Villamosság. A motorvédő vagy inkább a motor a ludas?
Egy esztergagép elektromos rendszerében van egy kis bibi.
Leegyszerűsítve van a gépben egy olajszivattyú és egy fő motor. Mindkettőt mágneskapcsoló kapcsolja, de az olajszivattyú előtt egy motorvédő is van.
Az olajszivattyú a főkapcsoló bekapcsolásakor indul, eljuttatva minden szerkezeti egységhez az olajat.
Ha egy ideig így járatom akkor fogja magát a motorvédő és leold. Ha közben elindítom a fő motort is, akkor szinte mindig akkor old le a motorvédő, amikor a fő motor mágneskapcsoló tekercse is terheli ezt a "motorvédett" kört.
Ha 1 perc után lekapcsolok mindent. 15 másodperc pihenő, akkor újra tudom 1 percig járatni a gépet.
Sajnos nagyon nehezen férek hozzá a motorhoz ezért jó lenne tudnom, hogy a motorral van e a baj, vagy a motorvédővel?
A motorvédő 0,7 A-es állásban van. A motor adattábláját még egyelőre nem látom.
Kérdés, hogy 0,7A-es motorvédő értékhez mekkora áram tartozik a motor adattáblája szerint, illetve, ha bármelyik fázison áramot mérek, akkor annál mennyi a normális áramérték és mennyi, amikor már biztosan a motor terhel be túlzottan ?
Ha 3 fázisú a motor akkor minden fázisnál külön-külön ennyi az áramfelvétel, vagy a fázisok áramát össze kell adnom ?
"Ha közben elindítom a fő motort is, akkor szinte mindig akkor old le a motorvédő, amikor a fő motor mágneskapcsoló tekercse is terheli ezt a "motorvédett" kört."
Mit keres a főmotor mágneskapcsolójának táplálása az olajszivattyú motorvédőjére kötve?
Egyébként a gyakorlati hibakeresés szempontjából rengeteg információ hiányzik.
Ez egy új gép, vagy eddig már működött és csak most kezdett el vacakolni?
Ha új, akkor 50 vagy 60 Hz-es hálózaton tesztelték (például kínai/tajvani import)?
Azért azt jó lenne tudni, mi van az adattábláján a motornak. Addig minden mért érték lehet jó is meg nem is (bár a tekercseket célszerű lenne ellenőrizni tekercs és testzárlatra, esetleg egy szigetelésvizsgálóval is).
Megvan mind a három fázis? Tényleg "jó" a hálózat?
Stb...
Lássuk csak, amit biztosan tudok:
Régi Cseh ipari gépről van szó, csak pár napja kezdett el vacakolni. Látszólag a szivattyú motor jól működik, mivel a figyelőablakban látható az olaj áramlása. Hangja is tökéletesen megfelel a "sokévi átlagnak". Fázisokkal sem lehet gond, mivel a 6KW-os fő motor jól teszi a dolgát.
Sőt a gépen levő egyéb motorok (ventilátor,vízszivattyú) is rendben működnek.
A fő motor mágneskapcsoló tekercse jó helyen van a motorvédő körben, ugyanis ha az olajszivattyú bármi miatt leáll, az automatikus tiltással kell, hogy járjon a fő motor mágneskapcsolójára tekintettel. Nem mehet a főmotor, ha nincs olajzás, tehát ez biztosan rendben van.
A motorról próbálok valami infót előkeríteni.
"A fő motor mágneskapcsoló tekercse jó helyen van a motorvédő körben, ugyanis ha az olajszivattyú bármi miatt leáll, az automatikus tiltással kell, hogy járjon a fő motor mágneskapcsolójára tekintettel."
Nem, legfeljebb az olajszivattyú motorvédőjének van egy segédérintkezője, ami lekapcsolhatja a főmotort. Ha így van, akkor viszont semmi köze a főmotor működésének a szivattyúhoz.
Üdv!
- a főmotor reléjének tekercsének egyáltalán nem kéne a motorvédő után lennie
- az a motorvédó jó esélyjel egy 3 fázisú bimetálos védő, ami az üzemi áram 1.5-2-szeresére van állítva.
- FÁZISONKÉNT figyel
Asszem lesz mit végignézni.
Közben sikerült a kapcsolási rajzot előkerítenem.
Itt világosan látszik, hogy a segédérintkező tiltja a főmotor indulását.
Viszont ebben az esetben a főmotor indulásakor fellépő (gondolom) feszültségesés okozhatja a már "gyengélkedő" motorvédő leoldását.
Valójában az olajszivattyú és a hűtőventilátor egyszerre indul és mindkettő motor, illetve motorvédő részt vehet ezen negatív folyamatban.
Ki kell keresnem, hogy az adott motorvédő az olajhoz vagy a ventilátorhoz tartozik.
Sok pontosítás kell:
"de az olajszivattyú előtt egy motorvédő is van. "
A főmotor (M1) kivételével minden motor előtt van egy motorvédő (M2 előtt F1, M3 előtt F2, M4 előtt F3)!
"Az olajszivattyú a főkapcsoló bekapcsolásakor indul"
A rajz tanulsága szerint az olajszivattyú (és a ventilátor) nem a főkapcsoló bekapcsolásával indul, hanem az A1 jelű nyomógomb megnyomásakor. A főkapcsoló a V1 kapcsoló!
"Ha közben elindítom a fő motort is, akkor szinte mindig akkor old le a motorvédő, amikor a fő motor mágneskapcsoló tekercse is terheli ezt a "motorvédett" kört."
A "motorvédett" kört kizárólag a védett motor árama terheli, semmi más. Sem a főmotor mágneskapcsolójának árama sem más áram nem terheli!
Az egyidejűség ettől még lehetséges, de az ok nem ez lesz.
"Kérdés, hogy 0,7A-es motorvédő értékhez mekkora áram tartozik a motor adattáblája szerint"
A 0.7A-es motorvédő áramhoz 0.7A motor áram tartozik.
"ha bármelyik fázison áramot mérek, akkor annál mennyi a normális áramérték és mennyi, amikor már biztosan a motor terhel be túlzottan ?"
A motorvédőt a védett motor adattábláján szereplő névleges áram értékre kell beállítani. Ez a motor megengedett legnagyobb árama, vagyis ennyi lehet maximum (teljes terhelésnél).
Egy 0.1kW 400V-os 3 fázisú motor áramfelvétele kb 0.4-0.5A. A 0.7 majdnem jó, talán már valaki feljebb tekerte. A motor adattáblája a mérvadó.
"Ha 3 fázisú a motor akkor minden fázisnál külön-külön ennyi az áramfelvétel, vagy a fázisok áramát össze kell adnom ?"
Nem kell összeadni. Fázisonként ennyi és egyformának kell lennie (jelentős eltérés nem lehet).
Köszönöm szépen a hozzászólásokat.
Bütykölök egy kicsit és jelzem a folyamatokat, hátha többen is figyelik a fejleményeket.
Ez a főmotor indulásakor történő motorvédő leoldás gondolom nem egy tipikus hibajelenség. Ez zavar leginkább, hogy mi lehet a valós oka.
A nagyobb teljesítményű motor jelentős árama a hálózatban valahol, egy rossz kötés miatt pl. okozhat fázis aszimmetriát, ami megnövelheti a kisebb motor valamelyik fázisán az áramot ami az áramhatár közelében üzemelő hőkioldót kioldásra kényszeríti (a rajz szerint ezek ugyanis hőkioldók, nem a klasszikus értelemben vett motorvédők).
De mindez csak egy elméleti lehetőség, fantáziálás.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!