Ha leáll egy gép motorja függölegesen letud zuhanni?
Hacsak nincs valami eget rengetően új módszere a fizika törvényeinek áthágására, úgy blődség.
Egy átlagos repülőgép (nem Harrier-típusú) csak és kizárólag úgy tud folyamatosan a levegőben maradni, ha nagy sebességgel halad. Függőlegesen a motor leállása után csak akkor tudna zuhanni, ha álló helyzetben lenne a bekrepáláskor. Az pedig nem kivitelezhető. Tehát mindenképpen siklik egy ideig.
Persze egy megjegyzést hozzáfűzök még: ha a repülő a motor leállásakor épp függőleges repülőmozgást végez (az orra az ég, vagy a föld fele van fordulva) úgy természetesen képes "csak zuhanni", siklás nélkül.
kíváncsi lennék, melyik bolygón élsz, ahol igaz az állításod...
Legjobb példa: futás közben ejts le egy követ. NEM oda fog leesni, ahol elengedted, hanem kicsit a te sebességedről lassítva halad az elengedéskor felvett utolsó irányba.
a repülőgép bombázóknak ezért már jó előre le kellett dobniuk a bombákat, mielőtt ténylegesen a célpont fölé értek volna :P
Mert hülye, azért...
Egy boeing 747-es, ami a ma forgalomban lévő egyik legnagyobb utasszállító képes 100+ kilómétert vitorlázni ha utazósebességen bekrepálna minden hajtóműve (leginkább kifogyna az üzemanyag)
Egy motoros hajtásra tervezett gépnek szüksége van sebességre a repüléshez. Van egy minimális sebesség ami kell hogy irányítható maradjon. A repülőgépek többségénél ez a sebesség meghajtás nélkül ugyan elérhető, de csak jelentős nagyságú siklószöggel. Ez a szög géptípustól függően nagyjából 5-30° (mondjuk az 5° az ultrakönnyű kisgépek siklószöge, míg a 30° körüli érték a vadászgépekre jellemző). Tehát azért a vitorlázás eléggé túlzó kifejezés erre az "irányított süllyedésre". Igaz viszont, hogy megfelelő magassággal ez az "átvitorlázott" távolság akár jelentős is lehet, olyankor amikor az utazó magasságban történik a baj, de alacsony magasságból eléggé problémás a dolog.
Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a fedélzeti rendszerek energiaellátását általábana hajtóművek által meghajtott generátorok szolgáltatják. Ha a hajtóművek nem üzemelnek, ugyan még mindig ott van a legtöbb típuson megtalálható kiengedhető légcsavaros generátor, de ennek a teljesítménye csak ideig óráig elegendő az akkumulátorok mellett. És ha a fedélzeti rendszerek energia nélkül maradnak, nagy valószínűséggel az irányíthatóság is részben vagy teljesen megszűnik. Innentől fogva a gép irányítatlanul, irányíthatatlanul le fog esni. Helyesen írták, hogy ez szinte biztosan nem a tökéletes függőleges zuhanás, de valljuk meg egy nyél nélküli lapát se függőlegesen esik le. Mondjuk az eltérés nem nagy, és sajnos nincs is különösebb jelentősége.
Van ilyen úgy hívják:átesés ez akkor következik be ha nincsmeg a repüléshez szükséges minimális sebesség.A legtőbb repülőnél ezt már a repülés irányító rendszerek alapból kizárják,és a repülők álltalában elég aerodinamikusak a sikláshoz.
Átesni a nagyon kisrepülők tudnak de ott se jellemző mert van ojan repülő ahol az átesési küszőb 50KM/h!
és akkor se úgy fog esni mint egy kő mert a vezérsíkok össze-vissza terelik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!