Ha egy helikopter felemelkrdik, és egy helyben "lebeg" az égen mondjuk 12 óráig, akkor a föld elfordul alatta, és máshol fog lanfolni minz ahol felszállt?!
Ha torony mellett száll fel, a torony tetejénél marad 12 óráig, és a torony mellett száll le, akkor ugyanoda érkezik, ahonnan elindult: a torony lábához.
De igazából nem az a lényeg, hogy hogyan kivitelezi az egy helyben maradást (légkörhöz méri, giroszkóppal méri, függőónnal méri, akármi), hanem az, hogy a fogalomnak nincs önmagában értelme.
"a fogalomnak nincs önmagában értelme"
Persze, de most, amikor tudjuk, miről van szó, mégiscsak van. :)
Ha felszáll a helikopter egy torony mellett alap esetben a pilóta kikorrigálja az összes hatást, szelet stb. Ez folyamatos irányítást és korrekciót igényel. Ez lenne ha ember vezeti a helikoptert.
A testeknek viszont van egy tehetetlensége, lásd Foucault-inga, giroszkóp stb. Ezért lenne szükséges számítógépes vezérlés a kísérlethez, hogy a helikopter önmagához képest ne végezzen semmilyen korrekciót, ne forduljon, ne billenjen, ne emelkedjen stb. Ha önmagában stabilizáltuk a helikoptert és kivonjuk a légmozgásokat akkor a tehetetlensége mérhetőbb lesz. Nyilván egy óriási zárt csarnok lenne erre megfelelő és/vagy egy kicsi jármű mondjuk egy drón (a felkavart légmozgások csökkentésére).
Másik része a vonatkoztatási rendszer. Nyilván amikor egy autó egy síkra elkészített autópályán halad, itt most az autópálya nem követi a Föld görbületét hanem teljesen sík, ott mi egyenes vonalú mozgást látunk. A Napról nézve már nem az, mert hozzáadódik a Föld forgása és keringése is. Egy bonyolult mozgást látnánk onnan. Ez a lokális vagy szélesebb nézőpont nem befolyásolja a csak a Földön szemlélt mérést. Mindkettő igaz.
Másik egyszerű példa. Egy autó kerekére festünk egy fehér pöttyöt. A kerékkel a pötty körbeforog. Ha teszünk egy kamerát (mint a filmesek) a kerék fölé a felvett videón a kerék körbeforog de nem megy ki a képből, ugyanott marad a középpontja a felvételen. A pötty meg forog egy köríven.
Ha nem a kamerán keresztül nézzük hanem simán ahogy megy az autó akkor a pötty egy haladó spirál mozgást ír le. Mindkettő igaz a mozgására. A kérdés viszont a Föld nézőpontrendszerében van.
A pötty mozgására mindkét leírás igaz és lehet számolni mindkettővel.
A helikoptert nyilván önmaga mozgásában kell stabilizálni mert ezzel lehet kiszűrni a Föld szándékos követését.
A Föld forgása és a légtér és óceánok olyanok mint egy vízben elindított henger. A henger forgatni fogja a vizet, de sosem olyan gyorsan mint ahogy maga forog. Mert a víz képlékeny és tehetetlen. A hengerhez közel felvesz egy gyorsabb sebességet míg távolabb a forgó hengertől egy kisebbet.
A Föld óceánokra gyakorolt hatása ennél összetettebb azért, de a Föld a forgásával magával sodorja az óceánokat és súrlódás lép fel, hő keletkezik .. A dagálykúpot a forgás irányába sodorja a Föld 10 fokkal eltérítve a Hold felé mutató iránytól.
Vagyis az óceánok és a levegő képlékeny és csak részben mozog együtt a Föld forgásával. A Föld sodorja a nem rögzített elemeket. Mint a vízben forgatott henger, nagyjából felveszi a víz a henger sebességét és együtt forog vele, de nem is teljesen együtt.
Egyszerűbben: ami nincs úgy rögzülve a talajon, hogy a Föld stabilan vigye az eltérő mozgást fog végezni. Pl inga kísérlet.
"Attól tartok még mindig nem értem."
Ezt írtad, erre reagáltam:
"Ki kell választanod egy vonatkoztatási rendszert (általában olyat választasz, amely jó közelítéssel inerciarendszer, és igazak benne Newton törvényei), és csak abban értelmezhető az "egy helyben marad" kifejezés."
Jelen esetben megvan ez a viszonyítási rendszer.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!