomat. Kérhetem a kijavítást, kicserélést, vagy végső sorban, ha jelentős kényelmetlenséget okoz, illetve megfelelő határidőn belül nem tudják megjavítani, vagy az érdekem is megszűnt már, akkor a vételárat is visszakérhetem. Ez tényleg így van-e, kötelesek-e nekem visszaadni a pénzt, ha a jogszabályra hivatkozok? Mert beszéltem velük, és nem úgy tűnik, hogy bármit is tennének az ügyben, szerintük annyi lehetőségem van csak, hogy kérem a javítást pénzért, vagy nem, és úgy hagyják, amitől vlsz nem fog megfelelően működni, és súlyos kárt is okozhat a termékben. A jegyzőkönyvön amit kaptam, egy hatálytalan rendelet száma szerepel egyébként, ami szerint kérhetek szakvéleményt 6 hónap után, hogy eldöntsék a hiba keletkezésének idejét. Ők is a szakvélemény kérését javasolták egyébként. Mit tegyek az ügyben, mit tanácsoltok? Ptk. : 6:157. § [Hibás teljesítés] (1) A kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Nem teljesít hibásan a kötelezett, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett. (2) Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződésben semmis az a kikötés, amely e fejezetnek a kellékszavatosságra és a jótállásra vonatkozó rendelkezéseitől a fogyasztó hátrányára tér el. 6:158. § [Hibás teljesítési vélelem] Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen. 2. Kellékszavatosság 6:159. § [Kellékszavatossági jogok] (1) Olyan szerződés alapján, amelyben a felek kölcsönös szolgáltatásokkal tartoznak, a kötelezett a hibás teljesítésért kellékszavatossággal tartozik. (2) Kellékszavatossági igénye alapján a jogosult választása szerint a) kijavítást vagy kicserélést igényelhet, kivéve, ha a választott kellékszavatossági jog teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek - másik kellékszavatossági igény teljesítésével összehasonlítva - aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatás hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a kellékszavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott érdeksérelmet; vagy b) az ellenszolgáltatás arányos leszállítását igényelheti, a hibát a kötelezett költségére maga kijavíthatja vagy mással kijavíttathatja, vagy a szerződéstől elállhat, ha a kötelezett a kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, e kötelezettségének a (4) bekezdés szerinti feltételekkel nem tud eleget tenni, vagy ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt. (3) Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. (4) A kijavítást vagy kicserélést - a dolog tulajdonságaira és a jogosult által elvárható rendeltetésére figyelemmel - megfelelő határidőn belül, a jogosult érdekeit kímélve kell elvégezni. 19/2014. (IV.29. ) NGM rendelet: 4. § (1) A vállalkozás a fogyasztó nála bejelentett szavatossági vagy jótállási igényéről jegyzőkönyvet köteles felvenni, amelyben rögzíti a) a fogyasztó nevét, címét, valamint nyilatkozatát arról, hogy hozzájárul a jegyzőkönyvben rögzített adatainak a rendeletben meghatározottak szerinti kezeléséhez, b) a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés keretében eladott ingó dolog megnevezését, vételárát, c) a szerződés vállalkozás általi teljesítésének időpontját, d) a hiba bejelentésének időpontját, e) a hiba leírását, f) szavatossági vagy jótállási igénye alapján a fogyasztó által érvényesíteni kívánt jogot, továbbá g) az (5) bekezdés szerinti eset kivételével a szavatossági vagy jótállási igény rendezésének módját vagy az igény, illetve az az alapján érvényesíteni kívánt jog elutasításának indokát. (2) Ha a vállalkozás szavatossági vagy jótállási kötelezettségének a fogyasztó által érvényesíteni kívánt jogtól eltérő módon tesz eleget, ennek indokát a jegyzőkönyvben meg kell adni. (3) A jegyzőkönyvnek tájékoztatást kell tartalmaznia arról, hogy fogyasztói jogvita esetén a fogyasztó a megyei (fővárosi) kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testület eljárását is kezdeményezheti. (4) A jegyzőkönyv másolatát haladéktalanul, igazolható módon a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani. (5) Ha a vállalkozás a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényének teljesíthetőségéről annak bejelentésekor nem tud nyilatkozni, álláspontjáról – az igény elutasítása esetén az elutasítás indokáról és a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről is – öt munkanapon belül, igazolható módon köteles értesíteni a fogyasztót. (6) A vállalkozás a fogyasztó szavatossági vagy jótállási igényéről felvett jegyzőkönyvet az annak felvételétől számított három évig köteles megőrizni, és azt az ellenőrző hatóság kérésére bemutatni. (7) A szavatossági vagy jótállási igény bejelentése nem minősül a fogyasztóvédelemről szóló törvény szerinti panasznak. 5. § A vállalkozásnak törekednie kell arra, hogy a kijavítást vagy kicserélést legfeljebb tizenöt napon belül elvégezze. 6. § (1) Kijavításra vagy – a 4. § (5) bekezdése szerinti esetben – a szavatossági vagy jótállási igény teljesíthetőségének vizsgálata érdekében az ingó dolgot elismervény ellenében kell átvenni, amelyen fel kell tüntetni a) a fogyasztó nevét és címét, b) a dolog azonosításához szükséges adatokat, c) a dolog átvételének időpontját, továbbá d) azt az időpontot, amikor a fogyasztó a kijavított dolgot átveheti. (2) Az (1) bekezdésben előírtak a szavatossági vagy jótállási igényről felvett jegyzőkönyvben is teljesíthetők. 7. § (1) Ha a fogyasztó kijavítás iránti jótállási igényét közvetlenül a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál kívánja érvényesíteni, a javítószolgálat köteles a vállalkozást haladéktalanul értesíteni a jótállási igény bejelentéséről. (2) A javítószolgálat a kijavítást az 5. §-ban előírtak betartásával köteles elvégezni. (3) A javítószolgálat a kijavítás iránti jótállási igény intézésekor a 6. § (1) bekezdésében foglaltak megfelelő alkalmazásával köteles eljárni. 8. § (1) A 4–6. §-ban, valamint a 7. § (2) és (3) bekezdésében foglalt rendelkezések megsértése esetén a fogyasztóvédelmi hatóság jár el a fogyasztóvédelemről szóló törvényben meghatározott szabályok szerint.
úú, egybe tette az egész szöveget, a kérdésem csak a harmada, a többi jogszabály.
2016. ápr. 15. 08:25
2/11 A kérdező kommentje:
szóval Ptk.:
6:157. § [Hibás teljesítés]
(1) A kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Nem teljesít hibásan a kötelezett, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.
(2) Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződésben semmis az a kikötés, amely e fejezetnek a kellékszavatosságra és a jótállásra vonatkozó rendelkezéseitől a fogyasztó hátrányára tér el.
6:158. § [Hibás teljesítési vélelem]
Fogyasztó és vállalkozás közötti szerződés esetén az ellenkező bizonyításáig vélelmezni kell, hogy a teljesítést követő hat hónapon belül a fogyasztó által felismert hiba már a teljesítés időpontjában megvolt, kivéve, ha e vélelem a dolog természetével vagy a hiba jellegével összeegyeztethetetlen.
2016. ápr. 15. 09:21
3/11 anonim válasza:
Olyan nincs, hogy a terméknek csak egy részére van jótállás. Tartós fogyasztási cikk egészére vagy van vagy nincs jótállási kötelezettség.
De mivel 3 (munka)napon belül jelentkezett a hiba vélelmezni kell, hogy már az eladás pillanatában is fennállt, így a kereskedő kötelessége a csere. Pont.
2016. ápr. 15. 10:55
Hasznos számodra ez a válasz?
4/11 A kérdező kommentje:
Jogszabály szerint 6 hónapon belül kell véleményezni, amiben bőven benne vagyok.
A 3 napos csere ebben az esetben nem működik, mert annyi eltelt, mivel az ajándékot időben megvettem, majdnem 2 hónappal később adtam át, de addig nem volt használva.
Jogom van visszakérni az árát? Főleg, hogy hónapokat kellene várni, ha esetleg meg is javítanák úgy, hogy nem fizetek érte?
2016. ápr. 15. 11:13
5/11 A kérdező kommentje:
*vélelmezni
2016. ápr. 15. 11:22
6/11 anonim válasza:
Elsőre azt mondanám, hogy:
- Nincs jogod visszakérni az árát, mert az aránytalan többletköltség az eladónak és 2 hónapja vetted
- De azt is mondanám, hogy EGY terméknél (amit valamiért nagyon titkolsz, hogy mi is...) nincs olyan, hogy a felére van jótállás a másik felére pedig nincs. Egy termék az egy termék, egységként lehet csak értelmezni.
2016. ápr. 15. 19:50
Hasznos számodra ez a válasz?
7/11 A kérdező kommentje:
A nagy izgalomban kimaradt. Szóval egy óráról van szó, ès az óraszerkezeten kìvül a korona is hibás, ès azt akarják kifizettetni. Jótállás csak a szerkezeti rèszre van.
2016. ápr. 15. 20:01
8/11 anonim válasza:
Ilyen szvsz nincs. Ha nem sérülés okozta a hibát hanem rendeltetés szerű használat (vagy még az sem) során keletkezett akkor jótállási kötelezettsége van a kereskedőnek az óra minden részére is.
Ellenben a véleményem, hogy csak javítani köteles - de ott meg ahogy írtad a 15 napra kell törekednie.
2016. ápr. 15. 21:10
Hasznos számodra ez a válasz?
9/11 A kérdező kommentje:
Ès azt be tudja bizonyìtani, h már a vètelkor fennállt a hiba?
Ha nem tudja a 15 napot tartani, akkor kerhetem, hogy választok helyette egy másik órát az üzletben?
Igazából lassan le is telik a 15 nap, de a javìtás hónapokba telik.
2016. ápr. 15. 22:48
10/11 anonim válasza:
Azt nem kell bebizonyítani, hogy vételkor fennállt. Egy független szakértőnek kéne bebizonyítani, hogy pl. fizikai behatás miatt ment tönkre és ilyenkor megvonható a jótállás. Amúgy meg nem.
A 15 nap nem kötelező érvényű, de törekedni kell rá. A gyakorlat azt mutatja, hogy olyan 30 nap után lehet érdemben reklamálni. De jó eséllyel be kell majd vonni minimum a békéltető testületet.
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik. Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!