Magánszemélynek szeretnék egy lakást bérbeadni szabályosan. Magánszemély vagyok, adószámom nincs. Hogyan kell bejelenteni a NAV-nak? Milyen nyomtatvánnyal? Hogy kell az szja előleget fizetni?
Ez a nem akarok adószámot váltani egy nagy butaság, mert sokkal könnyebb minden, ha van adószámod.
Az adószám hiányának meg nincs előnye, csak hátránya, pl. a bérlő részéről. (Kifizetőnek minősül, adóelőleget kell levonnia. Ha adószáma van a bérbeadónak és számlát ad, akkor ez nincs, önállóan tudja intézni az adóügyeit, nincs kvázi gyámság alatt.)
A NAV honlapján van egy tájékoztató füzet: Ingatlan bérbeadásának alapvető szabályai:
Adóbevallást kétféleképpen tudsz csinálni:
1. átalánnyal számolva
Ez a legegyszerűbb, mert 10%-os költséget levonsz a bevételből, és a megmaradó összeg után fizeted az szja-t.
2. tételes költségelszámolást alkalmazva.
Itt bevétel és költségnyilvántartást kell vezetni.
Arra figyelj, hogy a költségek között évente 2% értékcsökkenési leírás számolható el (az ingatlan eredeti vételi árát kell figyelembe venni).
Ezt például a legtöbb könyvelő nem tudja, csak néznek, mint borjú az új kapu előtt, pedig benne van az Szja törvény 17.§.-ában.
Olvasd el ezt a cikket is:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!