Miért nagyobb kilégzéskor a légúti ellenállás, mint belégzéskor?
valószínűleg azért, mert kilégzésnél a környezeti nyomással szemben kell kipréselni a a levegőt, azaz a környezetinél nagyobb nyomáson meg végbe a folyamat, míg a belégzésnél a levegő szabadon áramlik be a kitáguló tüdőbe, azaz a környezetinél kisebb nyomáson történik az egész.
de ez csak tipp
Miért, nagyobb?
Nem sok okot tudok elképzelni, amit igen, az simán a légáramlásnak máshogy álló útakadályok lehetnek.
Mint itt is:
Az egyik tesztkérdésben ez volt a helyes válasz élettanon.
Ezt találtam:
Resistance is also slightly different on inspiration and expiration due to the diameter of the airways. On inspiration, the positive pressure within the alveoli and small airways causes the diameter to increase, and therefore resistance to decrease. The opposite is true for expiration, airways narrow due to low pressure and so resistance is increased.
Hm, szóval a légrendszer kisebb keresztmetszetei miatt magasabb az ellenállás.
Kicsit fura ez nekem, mert ez alapján (főleg az alacsony-magas nyomás említésével az idézetben) az ellenállásnak szerintem nem a ki- és belégzés közt, hanem a teleszívott és üresre fújt tüdő közt kéne változnia, oda-vissza.
"kilégzésnél a környezeti nyomással szemben kell kipréselni a levegőt"
A környezeti nyomás a mellkasra is hat. Mint mikor egy kovács fújtatót kinyitunk vagy összecsukunk, ugyanaz az erő kell hozzá.
Abban viszont lehet valami, hogy beszíváskor kisebb nyomást hozunk létre a tüdőben és a rugalmas légcsőben, emiatt a légcső szűkülni igyekszik, kilégzéskor pedig túlnyomást, ami tágítja. Mintha a fújtató végére egy puha gumicsövet tennénk, ami beszíváskor összeszűkül, kifújáskor kitágul.
"A környezeti nyomás a mellkasra is hat. Mint mikor egy kovács fújtatót kinyitunk vagy összecsukunk, ugyanaz az erő kell hozzá."
ahhoz, hogy bemenjen a levegő bent kisebb nyomásnak kell lennie, ahhoz, hogy kijöjjön bent nagyobb nyomásnak kell lennie.
természetesen nem bárokról beszélünk, de akkor is.
egyébként a kovácsfújtató nem teljesen jó hasonlat. ezért nem értitek az összemegy légút, kitágul a légút dolgot.
a tüdő olyan, mintha a kovácsfújtató belsejébe raknál egy lufit és az lenne összekapcsolva a külvilággal, nem fújtató belseje.
amikor széthúzod a fújtatót, akkor a lufi és a fújtató között lecsökken a nyomás, ettől a lufi eleve kitágul (ez a keresztmetszet növekedés amiről az idézet beszél belégzésnél) és a külső levegő elkezd beáramlani a lufiba. kilégzésnél pont fordított a helyzet. a fújtató elkezd összemenni, ettől megnő a nyomás a lufi és fújtató között, ez összenyomja a lufit (keresztmetszet csökkenés) és a levegő kiáramlik a lufiból.
amikor kilyukad a kovácsfújtató, akkor kilégzésnél még kinyomja a lufiból a levegőt, de hiába húzod szét, a lufi leeresztve marad. a gyakorlatban ezt hívják légmellnek.
Én azt nem értem azzal kapcsolatban, amit idéztem, hogy belégzéskor a lecsökkent nyomás (normál légköri nyomás alá) miatt áramlik a levegő a tüdőbe, miközben az idézet azt írja, hogy belégzéskor az alveolusok és bronchiolusok belüli pozitív nyomás miatt kitágul a légútnak ez a porcmentes szakasza. Nem értem az átmenetet. Maga az egész értelmes lenne, ha nem épp az lenne a belégzés hajtóereje, hogy a mellkas kitágul és ez hoz létre nyomáscsökkenést.
Sajnos továbbra sem értem az egészet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!