Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Villamosság. A motorvédő vagy...

Villamosság. A motorvédő vagy inkább a motor a ludas?

Figyelt kérdés

Egy esztergagép elektromos rendszerében van egy kis bibi.

Leegyszerűsítve van a gépben egy olajszivattyú és egy fő motor. Mindkettőt mágneskapcsoló kapcsolja, de az olajszivattyú előtt egy motorvédő is van.

Az olajszivattyú a főkapcsoló bekapcsolásakor indul, eljuttatva minden szerkezeti egységhez az olajat.

Ha egy ideig így járatom akkor fogja magát a motorvédő és leold. Ha közben elindítom a fő motort is, akkor szinte mindig akkor old le a motorvédő, amikor a fő motor mágneskapcsoló tekercse is terheli ezt a "motorvédett" kört.

Ha 1 perc után lekapcsolok mindent. 15 másodperc pihenő, akkor újra tudom 1 percig járatni a gépet.

Sajnos nagyon nehezen férek hozzá a motorhoz ezért jó lenne tudnom, hogy a motorral van e a baj, vagy a motorvédővel?

A motorvédő 0,7 A-es állásban van. A motor adattábláját még egyelőre nem látom.

Kérdés, hogy 0,7A-es motorvédő értékhez mekkora áram tartozik a motor adattáblája szerint, illetve, ha bármelyik fázison áramot mérek, akkor annál mennyi a normális áramérték és mennyi, amikor már biztosan a motor terhel be túlzottan ?


Ha 3 fázisú a motor akkor minden fázisnál külön-külön ennyi az áramfelvétel, vagy a fázisok áramát össze kell adnom ?


2018. márc. 18. 20:14
1 2
 1/18 A kérdező kommentje:
Amikor a motorvédő már leold, akkor a motoron lehet már érzékelni hőmérsékletnövekedést , ha a motor a hibás ?
2018. márc. 18. 20:17
 2/18 anonim ***** válasza:

"Ha közben elindítom a fő motort is, akkor szinte mindig akkor old le a motorvédő, amikor a fő motor mágneskapcsoló tekercse is terheli ezt a "motorvédett" kört."

Mit keres a főmotor mágneskapcsolójának táplálása az olajszivattyú motorvédőjére kötve?

Egyébként a gyakorlati hibakeresés szempontjából rengeteg információ hiányzik.

Ez egy új gép, vagy eddig már működött és csak most kezdett el vacakolni?

Ha új, akkor 50 vagy 60 Hz-es hálózaton tesztelték (például kínai/tajvani import)?

Azért azt jó lenne tudni, mi van az adattábláján a motornak. Addig minden mért érték lehet jó is meg nem is (bár a tekercseket célszerű lenne ellenőrizni tekercs és testzárlatra, esetleg egy szigetelésvizsgálóval is).

Megvan mind a három fázis? Tényleg "jó" a hálózat?

Stb...

2018. márc. 18. 22:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/18 A kérdező kommentje:

Lássuk csak, amit biztosan tudok:


Régi Cseh ipari gépről van szó, csak pár napja kezdett el vacakolni. Látszólag a szivattyú motor jól működik, mivel a figyelőablakban látható az olaj áramlása. Hangja is tökéletesen megfelel a "sokévi átlagnak". Fázisokkal sem lehet gond, mivel a 6KW-os fő motor jól teszi a dolgát.

Sőt a gépen levő egyéb motorok (ventilátor,vízszivattyú) is rendben működnek.

A fő motor mágneskapcsoló tekercse jó helyen van a motorvédő körben, ugyanis ha az olajszivattyú bármi miatt leáll, az automatikus tiltással kell, hogy járjon a fő motor mágneskapcsolójára tekintettel. Nem mehet a főmotor, ha nincs olajzás, tehát ez biztosan rendben van.

A motorról próbálok valami infót előkeríteni.

2018. márc. 19. 01:24
 4/18 anonim ***** válasza:

"A fő motor mágneskapcsoló tekercse jó helyen van a motorvédő körben, ugyanis ha az olajszivattyú bármi miatt leáll, az automatikus tiltással kell, hogy járjon a fő motor mágneskapcsolójára tekintettel."

Nem, legfeljebb az olajszivattyú motorvédőjének van egy segédérintkezője, ami lekapcsolhatja a főmotort. Ha így van, akkor viszont semmi köze a főmotor működésének a szivattyúhoz.

2018. márc. 19. 01:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/18 anonim ***** válasza:

Üdv!

- a főmotor reléjének tekercsének egyáltalán nem kéne a motorvédő után lennie

- az a motorvédó jó esélyjel egy 3 fázisú bimetálos védő, ami az üzemi áram 1.5-2-szeresére van állítva.

- FÁZISONKÉNT figyel


Asszem lesz mit végignézni.

2018. márc. 19. 11:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/18 A kérdező kommentje:

Közben sikerült a kapcsolási rajzot előkerítenem.

Itt világosan látszik, hogy a segédérintkező tiltja a főmotor indulását.

Viszont ebben az esetben a főmotor indulásakor fellépő (gondolom) feszültségesés okozhatja a már "gyengélkedő" motorvédő leoldását.

Valójában az olajszivattyú és a hűtőventilátor egyszerre indul és mindkettő motor, illetve motorvédő részt vehet ezen negatív folyamatban.

Ki kell keresnem, hogy az adott motorvédő az olajhoz vagy a ventilátorhoz tartozik.


[link]

2018. márc. 19. 11:43
 7/18 Szirty ***** válasza:

Sok pontosítás kell:


"de az olajszivattyú előtt egy motorvédő is van. "


A főmotor (M1) kivételével minden motor előtt van egy motorvédő (M2 előtt F1, M3 előtt F2, M4 előtt F3)!


"Az olajszivattyú a főkapcsoló bekapcsolásakor indul"


A rajz tanulsága szerint az olajszivattyú (és a ventilátor) nem a főkapcsoló bekapcsolásával indul, hanem az A1 jelű nyomógomb megnyomásakor. A főkapcsoló a V1 kapcsoló!


"Ha közben elindítom a fő motort is, akkor szinte mindig akkor old le a motorvédő, amikor a fő motor mágneskapcsoló tekercse is terheli ezt a "motorvédett" kört."


A "motorvédett" kört kizárólag a védett motor árama terheli, semmi más. Sem a főmotor mágneskapcsolójának árama sem más áram nem terheli!

Az egyidejűség ettől még lehetséges, de az ok nem ez lesz.


"Kérdés, hogy 0,7A-es motorvédő értékhez mekkora áram tartozik a motor adattáblája szerint"


A 0.7A-es motorvédő áramhoz 0.7A motor áram tartozik.


"ha bármelyik fázison áramot mérek, akkor annál mennyi a normális áramérték és mennyi, amikor már biztosan a motor terhel be túlzottan ?"


A motorvédőt a védett motor adattábláján szereplő névleges áram értékre kell beállítani. Ez a motor megengedett legnagyobb árama, vagyis ennyi lehet maximum (teljes terhelésnél).

Egy 0.1kW 400V-os 3 fázisú motor áramfelvétele kb 0.4-0.5A. A 0.7 majdnem jó, talán már valaki feljebb tekerte. A motor adattáblája a mérvadó.


"Ha 3 fázisú a motor akkor minden fázisnál külön-külön ennyi az áramfelvétel, vagy a fázisok áramát össze kell adnom ?"


Nem kell összeadni. Fázisonként ennyi és egyformának kell lennie (jelentős eltérés nem lehet).

2018. márc. 19. 20:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/18 A kérdező kommentje:

Köszönöm szépen a hozzászólásokat.

Bütykölök egy kicsit és jelzem a folyamatokat, hátha többen is figyelik a fejleményeket.

Ez a főmotor indulásakor történő motorvédő leoldás gondolom nem egy tipikus hibajelenség. Ez zavar leginkább, hogy mi lehet a valós oka.

2018. márc. 19. 22:41
 9/18 Szirty ***** válasza:

A nagyobb teljesítményű motor jelentős árama a hálózatban valahol, egy rossz kötés miatt pl. okozhat fázis aszimmetriát, ami megnövelheti a kisebb motor valamelyik fázisán az áramot ami az áramhatár közelében üzemelő hőkioldót kioldásra kényszeríti (a rajz szerint ezek ugyanis hőkioldók, nem a klasszikus értelemben vett motorvédők).


De mindez csak egy elméleti lehetőség, fantáziálás.

2018. márc. 20. 17:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/18 A kérdező kommentje:
Ha egyszer rájönnék arra, hogy mi a különbség a motorvédő, a hőkioldó között, talán még dönteni is tudnék, hogy valójában mi is az. Bár mintha a kismegszakító is valami hasonlóan működne...
2018. márc. 20. 21:04
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!