Látóhatár tiszta időben az égbolton nem torzít nagy távolságban?
A flyradar-on élőben lehet követni a felettünk mozgó légiforgalmat.
2-4 hajtóműves utasszállítól,tehetszállítók.
Tényleg,amikor a lakhelyen felett van a radaron,kinézek az udvarra,és ott is van felettem.
Ha felettem van és 10-percig ezután tiszta időben követem egy 4-hajtóműves vastag csíkot húzó gépet,akkor mintha leszállna.
Persze ez a föld görbülete miatt van,már megtett 10-perc alatt 120-kilómétert,de tiszta időben látom a csíkját, mintha szállna le.
A kérdésem,a radaron továbbra is egyenesen megy a gép tőlem 120-km-re van a látóhatár szélén,én úgy látom szabad szemmel,mintha a repülő kanyarodna és irányt váltana,de nem a radar szerint egyenesen megy tovább.
Többször is megfigyeltem,mielőtt lemenne a látóhatárból a gép,akár észak vagy déli irányba elkanyarodik- a repülő a szem látomására.
Holott a radaron egyenesen megy tovább. Ez a kanyar érzéki csalódás.,amúgy45-fokba fordul el a repülő és utána megy tovább egyenesen le az égbolton.
Köszönöm,lehet a Liszt Ferenc repülőteret megkérdezem,de kit lehet keresni e-mail-ben?
Ez fizika vagy hova tartozik?
A szabad szemmel történő megfigyelést több tényező befolyásolhatja, például a szél is. A döntő azonban az, hogy a fény egyenes vonalban terjed, míg a gép a föld körül körpályán halad (mindig azonos magasságban). Ezért optikailag úgy látjuk, mintha lefelé szállna nagy távolságban. Nem száll le, hanem eléri a horizontot, ami a mi szemünk számára az a pont, ahol a gép pályájának görbülete metszi azt a síkot, ami a szemünk magasságában halad tova.
Ugyanakkor a radarkép egy animáció, és nem a pontos pályagörbét mutatja. Ezért nem szabad a valóságos pályát ahhoz viszonytani, azt csak kis távolságokban fedi le. Egy példa. A radar Budapest Isztambul járatot egy egyenessel mutatja, valójában a tényleges gép nem így megy.
Ahogy írták is, a légkör is torzít valamennyit, de a fő ok az, hogy az a gép nem halad egyenesen. Persze, sík térképre kiterítve egyenes a pályája, csak a földgolyó nem sík, hanem gömb.
A gép, amikor "egyenesen" repül, egy, a Föld rádiuszánál kicsit nagyobb íven repül.
Megfelelő távolságból ez látszik.
Plusz bejátszik a látásunk perspektivikus torzítása is.
Egy, az egész égen áthúzó "egyenes" röppályát te, ha végignézed, minden részét más szög alatt látod.
Ez alapból nem tűnik fel, mert ezzel a szemmel nőttünk fel, de ha megnézel egy nagy látószögű optikás fotót (extrém változat a halszemoptika), akkor már feltűnő lesz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!