A bankok kötelesek részletesen indokolni, ha elutasítanak egy hitelkérelmet?
Sajnos nem kötelesek indokolni.
Én sem vagyok Bar listás, 40 éve lakom ugyanazon a helyen, 20 éve vezetem ugyanannál a banknál a számlám, nincs semmilyen hitelem, 9 hónapos munkaviszonyom van (+ 6 éve főállásban vállalkozó), nettó 80 felett állítólag már megadják az agyonreklámozott Wizzair hitelkártyát, nekem nettó 117-re nem adták meg. Nem tudom, miért? Nem indokolják, nem is kötelesek, sajnos. Biztos hiper-szuper titkos :D
Nem kötelesek. Semmilyen jogszabály nem írja elő, hogy kötelesek lennének.
"Ne lehessen embereket megkülönbözteti?"
A bank a hitelkockázatelemzés és hitelezési döntéshozás során éppen ezt csinálja, törvényesen!
Felméri a kockázatokat, elvégzi az ügyfélminősítést és ez alapján dönt. Összetett folyamat, minél nagyobb az igényelt hitel összege, futamideje illetve a típusának függvénye is, de annál komolyabb adatgyűjtés és elemzés szükséges egy döntéshez.
Természetesen adott esetben mondhatja azt is a bíráló, hogy így nem jó, de kér hozzá például kezest és akkor engedélyezi a hitelszerződést.
Három eset van:
1) pozitív döntés
2) negatív döntés
3) további feltételek megkövetelése
Utóbbi esetben a feltétel teljesülése esetén végül születik meg a döntés, ami ilyenkor már általában pozitív.
Viszont a bírálati szempontok és a döntés indoka titkos. Üzleti titok illetve bankbiztonsági szempontból sem nyilvános.
Az ügyfélnek nem is kell erről tudnia. Éppen elég ha az eredményt tudja illetve adott esetben, hogy mit kell még teljesítenie.
Szlovákia másik ország, saját nemzeti jogrendszerrel, de kizárt, hogy törvény kötelezze arra a bankokat, hogy ilyen információt megosszon.
Az EU jogot pedig nincs értelme ide hozni, mivel ez nem EU hatáskör. De ha az lenne sem hoznának ilyen jogszabályt. Sem az országoknak sem az EU-nak nem érdeke maga ellen (pénzügyi rendszere ellen) cselekedni.
# 5/5 Időpont ma 20:30
Ami előbb kimaradt:
Megkülönböztetni természetesen nem lehet például nemzetiség vagy bőrszín alapján, de egy pénzintézet ilyet amúgy is miért tenne?
Viszont egy hitelezési döntés kockázatelemzéssel jár. A nevében is benne van.
Ahány ember annyi jövedelmi helyzet, vagyoni állapot, KHR történet, stb... Ezek alapján besorolják az embereket. Mondhatjuk megkülönböztetésnek is, de ez törvényes.
Amikor az egyenlőség elvéről beszélünk, az sem mindegy, hogy állami intézményről vagy egy bankról van szó.
Protitorientált piaci szereplő a bank.
Köszönöm a kimerítő választ.
Ettől függetlenül nagyon érdekelne, hogy miért utasítottak el. Minden feltételt teljesítettem.
Közben az ipolysági OTP-ből kaptam egy fülest, miszerint "központilag és csakis szóban" megtiltották a hitelezést magyar állampolgárok részére. Szép!
Na ez nagyon csípi az igazságérzetemet!
"Közben az ipolysági OTP-ből kaptam egy fülest, miszerint "központilag és csakis szóban" megtiltották a hitelezést magyar állampolgárok részére. Szép! "
1. - ez egyáltalán nem biztos, hogy így van - lehet, hogy csak az ottani ügyintéző pletykája, szóbeszéde
2.- ilyen alapon most akkor én mondjam azt, hogy azért nem kaptam Wizzair hitelkártyát, mert az Erste osztrák bank és biztosan nem szívesen hitelez a magyaroknak? (még mindig a 2-es)
Azért itt nem ugyan arról van szó. Az Erste-nek van egy magyar leánybankja, ez a Wizzair hitelkártya kifejezetten a magyar bank terméke, alapvetően magyaroknak van szánva, fel sem merül, hogy azért nem kaptál, mert magyar vagy.
Ugyanakkor az érthetően egy kicsit több macera a banknak, ha valaki egy szlovák banktól akar felvenni hitelt, szlovákiai ingatlan bővítésére, de ehhez magyar jövedelemigazolást visz. Lehet, hogy ilyesmivel nem akarnak aktuálisan foglallkozni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!