Ingatlan bérbeadás hogy működik?
A házunkat bérbe akarjuk adni, családtagnak. Szerződést írunk, de nem ügyvéd előtt. Bevallani sem igazán szeretnénk, mármint adóügyileg. Megoldható ez így?
A közüzemi számlákat át kell íratni a bérlők nevére, vagy nem? Mire kell bérbeadáskor odafigyelni, mégha családtagról is van szó?
Még soha nem volt ilyen ügyem, azért lehetnek buta kérdéseim. Előre is bocsi ezekért. :-)
Én az új címemre küldetném a nevemen maradó számlákat, aztán a számlák összegét "behajtanám" a bérlő családon, és én is fizetném be helyettük, nehogy véletlenül "elmaradjanak" a rezsivel.
Arra kell odafigyelni, hogy mindent pontosan írjatok le, ami befolyásolhatja az ezzel kapcsolatos dolgotokat. Mikor kell rendeznie a rezsit Veled, beköltözés, kiköltözés mikor, milyen módon, a lakás állaga átvételkor, kit mi terhel a lakás/ház állagának megőrzése érdekében, van-e biztosítás a lakáson, ha nincs, akkor köthet-e a bérlő rá saját érdekében biztosítást, kit engedhet még be életvitelszerűen a házadba, kutya-macska mehet-e stb. Minden részlet fontos, ami "veszekedés" tárgya lehet adott esetben a későbbiek folyamán.
Ha nem akarjátok leadózni, akkor egy lakás/ingatlan használati szerződést kéne írni (tehát nem bérleti szerződést), ami ingyenes, és egyéb ellentételezés nélküli kell, hogy legyen.
Köszönöm!
Ezt a lakás használati szerződést ügyvéd előtt kell? Vagy elég ha két tanu előtt mi írjuk meg?
Ebből a "bevallani sem szeretnénk, adóügyileg" egy nagy bukta lehet, adócsalásügyileg.
Szerződéshez természetesen nem kell ügyvéd, elég 2 tanú. Szerződésminták letölthetők az internetről.
Én mindenképp javasolom adószám kiváltását.
Ez a nem akarok adószámot váltani egy nagy butaság, mert sokkal könnyebb minden, ha van adószámod.
Az adószám hiányának meg nincs előnye, csak hátránya, pl. a bérlő részéről. (Kifizetőnek minősül, adóelőleget kell levonnia. Ha adószáma van a bérbeadónak és számlát ad, akkor ez nincs, önállóan tudja intézni az adóügyeit, nincs kvázi gyámság alatt.)
A NAV honlapján van egy tájékoztató füzet: Ingatlan bérbeadásának alapvető szabályai:
Adóbevallást kétféleképpen tudsz csinálni:
1. átalánnyal számolva
Ez a legegyszerűbb, mert 10%-os költséget levonsz a bevételből, és a megmaradó összeg után fizeted az szja-t.
2. tételes költségelszámolást alkalmazva.
Itt bevétel és költségnyilvántartást kell vezetni.
Arra figyelj, hogy a költségek között évente 2% értékcsökkenési leírás számolható el (az ingatlan eredeti vételi árát kell figyelembe venni).
Ezt például a legtöbb könyvelő nem tudja, csak néznek, mint borjú az új kapu előtt, pedig benne van az Szja törvény 17.§.-ában.
Olvasd el ezt a cikket is:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!