Hány km/órás szélnél nem engedik fel és leszállni a repülőgépeket?










A fő limitáció az oldalirányú komponens a szélben és a széllökések sebessége (mennyit változik a szél nagyon rövid idő alatt).
Az, hogy ezek az értékek pontosan mekkorák, az típustól és légitársaságtól is függ.
A repülőgépek felszállási és leszállási szabályait nem konkrét szélerősséghez, hanem a szél típusához és irányához viszonyítva határozzák meg, valamint a repülőgép típusához, súlyához és a repülőtér kifutópályájának adottságaihoz.
Kulcstényezők:
1. Oldalszél (crosswind): Ez a legkritikusabb tényező. Általában a repülőgépek 30-40 km/órás (16-22 csomós) tartós oldalszél fölött már nehezen kezelhetők, bár modern repülőgépek akár 55-60 km/órás (30-32 csomós) oldalszélben is képesek biztonságosan leszállni.
2. Hátszél (tailwind): A repülőgépek általában csak nagyon alacsony hátszélben szállhatnak le (10-15 km/óra vagy 5-8 csomó alatt), mert ez meghosszabbítja a leszállási távolságot.
3. Egyenes ellenszél (headwind): Ez segíti a felszállást és leszállást, és itt nincs felső határérték, amíg a repülőgép teljesítménye elegendő.
Kritikus szélerősség:
• Ha a szél sebessége meghaladja a 80-100 km/órát (43-54 csomó), főleg viharos, változó irányú széllel párosulva, a repülőterek gyakran törlik vagy késleltetik a járatokat.
• Extrém viharos helyzetekben, például hurrikánok vagy erős zivatarok esetén, a 120 km/órát (65 csomó) elérő szelek miatt már biztosan nem engedik a gépeket felszállni vagy leszállni.
Egy adott repülésről vagy repülőtérről szóló döntést mindig az aktuális időjárási viszonyok, valamint a pilóták és a légitársaság biztonsági szabályai alapján hozzák meg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!