Megtörténhet, hogy az utcán sétálva egyszer csak agyoncsapjon egy villám?
"Érdekes az emberi gondolkodás, olyasmitől félünk, aminek nagyon kicsi a valószínűsége, mint azoktól, amik nap mint nap előfordulnak." - pont azért nem félünk tőle, mert nap mint nap csináljuk. Aki hetente 3-4x repül a munkájából adódóan, az biztosan nem fél tőle.
Sztori Mongóliából, évekkel ezelőttről (még nagyonkevés betonút volt): repeszt a mongol sofőr 100-zal a sivatagban az UAZ-zal, hátul a magyar turisták röpködnek, mint egy tucat teniszlabda. Végre kiérnek a betonútra, mongol lelassít 20-ra. Mennek így 5 percet, majd megkérdezik: miért megyünk alapgázon? Baja lett a kocsinak a sivatagi rodeótól? Á dehogy, csak a mongol félt, hogy ezen a sima betonon megcsúszik a kocsi...
A tapasztalatainknak jobban hiszünk, mint a statisztikának, vagy akár a fizikának.
> Olvastam róla és pont ezért kérdezem.
Nem értem. Ha tudod hogy megtörténhet, akkor miért kerdezel rá?
"Már hogy lennék nagyobb biztonságban egy repülőn,mint a saját lakásomban?"
Csak mert pl. a repülő biztonságos műszaki állapotát szigorúbban és gyakrabban ellenőrzik, mint a gázkazánodat, elektromos cuccaid érintésvédelmét, könyvespolcod statikai biztonságát, szabályok tiltják az olyan önveszélyes dolgokat, amilyeneknél durvább dolgokat nyugodt lélekkel megteszel pl. a konyhádban.
Erre vonatkozó statisztikát még nem láttam ,de megkockáztatom, hogy mondjuk az utóbbi húsz évben többen estek ki erkélyről és haltak meg, mint ahányan repülőkatasztrófában hunytak el.
Annak a villáncsapásnak a kicsi esélyét is lehet csökkenteni.
1. villámlás idején zárt térben maradni és távol helyezkedni elektromos vezetékektől, tévékábeltől, vízvezeték-rendszertől. Egy személyautó beltere ilyenkor még közvetlen villámcsapás esetén is nagy biztonság.
2. ha már szabad ég alatt vagy és durván csapkod, nem fa alá futni, hanem ahol épp vagy, szép csöndesen leguggolni és úgy kivárni a végét. A hason fekvés nem biztos módszer, mert a lecsapó villám, ha elég közel van, a fejed és lábad távolsága miatt megölhet a lépésfeszültséggel.
3. tudjad megkülönböztetni a felhő-felhő és felhő-föld villámokat illetve fény-hang révén felmérni, milyen távol vagy a villámlástól. Ez alapján a kockázat mértéke felmérhető, akkor meg eldöntheted, hogy érdemes-e megpróbálni házba jutni, vagy jobb ott helyben átvészelni a guggolós módszerrel (szerintem egyébként ez a módszer csak "akut" veszélynél éri meg, mondjuk egy hegytetőn viharban, vagy éppen az Alföld közepén, amikor még fa sincs a láthatárig, szinte minden más esetben legjobb besöpörni a legközelebbi házba, legalább egy kapualjba).
Ha kb. 3000 háztartási balesetre jut egy repülési, az ugyanaz az arány.
Még mindig veszélyesebb otthon lenni, mert tudomásom szerint évek óta nem volt magyar áldozatot követelő repülőgépbaleset, de már nem annyival. :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!