Mi annak a fémnek a neve, amelyet sokáig a benzin minőségének javítása érdekében használtak adalékanyagként?
De bizony volt minőségjavító szerepe. Az adalék ólom-tetraetil volt, ami csökkenti a benzin kompressziós öngyulladási hajlamát, szóval nagyobb kompressziót tűr kopogásos öngyulladós égés nélkül.
Ettől függetlenül a kenő hatás is igaz, sőt, nagyon fontos, a kenést végző ólom a benzin elégésekor csapódott ki a hengerfalra és a szelepkre.
A régi motoroknak ezért szükségük van ólompótló adalékra, a 98-as benzinben volt is ilyen 2004-ig, akkor megszűnt, úgyhogy akinek veterán autója-motorja van, ezt az adalékot külön kell megvennie.
A kompressziótűrést továbbra is főként ólom-tetraetillel szabályozzák, viszont sokkal kevesebb van a benzinben, éppen csak amennyi a kompressziótűrés javításához kell.
Nem, a kompressziótűrést (oktánszámot) a petrolkémiai ipar már szabályozni tudja (hidrokrakkolás, reformálás, stb.), nincs zsükség ólom adaléra, sőt kifejezetten tilos, mert tönkretenné a katalizátort.
Az 5% körüli etilalkohol is oktánszámnövelő, bár nélküle is megoldható lenne.
" nincs zsükség ólom adaléra, sőt kifejezetten tilos, mert tönkretenné a katalizátort."
Bizony, tönkre is teszi, csak a kis mennyiség miatt lassabban és ezt jópofán a katalizátor "öregedésének" hívják.
Az ólmozott benzinekben 0,15 gramm/liter ólom-tetraetil volt megengedve, az "ólmozatlan" benzinre 0,014 gramm/liter lehetséges. Ez kicsit kevesebb, mint tizede az ólmozott benzin tartalmának, de attól még van (bár nem tartom kizártnak, hogy egyes prémium benzinekben tényleg nulla).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!