Általános iskolában miért tanítják kémia órán a Bohr-féle atommodellt, amikor 100 éve meghaladott, és valótlan képet ad a világról?
A Bohr-féle modell szerint az atom egy kis naprendszerre hasonlít, amiben az elektronok konkrét kis részecskék, amik bolygókhoz hasonló pályákon keringenek a napszerű atommag körül.
Ez olyan fantazmagóriákhoz vezet, mint hogy az Univerzumban a végtelenségig találhatunk egyre kisebb és kisebb részecskéket, amik nem mások, mint a makrovilág kicsinyített másai. Pl. még régebben olvastam valami elmélkedést, hogy az elektronokon is lehetnek kis élőlények, kontinensek stb. Ez természetesen egy tudománytalan elképzelés.
Az elektronok valójában hullámtermészetűek. Csak atompályákat, térrészeket tudunk meghatározni, amiken belül az elektron 90% valószínűséggel megtalálható.
Nem azt mondom, hogy mindenkit kvantummechanika-szakértővé kell képezni 12 évesen, de azért mégiscsak ezt az atommodelt kéne egyszerűbben bemutatni nekik a Bohr-féle helyett.
#dq
Az olvasás is általános iskolai művelet, mégsem sikerült alkalmazni. Vagy legalább ránézni az oldalra amit linkeltem, mert akkor rögtön láttad volna, hogy elég szép egyenletek vannak a Bohr-modell leírására. (oké, jogos, az egyenletekben jobbára betűk vannak, de megnyugtatlak, azok behelyettesíthetők számokat is tartalmazó mennyiségekkel...)
dq
Amúgy ha már ilyen színvonalas vitába sikerült bocsátkozni a Bohr-modell kapcsán, hadd szóljak hozzá még egy korábbi válaszodhoz.
#10
"Külföldiül vannak tanulmányok és felmérések, bár nem kifejezetten arról ami engem érdekel (tanított atommodell korrelálása a tudományos/mérnöki pályával)."
Én találtam pont egy olyan cikket (2008-as), ami azzal foglalkozik, ami minket is érdekel:
Ebben egyetemistákat (!) vizsgáltak, és arra jutottak, hogy a Bohr-modell tanítása nem nehezíti meg a Schrödinger modell megértését. Arra is következtettek (a saját cikküket összevetve korábbi, ettől eltérő eredményre jutó cikkekkel), hogy ennek az a feltétele, hogy a Bohr modellt megfelelően összehasonlítsák a későbbi modellekkel (pl. rámutassanak a hiányosságaira).
Engem érdekel a zárójeles rész. Amit te találtál cikk engem nem érdekel (leírtam h mi érdekelt volna), sem a kérdésfeltevő nem utalt rá hogy érdekelné őt.
De azért jár a keksz. *ad egy kekszet*
"Amit te találtál cikk engem nem érdekel (leírtam h mi érdekelt volna)"
Ok, ezt benéztem, bocs.
"sem a kérdésfeltevő nem utalt rá hogy érdekelné őt."
1. A kérdező azt kérdezte, hogy miért tanítják a Bohr modellt, amikor az hibás fantazmagóriákhoz vezet. A cikkben leírják, hogy a Bohr-modell tanítása nem okoz gondot a későbbi modellek elfogadásában és megértésében, ah megfelelően összevetik a modelleket, és felhívják a figyelmet a hibákra. Ha ez szerinted nem releváns a kérdéssel kapcsolatban, nem tudom mi az.
2. Én viszont arra nem találtam utalást, hogy a kérdező arra lenne kíváncsi, egye válaszolóknak milyen légből kapott elképzeléseik vannak a közoktatással kapcsolatban (vö.: "Úgy képzelem, hogy hasracsapás szerű 'oka' van hogy miért ebben a sorrendben tanítják. ").
Tehát szerinted az a jó válasz a miért tanítjákra, hogy a kvantumfizikusok számára nem jár hátránnyal.
Az pedig egyáltalán nem válasz a kérdésre, hogy 'nincs különösebb oka'.
Értem.
Még valamit hozzá akarsz ezekhez fűzni? (Én már nem.)
Pff a 'hasracsapás szerű ok' ebben a sorrendben nem jelent semmit.
Azt akartam írni, hogy a kiválasztása hasracsapásszerű.
"Még valamit hozzá akarsz ezekhez fűzni? (Én már nem.)"
Én sem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!