Airbnb-n keresztul kiadnam berendezett 3 szobas zugloi lakasom,2019. januarjatol, hogyan adozom?
Hogyan erdemes az arat meghatarozni? Elvileg 6 szemely is elfer.
Bejelentesi kotelezettseg van-e?
Tarsashazi lakasrol van szo.
Koszonom a tapasztalatokat!
Önálló tevékenységből származó jövedelemnek fog számítani az ebből származó jövedelmed SZJA szempontjából. A bevétellel szemben el lehet számolni a tevékenységgel szorosan összefüggő költségeket, amiket hitelt érdemlő irattal igazolni tudsz (például számla, határozat, megállapodás stb.). Ilyen lehet az áramdíj, ha zárat kell cserélni az ajtón, akkor annak anyag- és szerelési költsége stb. A különbözet lesz az adóköteles jövedelem.
Arra is van lehetőség, hogy a bevétel 10 %-át tekinted költségnek, és nem gyűjtögetsz semmiféle iratokat a kiadásokról.
Negyedévente van adóelőleg-fizetési kötelezettség. Az előleget a negyedévet követő hó 12-ig kell megfizetni. Tehát április 12., július 12., október 12. majd a következő év január 12.
Bevallás a szokásos bevallási hullámmal a következő év május 20-ig, amikor is a különbözeteket rendezed, ha lesznek.
A kétféle költségelszámolási módot nem vegyítheted év közben. A bérbeadás kezdetekor el kell döntened, hogy melyikkel számolod ki év közben az adóelőlegeket, és az adóéven belül azzal kell számolnod. Ha a 10 %-os költséghányadost választottad, de év végén kiderül, hogy kedvezőbb lett volna a "tételes" (számlagyűjtögetős) elszámolási mód, akkor az év végi bevallásban áttérhetsz a tételesre. Persze ehhez kellenek a bizonylatok is. Fordítva nem lehet. Tehát az év közbeni tételesről nem lehet váltani az év végi 10 %-osra!
Nyilvántartási kötelezettség:
Ha 10 %-ossal számolsz, akkor csak bevételi nyilvántartást kell vezetni, akár egy kockás füzetben, amit előtte besorszámozol végig. Lapok kitépkedése nincs!
Ha tételes költségelszámolást választasz, akkor bevételi- és költségnyilvántartást legalább vezetned kell. Erre nagyon megfelel - ha nem kockás füzetbe akarod vezetni - a nyomtatványboltokban kapható, ilyen célra kialakított formanyomtatvány.
A nyilvántartásokba csak bizonylatok alapján lehet beleírni. Ezeket a NAV bármikor ellenőrizheti, hiszen ezekből fogod év közben, majd év végén megállapítani az adókötelezettséged.
Bocsi, most tűnt fel, hogy Airbnb-n keresztül adnád ki.
Akkor a dolog kicsit más, mert az nem tipikus bérbeadás, hanem szálláshely-szolgáltatás lesz.
Erre nem tudom az adózást...
Ez szálláshely szolgáltatás, többféleképpen adózhatsz:
Lehetsz vállalkozó, vagy adószámos magánszemély
Adózni pedig lehet:
-Tételes költségelszámolással
-Tételes átalánnyal (ez az ajánlott)
-KATÁVAL (Ehhez vállalkozói kell mindenképp. Itt lehet KATÁzni, ez nem ingatlan bérbeadás, hanem szálláshely szolgáltatás, de ezt nagyjából csak akkor érdemes, ha már egyébként is vállalkozó vagy)
-vállalkozási formában csinálva pedig lényegében bármely vállalkozási adózással lehet, csak az már nem mindig éri meg.
Mindenképp konzultálj könyvelővel!
Bővebben az adózásról:
A tevékenység engedélyköteles, önkormányzattól kell kérni.
A vendégéjszakákról pedig ugyanúgy vendégkönyvet kell vezetni, illetve IFÁ-t kell fizetni vendégéjszakkánként.
Arról már folyik/folyt jogi vita, hogy a társasház korlátozhatja vagy megtilthatja e ezt. Érdemes elolvasni a társasház SZMSZ-ét
(Ezek a szabályok egyébként egységesek, mindegy, hogy airbnb-n, szallas.hu-n, booking.com-on vagy akármilyen hirdetésen keresztül adod ki.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!