Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Miért csúsznak a nehéz gépkocs...

Ördogfiokák kérdése:

Miért csúsznak a nehéz gépkocsik kevésbé mint a könnyűek a fagyos utakon?

Figyelt kérdés

2017. szept. 16. 15:09
 1/5 anonim ***** válasza:
87%

Tapadási súrlódási erő = mű * ÖSSZENYOMÓ ERŐ

Általános iskola 7. osztály.


[link]

2017. szept. 16. 15:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
80%
Jobban lehúzza ja gravitácijó. Egy fél kilós papírdobozt könnyebben elhúzol a padlón, mint egy 500 kilós páncélszekrényt.
2017. szept. 16. 15:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:

Hát igen.

Akik az előző két választ lepontozták, azok nem értik a fizika ezen részét.

De úgy gondolják, hogy osztályozni képesek.

2017. szept. 17. 22:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 Wadmalac ***** válasza:

Sajnos a válasz tényleg kevés, hiszen a nehezebb autó tehetetlensége is magasabb, tehát a nagyobb összenyomó és ezzel súrlódási erő mit sem ér, ha a járműre ható merőleges erők (kanyarterhelés, gyorsulás-lassulás) is arányosan növekednek.


Bizonyos körülmények közt valóban a nehezebb járműveknek kisebb a csúszásveszélye, de csak bizonyos körülmények közt.

Például, amikor csak a téleleji lefagyott pára jéghártya van az utakon, az a személyautók súlya alatt jég, de a teherautók, buszok súlya alatt a nyomástól kiolvad és vízen futáshoz kevés vizet hagy hátra, vagyis nem csúsznak jobban, mint esőben.

Ugyanígy, ha a jármű súlya alatt az utat borító jég, hó deformálódni tud és a gumi recéi emiatt jobban fogják, akkor csökkenhet a csúszás a könnyű személyautókhoz képest.

Mindkét hatás halmozottan jön ki, ha a jármű tömegéhez képesti gumi felfekvő felület aránya kisebb, mint személyautó esetén.


Plusz ott a szubjektív rész, hogy egy személyautósnak fel sem tűnik, hogy egy teherautó mennyivel kisebb átlagsebességgel, ebből származóan kisebb lassulásokkal, tömeg-teljesítmény viszony miatt kisebb gyorsulásokkal közlekedik, korábban kezd fékezni, hosszabban gyorsít, vagyis a kisebb megcsúszásokra hosszabb reakcióideje van (meg általában több rutinja is), mint egy személyautósnak.


Szóval, az alapvető fizika itt is igaz, de hozzájönnek plusz fizikai és egyéb tényezők, ami miatt az eredmény eltér a téglatest a lejtőn egyszerű fizikai modelljétől.

2017. szept. 18. 10:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 Wadmalac ***** válasza:

Van, amikor meg az ellenkezője igaz.

Nagy hideg, keményre taposott jég, nem segít a nagy tömeg, sót, árt, mert a kerék alatti jégfelületi megolvadt folt korcsolyává varázsolja a kereket. Ilyen esetben a személyautó van előnyben, mert őalatta nem képződik csúszó vízfilm.

https://www.youtube.com/watch?v=iFwAn9e2BxY

2017. szept. 18. 10:53
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!