Miért nem hagyják a légitársaságok aludni a pilótákat?
"Egy 2015-ös felmérés során, a felmérést kitöltő pilótáknak az 56%-a ismerte be azt a szomorú tényt, hogy előfordult már olyan, hogy repülés közben elaludtak és ennek az 56%-nak a 26%-a azt is elismerte, hogy volt már olyan, hogy a szundikálásból arra ébredtek fel, hogy a másodpilóta is bizony elaludt!"
Hány órás műszakban dolgoztatják őket?
Valójában ha bejelenti, szunyokálhat a pilóta robotpilóta bekapcsolása mellett, de tájékoztatnia kell a másik pilótát erről. Erre van törvény és max fél óra lehet. Ez a nagyobb távokon lehetséges, a kis regionális repülésben nincs erre idő, mivel amint eléri az utazómagasságot a repülő, már szinte lehet ereszkedni le a földre, és előkészülni. Ez miatt a WizzAir pilóták maximum egy Tenerife vagy Dubaj járaton tudnak élni ezzel.
A transzatlanti járatokon van szoba a repülőn, ahol aludni lehet, de van váltó személyzet. Ez ne pihenésnek, hanem alvásnak minősül.
Amúgy nem csoda, hogy elaludnak, egy pilóta egy nap 12-14 órát is dolgozhat. Ez roppant kimerítő…
Kamionsofőrök szerintetek miért alszanak el szintén? Mert egy nap a megengedett vezetési idő 10 óra, ami alatt 800km-t is vezethet, és a 10 órás vezetési időbe nem számolják bele a 45 perces pihenőt. A rakodás és tankolás pedig egyéb munkának minősül, a vámolás is ahol csomó papírt kell kitölteniük, hatóságokkal egyeztetni. Ez miatt amit munkára fordítanak 15 óra is lehet, ha mindent beleszámolunk, vannak napok, amikor mindössze az egész 24 órás napjából 9 órát “pihenhet”. Ami nevetséges, mire sorra jut a zuhanyzófülkében, elmegy venni valamit enni, vacsorázik, már ott van hogy maradt 7 órája… mire elalszik az is fél óra. Szal szerencsétlen kamionos aludt 6,5 órát… majd másnap indul minden erőről… szóval ennyit a “szigorú” szabályokról… Ki vannak herélve mind a pilóták mind a kamionsofőrök…
Szerencsétlen pilótának meg sokszor rosszabb, mert ki kell jutnia a reptérre is, míg a kamionsofőrnek nem kell a “‘munkahelyére” utaznia. De így is alig alszanak. De nagyon kedvesek a jogalkotók, ha egy kamionosnak ilyen a munkaideje, akkor vissza kell pótolnia a pihenést a 3 hét végén… de cukik. Mert az ember így működik, hogy nem alszom rendesen 2 hétig akkor majd a hosszú pihenőn kapok egy extra visszapótlást és meg van oldva. A szervezet tuti így működik, ja nem…
Egy pilóta akkor kipihent, ha transzatlanti járatot csinál, vagy extra hosszú európai utat. Mert kevesebb a le és felszállás, és 10.000 méteren “szunyokálhat” is. Kevesebbet fordul, kevesebb egyéb munkája van, kevesebbet kell körbe járnia a gépet ellenőrzésre és így tovább…
Kamionsofőrnek szintén az a jó, ha nem egy magyar osztrák fuvart intéz, majd küldik máshova, hanem ha leküldik spanyolba. Mert akkor a 10 órás vezetési idején túl nem kell mást csinálnia, a nap többi ideje az övé. De aki nyugat európán belül kisebb távokat tesz, az sokkal többet dolgozik. Ha gyűjtőzik, az még rosszabb, mert apró árukat tesznek csak fel rá, de neki az sok egyéb munkát jelent.
Szóval a jogalkotók nem tesznek különbséget aközött, aki kis távokat tesz meg mint aki nagyot. Ez probléma.
Nagyon szigorú kötelező pihenőidők vannak, amiket muszáj betartani, de. A pilóta az eleve összevissza munkarend, a járatok nonstop mennek szinte (de bizonyos országokban és a cargo cégeknél éjszaka is), tehát nem tud mihez alkalmazkodni a szervezet, ha x napon reggel 4-kor kell kelni, aztán meg délben, aztán meg este. Ráadásul sok a túlóra is, ami megint boríthatja a napirendet. Ezt sajnos sokan nem bírják, de akkor vagy próbáljon egyezkedni a beosztással kapcsolatban vagy mondjon fel, olyan opció nincs, hogy csak úgy alszom vezetés közben, ebből halálos baleset is volt már.
A buszsofőr meg a mozdonyvezető beosztása is szar, mégse beszélsz ilyen elnézően róluk, hogy miért nem szunyókálhatnak munka közben. Pedig akár több száz, ezer ember életére is vigyázhatnak egyszerre, ráadásul egyedül, még váltótárs sincs egy mezei városi vonalon mondjuk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!