Ezt most hogy értsem?
"Egy szorzatot úgy szorzunk meg egy számmal, hogy csak az egyik tényezőjét szorozzuk meg a számmal." Pl.: (3*5)*9=3*(5*9)"
Ez eddig rendben van nekem is. Úgy értelmezem ezt a szöveget, hogy a 9-cel meg lehet szorozni a 3-mat is és az 5-öt is. Ez teljesen világos, de hogy szorozzam meg 9-cel bármely két tényezőt, ha azok zárójelezve vannak? Ha a szöveg netalán úgy értené, hogy a szorzást, mint asszociatív alapműveletet többféleképp is lehet csoportosítani,3*(5*9)=(3*5)*9 akkor valóban lehetséges a 9-cet szorozni az 5-tel, de akkor a 9 már tényezőként fog szerepelni.
Tehát a konkrét kérdés itt az, hogy a zárójelen kívüli számot mégis hogy lehetne megszorozni egy zárójelen belüli tényezővel? Hogyan értelmezzem ezt a szöveget? A válaszokat előre is köszi!
Ez az állítás így egyszerűen nem igaz. Ki mondta? A példával pedig köszönőviszonyban sincs.
A mondat ezt jelenti ki: (3*5)*9=3*9=5*9
Semmi értelme, nem igaz.
A példa a zárójelekkel arra vonatkozik, hogy egy kettőnél több tagú szorzat tetszőlegesen rendezhető és csoportosítható.
Mindenekelőtt a zárójel szerepét, valamint a műveletek sorrendjét érdemes megérteni. Továbbá azt, miért és nem más a sorrend.
Ha ez megvan, a feladat itt is világos. Ha nincs meg, akkor nagy agáz itt is.
A szorzás asszociatív és tranzitív művelet. Ez azt jelenti, hogy ha csak szorzás van, szükségtelen a zárójel, bármilyen sorrend ugyanazt az eredményt adja.
Az a példa elég gáz, de a szöveg egyértelmű.
"Egy szorzatot úgy szorzunk meg egy számmal, hogy csak az egyik tényezőjét szorozzuk meg a számmal."
Így kell érteni:
(a*b)*c = ac*b = a*bc
Így nem:
Vagyis nem így szorozzuk: ac*bc
A béna példa meg így nézne ki:
(3*5)*9 = 27*5 = 3*45
Szerintem csak azért van leírva, hogy megkülönböztesse az összegek és különbségek szorzatát a szorzatok szorzatától. (Gondolom alsósoknak szóló szöveg.) Szegények megtanulják, hogy (a+b)*c = ac+bc és néhányan hajlamosak ezt a sémát követni, ezért szoktak ilyen magyarázatokat írni hozzá.
#2 értelmezése szerint a mondatból meg az is hiányzik, hogy
Egy szorzatot úgy szorzunk meg egy számmal, hogy /a zárójel bontásat követően/ csak az egyik tényezőjét szorozzuk meg a számmal.
:D És a gyerek a mondat után épít inkább egy végzetportált.
#3:
A szorzás nem tranzitív művelet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!