Villamosság. A motorvédő vagy inkább a motor a ludas?
Egy esztergagép elektromos rendszerében van egy kis bibi.
Leegyszerűsítve van a gépben egy olajszivattyú és egy fő motor. Mindkettőt mágneskapcsoló kapcsolja, de az olajszivattyú előtt egy motorvédő is van.
Az olajszivattyú a főkapcsoló bekapcsolásakor indul, eljuttatva minden szerkezeti egységhez az olajat.
Ha egy ideig így járatom akkor fogja magát a motorvédő és leold. Ha közben elindítom a fő motort is, akkor szinte mindig akkor old le a motorvédő, amikor a fő motor mágneskapcsoló tekercse is terheli ezt a "motorvédett" kört.
Ha 1 perc után lekapcsolok mindent. 15 másodperc pihenő, akkor újra tudom 1 percig járatni a gépet.
Sajnos nagyon nehezen férek hozzá a motorhoz ezért jó lenne tudnom, hogy a motorral van e a baj, vagy a motorvédővel?
A motorvédő 0,7 A-es állásban van. A motor adattábláját még egyelőre nem látom.
Kérdés, hogy 0,7A-es motorvédő értékhez mekkora áram tartozik a motor adattáblája szerint, illetve, ha bármelyik fázison áramot mérek, akkor annál mennyi a normális áramérték és mennyi, amikor már biztosan a motor terhel be túlzottan ?
Ha 3 fázisú a motor akkor minden fázisnál külön-külön ennyi az áramfelvétel, vagy a fázisok áramát össze kell adnom ?
"Ha egyszer rájönnék arra, hogy mi a különbség a motorvédő, a hőkioldó között, talán még dönteni is tudnék, hogy valójában mi is az."
Mármint a motorvédő ÉS a hőkioldó között? A legrégebbi, legegyszerűbb és legszélesebb körű értelmezésben a motorvédő az egy beállítható hőkioldó, ami egy mágneskapcsolóval egyben van vagy egy különálló mágneskapcsolót vezérel. De hívhatjuk nyugodtan motorvédőnek azt is, ami a motor tekercsében elhelyezett hőmérsékletérzékelővel áll kapcsolatban, és aszerint lövi le az üzemet. És belecsaphatjuk akár a fáziskimaradás elleni védelmet is a motorvédelem alá.
A kismegszakító meg a felhasználó által nem beállítható hőkioldó ÉS még zárlatvédelem is.
"Ha egyszer rájönnék arra, hogy mi a különbség a motorvédő, a hőkioldó között"
Kicsit olyan mint a notebook / laptop kérdés.
Az én értelmezésem szerint a hőkioldó olyan motorvédelmre használt elem, amiben az átfolyó áram bimetált ("ikerfém") melegít, az hőre eldeformálódik és segédkontaktust kapcsol. Az ilyen jellemzően nem szakítja meg közvetlenül a motor áramkörét, csak jelzést ad.
A motorvédő egy komplexebb szerkezet, felépítésében a kismegszakítóra hasonlít, de motorvédelemhez igazított kioldási karakterisztikával. Ebben is van a fentebb említett bimetálos kioldás, de van benne elektromágneses zárlatvédelem is. Továbbá amellett hogy kioldáskor segédkontaktussal jelzést ad, közvetlenül megszakítja a motor áramkörét is.
Ma már integrálják azt is, de ez egy 1970-es rajzú gép, akkor még nem volt benne zárlatvédelem. Előtte ott van a biztosító a zárlatvédelemre.
De még a 12 éve kiadott villanyszerelő tankönyv is úgy fogalmaz, hogy: A motorvédő kapcsoló az, amely magába foglalja a motorindításhoz és megállításához szükséges valamennyi kapcsolóeszközt a megfelelő túlterhelésvédelemmel együtt.
Ma még dolgoztam a géppel.
Pont olyan munkám volt, ami 1 perces gyártási idejű volt műveletenként, így a munkadarab csere idejéig, mindig pihent a motorvédelem és nem oldott le egész nap.
Gondoltam most nekiállok a hibakeresésnek.
Éppen, hogy elkezdem azt vettem észre, hogy a két motor (ventilátor/olajszivattyú) egyszerre nem indul el.
Mágneskapcsoló behúz, de a motorok állnak.
Megkocogtattam az olajszivattyút erre felpörgött. Kicsit lassabban indult, de forgott.
Nem értettem a dolgot, mitől áll le a ventilátor is, ha az olajszivattyú leáll. Aztán odanyúlok a ventilátor közelébe, hogy van e légáramlás, de semmi. 20 cm-re van egymástól a két motor és a ventilátor ráadásul egy csőben van, így nem lehet látni a működését és hangra sem lehet elkülöníteni egymástól a kettőt.
Ekkor döbbentem rá, hogy a ventilátor akár évek óta állhat. Ez a főmotor hűtését látja el. Szóval nem világos, hogy a fő motor hogyan bírta.
A ventilátor motorvédője nincs leoldva.
Szóval most elsősorban a szivattyúval kell foglalkoznom. Holnap szedem ki a helyéről, de szinte biztos, hogy szorulása van. Vagy a csapágyazás ment tönkre, vagy a csapágyház kijáródott és a forgórész beleér az állórészbe. Vagy, mivel fogaskerékszivattyúról van szó, még az egyik fogaskerék felfüggesztésében is lehet hiba. Az egyik fogaskerék közvetlenül a motor tengelyén van, míg a másik csapágyazás nélkül csak egy acél tengelyen forog. Ezeket egy régebbi szétszedés kapcsán tudom.
Nagyon kíváncsi leszek mi a baja.
És itt újra visszaköszön az a kérdés, hogy miért oldott le többször a szivattyú motorvédelem, mikor a fő motort indítottam ?
Eleinte többször csesztettem a motorvédő kapcsolóját és egyszer sikerült elérnem, hogy benyomott helyzetből kiugrott a gomb. Elképzelhető, hogy a motorvédőnek is van némi mechanikai hibája ami a főmotor által keltett induláskori rezgésre kioldással reagál. A másik (ventilátor) motorvédőjét hiába pöckölgettem, az sosem ugrott ki.
Kicsit olyan érzésem, van, mint mikor a TV-ben nézem , hogy egy repülőgép szerencsétlenséghez mennyi kis apró hibának az összegeződése kell. Ha csak az egyik is kimarad, akkor a repülő nem pottyan le.
Elég zavaros amit írsz.
Nem hiszem hogy nagyon nehéz lenne megtalálni a hiba forrását, azért ez nem éppen űrtechnika.
Amennyiben a gyanú a ventilátorra terelődött, akkor egyszerűen kösd ki a ventilátort és próbáld ki hogy akkor is leáll-e a gép.
Ha akkor nem áll le, akkor a ventilátor motorvédelme állítja le a gépet.
Mivel a rajz szerint akár a ventilátor, akár a szivattyú motorvédelme kikapcsol, leáll minden.
Egyébként ha ilyen leálláskor az A2 nyomógombot (amivel indítod az egészet) nyomva tartod, akkor a főmotor bekapcsolható.
Lehet, hogy zavaros amit írok, de ennek megvan az oka. Ma már többet tudok. Az a baj, hogy nagyon nehéz mindenhez hozzáférni. A mai napom azzal telt, hogy a szivattyút kiszedtem a helyéről-szétszedtem-visszaraktam.
Sokkal komplexebb a hiba, mint gondoltam.
- Mindkettő motornak baja van (volt).
A szivattyú nem szorult, viszont a kapocstáblában az összes vezeték az idők folyamán fellazult Ha vibráció volt a gépen akkor ezek a vezetékek impulzusszerűen érintkeztek, gyakorlatilag szinte folyamatosan így járt a motor. A vibrációt viszont a ventilátor okozta. Ha a ventilátor nem járt, akkor a szivattyú sem ment. Az állandóan leoldó motorvédő a ventilátor körben volt. A ventilátor viszont szorul , volt, hogy el sem indult. Ezt még nem tudtam kiszerelni.
És ami a legérdekesebb, hogy a főmotor indulásakor leoldott a ventilátor motorvédője. Ennek meg az az oka, hogy a motorvédő mikor nyugalmi helyzetben tenné a dolgát akkor jön egy főmotor indítás. Az indításkor az ugyanazon a panelen levő nagy mágneskapcsoló akkora rezgést csinál ami hozzásegíti a motorvédőt a leoldáshoz. Ergo valószínűleg a motorvédőnek is van valami baja.
A mai nap tesztjei.
Csak a szivattyú és a ventilátor forog, akkor kb 3 percnél old le a motorvédő.
Ha 2 és 3 perc közt ráindítok a fő motorral, akkor minden esetben leold.
Többször kipróbáltam, mindig ugyanazt az eredményt kaptam.
Ha a ventilátor szorul, az bőven elég ok a motorvédő kioldására.
Derítsd ki melyik miatt áll le minden.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!