Miért nincs Budapestről Észak-Amerikába közvetlen járat, ha pl. Peking, Shanghaj, Xianba stb. is naponta mennek gépek?
Mert Ferihegy ugyan nemzetközi repülőtér, de ezt úgy kell érteni, hogy csak kicsit fontosabb, mint mondjuk egy nemzeti. Főleg az a dolga, hogy felhordja apró gépek forgalmát a globálisan nagyobb fontosságú repülőterekre. Olyan a légi közlekedésben, mint egy vidéki buszpályaudvar - innen nem tudsz eljutni semmilyen fontos helyre a nagyvilágban, de csatlakozásod van olyan repülőterekre mint Párizs, London vagy Dubai ahonnan viszont igen.
Hogy kínai városokba van közvetlen kapcsolat az valószínűleg a kínai diaszpóra igényeinek köszönhető. Ők egyelőre simán nyújtanak olyan fizetőképes keresletet amit érdemes a légitársaságoknak kiszolgálni - bár mivel ebben turisztikai közbenjárás is benne van, nem lennék meglepve, ha ez pár év múlva esetleg megszűnne.
A kínai járatokat jól látjátok, de a nyugati irányba más a helyzet.
Alapvetően a légiközlekedés két fontos ágra oszlik: fapados és hagyományos (legacy) repülés. A fapadosok Európából nem repülnek tengerentúli járatokat és valószínűleg soha nem is fognak. Most nem megyek bele miért, de azt biztosan látjátok, hogy többnyire max 5-6 órás járatokat üzemeltetnek kizárólag A-ból B-be kis keskenytörzsű gépeikkel, és náluk NINCS átszállás a légiközlekedési értelemben véve.
A hagyományos társaságok ún. HUB rendszerben működnek, mindegyiknek van egy esetleg kettő központi reptere(HUB), ahová kisebb, keskenytörzsű (egyfolyosós) RÁHORDÓ gépeikkel elviszik az utasokat az európai másodrepülőterekről a HUB-ba, ahol ÁTSZÁLLNAK a szélestörzsű gépekre és repülnek a világ távolabbi pontjaira. Ilyen HUB például a Lufthansának Frankfurt és München, Az Air France-nak Párizs(CDG), a KLM-nek Amszterdam, a British Airwaysnek London(Heathrow), a LOTnak Varsó stb.
Mert így tudják a keresletet koncentrálni. Nincs akkora kereslet, hogy minden regionális reptérre közvetlen járatot tudjanak kihelyezni. Még a kisebb hagyományosok is igyekeznek összegyűjteni az utasokat, mint pl. az Austrian Pozsonyból és Budapestről.
Na most a Malév megszűnése óta Magyarországnak NINCSEN hagyományos légitársasága, ami Ferihegyet HUB-ként kezelné, annak tartaná. Az Austrian és főleg a LOT próbálkozott kiterjeszteni a hatókörét Budapestre, a Covid előtt voltak közvetlen LOT járatok Budapestről New Yorkba és Chicagoba, de a pandémia betett a kísérletnek. Tehát azért nincs közvetlen járat Budapestről Amerikába, mert nincs elegendő stabil kereslet, amiért (is) nincs hagyományos tőkeerős légitársaságunk aminek itt lenne a HUBja. A többi hagyományosnak meg nem az az érdeke, hogy Budapestről, Poznanból, Lyonból, Koppenhágából, Podgoricából, Bukarestből stb. indítson közvetlen járatokat félig üresen, hanem az, hogy összegyűjtse az utasokat a saját központjába, ahol aztán jól meg lehet tömni a gépeket. Arról nem is beszélve, hogy a logisztika és szervízelés is így ésszerűbb
#5: Hát amíg az Aliexpressről meg Temuról nem kicsit vonzóbb vásárolni, mint mondjuk az amerikai Amazonról addig igen. Az utasszállítók is visznek cargót a poggyásztérben, még ha nyilván nem is annyit, mint egy teherszállító gép. Kínából mindig biztosan be lehet rakodni 1-2 tonna extra rakományt, az kb. 3-4 $/kg között mozog. Szóval az a néhány raklap áru bőven kompenzál azért, ha esetleg nem kel el az összes jegy Budapestre vagy vissza, így a kínai járatok piacilag is plusz értékkel bírnak a légitársaságoknak.
Szóval aki nyugati nyitni akar az rendeljen amcsiból dolgokat légipostával - hátha vonzóbb lesz az útvonal.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!