Mekkora sebességnél melegszik fel jelentősen egy tárgy a légkörünkbe?
A legellenallasi egyutthaton (azaz a targy alakjan) rengeteg mulik, a sebesseg csak egy tenyezo a sokbol. A 'jelentos' felmelegedest sem igazan tudom ertelmezni: 150 fokrol, vagy 1500-rol van szo?
A 3 Mach-ra kepes, mar kivont SR71 Blackbird repulogep kulso boritasa siman 250-260 C fok fole melegedett menet kozben. Ez 'jelentos'?
"Mekkora sebességnél melegszik fel jelentősen egy tárgy a légkörünkbe?"
kb. Mach 2-től indul a folyamat.
"Esetleg van erre valamilyen képet vagy online kalkulátor?"
NASA compressive heating calculator
(ősrégi java app, úgyhogy a chrome alapból nem hajlandó futtatni, add hozzá a CheerpJ Applet Runner-t és úgy töltsd be az oldalt)
"Kíváncsi lennék mi az a sebsség aminél jelentősen elkezd melegedni mondjuk egy rakéta vagy bármi."
Mach 2-nél kezd beindulni a dolog Mach 3-tól igazán hatásos. (kb. 500 fok) Mach 4 kb. 1000 fok. ami igazán számít a sebességen felül az a magasság. (a légnyomás és a levegő hőmérséklet miatt)
"egy modern vadaszgep 5-8x-os hangsebessegre is kepes"
álmodban. a leggyorsabb rendszeresített emberi irányítású repülő eszköz az SR-71 és az is "csak" 3,3-3,4 Mach-ot tudott, de azt is csak úgy, hogy a külső borírás lemezei a kifutón nem értek össze, a gépből szó szerint ömlött az üzemanyag és a hézagok csak felszállás után a megfelelő sebesség elérése esetén záródtak be a hőtágulástól.
(most olyan apró cseprő dolgokról, mint a spéci hajtómű, ne is beszéljünk)
"A legellenallasi egyutthaton (azaz a targy alakjan) rengeteg mulik, a sebesseg csak egy tenyezo a sokbol."
fordítva és nem. lsd. lent.
"SR71 Blackbird repulogep kulso boritasa siman 250-260 C fok fole melegedett menet kozben."
mármint a farok közelében.
a pilótaablakon 650 fok, a hajtóművek kilépő végének közelében 950 fok volt a jellemző.
És akkor a magyarázat:
NEM SÚRLÓDÁS. Felejtsd el. teljesen más folyamat játszódik le.
pongyolán fogalmazva az történik, hogy a levegő már nem képes kitérni a gép útjából, hanem "feltorlódik" előtte. kialakul egy púp, amiben (a géphez képest) szinte nem mozog a levegő, ellenben jelentős mértékben össze van nyomva. az összenyomott levegő pedig melegszik. ez az a hő, ami melegíti a járműved. úgyhogy a dolog éppen, hogy nem súrlódás, hanem stagnálás.
az alak abban játszik szerepet, hogy ha olyan alakúra építed a géped orrát, mint amilyen ez a kúp lenne, akkor nem lesz összenyomott levegőd, nincs ami melegedjen. a gond ott van, hogy attól még nyomásod lesz és a szerkezetnek ki kell(ene) bírnia. ezért szoktak köztes megoldás választani: hegyes amennyire csak lehet, de közben a hőt is bírja. nem egyszerű feladat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!