Előfordult már veletek ilyesmi? Mit kellene csinálnom?
Csomagboxba kaptam az eMagos rendelésem, de a boxban nem az én csomagom volt, hanem egy totál ismeretlen nőé. Felhívtam az ügyfélszolgálatot, akik felírták, hogy mi történt, és azt mondták, nyissam ki a csomagot és mondjam el, mi van benne. Mondtam nekik, hogy ez nem nekem szól, nem akarom kibontani, még rámfogják, hogy kivettem belőle valamit. De a pasas csak erőszakoskodott, hogy neki fel kell írnia, hogy mi van a csomagban.
Megmondtam neki, hogy nem fogom megcsinálni, derítsék ki ők.
A boxom még nyitva volt, visszatettem a csomagot és bezártam.
Írtam az eMagnak, hogy ez történt. 12 napja semmi infó senkitől, az én rendelésem sem érkezett meg.
Most akkor a rendelésem és a pénz is ugrott, vagy most mi van?
Komolyan fel kellene bontanom más csomagját, hogy ne bukjam?
Veletek volt már hasonló?
#1 Más ember cuccát nem küldözgethetem, és nem is akarom, össze-vissza. Úgy gondoltam, hogy ha visszarakom a boxba, akkor a futár cég csak felfogja, hogy máshová kellett volna vinni. Főleg úgy, hogy a cégnek jeleztem a dolgot. Amúgy a futárnak nem tűnik fel, amikor egy cuccot betesz a boxba, hogy nem X városba szól a címzés, hanem 150km-el odébb? Miért én mászkáljak utána?
De alapvetően felvitte a vérnyomásom, hogy ki akarta velem bontatni. Majd magyarázkodhatok, hogy nem loptam el belőle semmit, meg aztán mi közöm is van nekem ahhoz, hogy mások mit rendelnek? Mi van, ha a nagymamája hamvai vannak benne, vagy bármi más, amiről tudni sem akarok? Ez nagyon dühítő volt!
Szerintem nem szórakozok tovább, megmondom az emagnak, hogy nem kaptam meg a holmit, ez volt a történés, fizessék vissza az árát, aztán ők is, meg a futárok is azt csinálnak, amit akarnak.
A magyar postatörvény, azaz a 2012. évi CLIX. törvény a postai szolgáltatásokról szabályozza a levéltitkot és annak védelmét. A vonatkozó paragrafusok a törvényben főként az alábbi részekben találhatók:
50. § – Levéltitok
Ez a szakasz kimondja:
A postai küldemények tartalmának és a hozzá kapcsolódó adatoknak a titkosságát minden postai szolgáltatónak biztosítania kell.
A postai küldemény tartalma és az azzal összefüggő adatok kizárólag a feladó, a címzett vagy az általuk megjelölt jogosult tudomására hozhatók.
51. § – A levéltitok megsértésének tilalma
Ez kimondja, hogy a levéltitkot megsérteni tilos. Különösen tiltott:
A küldemény jogosulatlan felbontása, tartalmának megismerése vagy harmadik féllel való közlése.
A küldemény elvesztésének, megsemmisülésének vagy sérülésének szándékos okozása.
52. § – Kivételes esetek
A törvény meghatározza, hogy bizonyos hatóságok (pl. rendőrség, nemzetbiztonsági szolgálatok) a levéltitok alól felmentést kaphatnak, de ezt csak törvényben meghatározott esetekben és eljárási szabályok betartásával tehetik meg.
59. § – Szankciók
A törvény büntető- és polgári jogi következményeket ír elő a levéltitok megsértéséért. Ez magában foglalhat bírságokat, kártérítési kötelezettségeket, vagy súlyosabb esetben büntetőjogi felelősségre vonást.
Tehát jól nagyon tetted, hogy visszaraktad a csomagot a boxba és nem bontottad fel. Másnak címzett postai küldeményt még csak magadnál sem tarthatod, például nem lehet nálad, ameddig a tényleges címzettet megkeresed, és átadod neki. Sőt, másik helyre sem viheted el, hogy feladd neki postán, hacsak nem akarsz kellemetlen beszélgetéseket, ha véletlenül megsérül, vagy elvész.
Tulajdonképpen a címzésen szereplő nevet sem olvashattad volna be a telefonba, a csomag száma, vagy megrendelés szám határeset.
Ha az ügyfélszolgálat ilyeneket javasol telefonon keresztül, akkor ez valószínűleg a folyamataikban előírt, amit az ügyfélszolgálatosnak követnie kell. Javaslom, hogy az adott futárcégnek panaszban jelezd mind a küldemény elcserélését, mind a szabálysértő folyamatukat. Ha erre nem reagálnak érdemben 30 naptári napon belül, akkor fordulj a Fogyasztóvédelemhez, ők az ilyen szabálysértéseket nagyon komolyan kivizsgálják, és megteszik a szükséges további lépéseket. Nem érdemes a cégtől azt a választ elfogadni, hogy az aktuális diszpécser hibázott, a leírtak alapján nem ez a valószínűsíthető helyzet, nem egyedi döntés lehet a háttérben az ügyfélszolgálatos részéről, hanem előírt folyamat, amit a diszpécsereknek rendszeresen követniük kell.
A megrendelt termék árát az eMagnak kell számodra megtérítenie, vagy egyéb úton a téged ért kárt kompenzálnia.
Akik a #3-ast lepontozták, azok figyelmébe ajánloma a következőket:
A magyarországi, nagyobb futárszolgálatok ÁSZF-jeiből kigyűjtöttem a csomagok felbontására, a levéltitokra és a kapcsolódó törvényi szabályozásokra vonatkozó információkat, ahol ezek elérhetők voltak. Tessék szépen átolvasni legalább az ÁSZF-eket, ha már a postatörvényt nem olvasta el senki. Attól, hogy itt a gyakorikérdések oldalon lepontozzák a választ, a törvények, és azok nem betartásából eredő következmények semmit sem változnak. Ha tényekkel alátámasztott ellenvélemény lenne, azt szívesen elolvasom, a lepontozás, viszont csak egy véleménynyilvánítási forma, érdemi vita nem lehet belőle. A vágyálmokat tessék otthon hagyni a párnán...
DPD
A DPD ÁSZF általában kimondja, hogy a csomagokat kizárólag a feladó és címzett között kézbesítik, és a tartalomhoz való hozzáférés tilos, kivéve hatósági előírás vagy gyanús esetekben. Pontos részletek eléréséhez a DPD aktuális ÁSZF-jének átnézése szükséges.
ExpressOne
Az ExpressOne ÁSZF-jében található vonatkozó információk a csomagok kezelésére és a törvényi megfelelésre vonatkoznak. Felbontás kizárólag szabályozott körülmények között történhet, például a hatályos jogszabályok szerint.
Packeta
A Packeta ÁSZF-je kiemeli, hogy a csomagok tartalmának ellenőrzése csak rendkívüli esetekben történhet, például ha a csomagolás sérült, vagy gyanítható, hogy a csomag veszélyes anyagot tartalmaz. Ezekben az esetekben a felbontás szabályozott körülmények között zajlik, és a címzettet értesítik.
Az adatvédelem és a levéltitok betartása szintén hangsúlyos, az ÁSZF az európai adatvédelmi jogszabályokra hivatkozik
Foxpost
Az ÁSZF részleteit nem találtam a csomagok felbontásával kapcsolatban. Foxpost esetében valószínű, hogy hasonló elveket alkalmaznak, mint más futárszolgálatok. Az általános szabályok általában a levéltitok és az adatvédelem betartását követelik meg.
MPL (Magyar Posta)
Az MPL az ÁSZF szerint kizárólag hatósági vizsgálat, valamint gyanú esetén végez csomagfelbontást. A Postatörvény értelmében minden esetben betartják a levéltitokra és a magánszféra védelmére vonatkozó szabályokat.
GLS
A GLS ÁSZF-je szintén előírja a csomag tartalmának biztonságos kezelését, és a felbontás csak indokolt esetekben, például hatósági eljárás vagy veszélyes anyag gyanúja esetén történhet.
Nomost... Ha a diszpécser olyat kér az ügyféltől, hogy akár a saját csomagjának tartalmát mondja be a telefonba, akkor azt ennek értelmében nemhogy köteles nem vagy bemondani, de a szolgáltatónak joga sem lenne ilysemit kérni tőled a saját csomagoddal kapcsolatban sem, főleg nem egy másnak címzett csomag esetében. Egy postai szolgáltatónak nalap esetben nincs semmi köze a csomag tartalmához (kivéve ha a feladó olyan terméket küld a csomagban, ami egyébként a szolgáltatásból kizárható /emberi maradvány, drogok,fegyverek, veszélyes anyagok, stb Ez cégenként változik)
Ha egy szolgáltatónál ez bevett gyakorlat, akkor érdemes mindenképpen a Fogyaszóvédelem felé ezt jelezni.
#3,4 Köszönöm a válaszokat!
Azóta sem kaptam meg a csomagom, az eMag visszaadta a vételárat. A fogyaszóvédelemnek jelezni fogom, mert szerintem sem én vagyok az egyetlen, akivel ezt csinálják.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!