Ha a repülő egyik oldalára csak kövér, másik oldalára csak sovány utasok ülnének, az okozna valamilyen gondot?















Természetesen, nem is kicsit. Ha mondjuk a soványakat 60 kilónak vesszük, a kövéreket mondjuk 110-nek, pl egy 160 fős gépen ez 4 tonna extra súlyt jelentene az egyik oldalra. Az ekkora utasszállítók olyan 35-45 tonna saját súlyúak általában, ez azt jelentené, hogy a gép saját tömegének egy tizede húzza el a repülő egyensúlyát. Ez iszonyú jelentős lenne.
Persze nem túl reális, hogy ilyen helyzet csak úgy véletlen kialakuljon.





Azért az döbbenetes, hogy a tények helyett a tudatlanság dominál az értékelésben. Érdemes lenne egy kicsit gondolkodni az iskolában tanultak alapján, piros nyomogatás helyett.
Még a legnagyobb gépeknél is komoly jelentősége van a kiegyensúlyozottságnak. Nem lehet féloldalasan terhelni.










Igen, a súlypont helye fontos, de nem hanyagolható el a súlyelosztásnál a nyomaték sem.És megint az a fránya fizika, no meg némi gépismeret.
Mire gondolok?
Egy B777 törzsátmérője kb. 6-7m.. A törzsben ülők nyomatéka számításkor (a súlyuk mellett) így max. 3m.
És tankolnak a szárnyakba ha úgy adódik (>10 000km) 120tonna üzemanyagot!
A fesztáv, a szárnyaké > 60m! még szerényen számolva is átlagosan 20m lesz a nyomatékszorzó.
És akkor vesd össze az utas különbséget, fejenként 40kg, létszám féloldalra 200, távolság max. 3m az 24.000mkg
Az üzemanyagé egy oldalra: 1200.000mkg 1200 vs 24
A hajtóművek nem egyformán fogyasztanak, a pilóták dolga ha szükséges kiegyenlíteni a különbségből adódó nyomatékot a kereszttápláló szivattyú bekapcsolásával vagy átmenetileg egyoldali tartály használatával.
Röhögve ki lehet egyenlíteni egy oldalon a szumósok, másik oldalon a manökenek "különbségét".





7-esnél a pont. Nyilván számít a gép mérete is, de egy nagyobb gép esetében sokkal többet számít a szállított üzemanyag mennyisége.
És akkor még nem is beszéltünk a repülés közben a gépre ható erőkről, ami sokkal nagyobb mint az utasok tömeg különbsége.










Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!