Mi az akadálya annak, hogy egy bébi csimpánzt, emberi intelligenciára neveljünk?
Az az érdekes, hogy az elején még gyorsabban is fejlődik mint az ember gyerek, de aztán amikor az összetettebb dolgok jönnek, lemaradnak.
Történtek kísérletek beszédre taításra (pl Kellogg [1933], Hayes [1951]), de a hangképző szervek annyira másak, hogy nem járt eredménnyel (illetve az eredmények minimálisak voltak, legfeljebb csak megértettek és végrehajtottak utasításokat).
A jelnyelvek alklamazásával már jobb eredményeket lehetett elérni, de a főemlősök ugyan szavak meg tudnak tanulni, de a nyelv más elemeit nem használják (szintaxis, morfológia, pragmatika stb.). Számukra minden csak jelen időben történik és csak ott ahol vannak, nem kérdeznek, nincs nyelvtan, nincsenek elvont fogalmak és még csomó más dolog ami miatt nem érhetnek az ember nyomába. Amiről meg még beszélni sem tudnak, arról hogyan gondolkodnának, milyen emberi intelligencia fejlődhet így ki? Nem azt mondom, hogy nincs intelligenciájuk, csupán azt állítom, hogy nem tudják lemásolni/megtanulni az emberi intelligenciát.
Nagyjából, mire felnő (6-7 éves korára) olyan értelmes lehet, mint egy 4 éves embergyerek.
Ennél értelmesebb NEM LESZ. Ennek oka pedig az agya.
Az előzők azért kicsit borúlátóak voltak: egy csimpánz igenis képes érzékelni a múltat és a jövőt is (gyerekszinten, persze), képes hazudni, képes elképzelni, tervezni dolgokat... és valamilyen szinten érti a nyelvtant is. Tud pl. szavakat alkotni.
Jelbeszéddel meg lehet tanítani kb. 1000 szóra (sok ember nem használ ennyit), és még kb. ugyanennyit megért.
Az érzései ugyanolyanok, mint az embernek, és van valami fogalma a művészetről is.
Ami egyáltalán nem megy neki, az az elvont gondolkodás.
"Az az érdekes, hogy az elején még gyorsabban is fejlődik mint az ember gyerek, de aztán amikor az összetettebb dolgok jönnek, lemaradnak."
Ez azért van, mert a csimpánzban (és a legtöbb állatban) jóval több előre "bedrótozott" képesség és tulajdonság van, mint az emberben. Az ember agya születéskor kevés előre programozott képeséggel rendelkezik, viszont extrém módon alkalmazkodó, nagyobb százalékban tanul a környezettől, mint általában az állatok.
Kedves Kérdező!
Visszakérdeznék kétszer:
1.
Ha úgy foglalkoznának a csimpánzok egy törpe selyemmajom babával, mint egy csimpánzzal, és mindig csimpánzok között lenne, elérheti azt a szintet mint egy csimpánz? Elvégre a csimpánzt is egy majomfajnak tartják.
Az én válaszom az, hogy nem? Szerinted?
2.
Ha úgy foglalkoznánk egy nagyon buta emberrel (az intelligenciatesztjei is mindig nagyon rosszak), mint Einsteinnel, és mindig tudósok között lenne, elérheti azt a szintet mint Einstein? Elvégre a nagyon buta embert is embernek tartják.
Itt tényleg emberek között nevelkedtek az egerek és valóban okosabbak is lettek, de nem a neveléstől...
Úgy tűnik, azért az se mindegy, hogy milyen az az agy... nem?
#6 "Ami egyáltalán nem megy neki, az az elvont gondolkodás."
Hát pl. jelbeszéddel az erős ízű retket a csimpánz "csípős gyümölcsnek" nevezte, mert a retek szót nem ismerte. A csimpánzok az ürüléket ugyan jóval szabadosabban kezelik, mint mi, ettől függetlenül nagy előszeretettel dobálják meg vele a látogatókat, és a jelbeszéddel bíró csimpánz kiröhögi az ápolóját, ha mérges rá, és lepisili őt.
Az ürüléket ők is sértegetésre használják.
Jane Goodall megfigyelte, hogy a csimpánzok irtóznak az erős fémes hangoktól. Az egyik (a horda hierarchiájában alul kezelt hím volt) ellopta tőle a főzőedényeit, és a többi csimpánz közé berontott vadul csörömpölve, és rém boldogan nézte, ahogy a többiek menekülnek.
Előre elképzelés, terv, a megfelelő időpont kiválasztása...
Stb, stb
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!