Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Teherautókat miért nem szokták...

Teherautókat miért nem szokták áramvonalasra csinálni? Elég sokat lehetne spórolni, nem?

Figyelt kérdés

2016. jún. 17. 16:50
1 2
 1/11 anonim ***** válasza:
76%
Rakter karara menne.
2016. jún. 17. 17:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/11 anonim ***** válasza:
100%
A légellenállás függ a sebességtől, ami viszont teherautók esetében nem olyan nagy.
2016. jún. 17. 17:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/11 A kérdező kommentje:
képzeld ez én is tudom, de igenis néha nagy, a mai távolsági teherautók az autópályán elég nagy sebességgel mennek, és ha kiszámolod az energia 80%-a is mehet a légellenállás leküzdésére, igenis számottevő, és főleg azért mert a teherszállításban fontos a költséghatékonyság, főleg amikor több ezer kilométert mennek, valóba fontosabb a személyautóknál, de korántsem olyan nagy a különbség
2016. jún. 17. 19:54
 4/11 anonim ***** válasza:
100%
mert szinte maximálisan kihasználják náluk a megengedett magasságot és hosszúságot. ha elöl és hátul áramvonalasra alakítanák, akkor vagy a raktér lenne kisebb, vagy a hosszméret nőne túl nagyra
2016. jún. 17. 20:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/11 anonim ***** válasza:
Gondold végig hogy tudnánk csökkenteni és az milyen hatással van a csomagtér méretére és gyorsan rájösz
2016. jún. 17. 20:22
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/11 anonim ***** válasza:
100%

A "spórolás" szó ebben az esetben elég érdekes.

Mivel a szerelvény 40 tonnában fut, amikor meg van rakva, akkor fogyaszt egy mai Euro6 besorolású DAF, kb 32 liter üzemanyagot 100 km-en. Ez 0,8 liter üzemanyag tonnánként. Míg egy személyautó megeszik 6 litert, legyen 1500kg egy autó. Ez 4 litert jelent tonnánként. Vagyis melyik autó esetében kellene spórolni inkább?


De ez csak egy kis kitérő volt. Amerikában (nem emlékszem melyik cég) csinált ilyen jellegű beavatkozásokat, és kb 30% üzemanyag megtakarítást sikerült elérniük.

Csakhogy ez igen sokba kerül, mert speciális anyagokat használtak, különböző légterelőket a pótkocsi mögé, stb, stb. Illetve jelentős súlycsökkentéseket végeztek, hogy a hasznos teher nagyobb lehessen. És a végeredmény is a hasznos súly/km/ literben jött így.


De Amerikában mások a méretkorlátozások, mint nálunk. Európában 16,5 m hosszú lehet egy nyergesszerelvény, ebben a vontató is benne van. Itt kell élnie a sofőrnek, ezért marad a kockaforma a legjobb kihasználtság miatt.


Persze van egy másik spórolás is, azt a skandinávok használják előszeretettel. 25,5 méteres szerelvény, így a tonna/liter arány még jobb, mint egy hagyományos szerelvénynél.

Hirtelen ennyi jutott eszembe.

Egy kamionsofőr.

2016. jún. 17. 20:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/11 Szirty ***** válasza:

Valószínűleg a légellenállás nem játszik nagy szerepet.

A nagy tömeg miatt a gördülési ellenállás nagyságrendekkel jelentősebb.

Tehát a légellenállás néhány százalékos javításával nem lehetne számottevő eredményt elérni.

2016. jún. 19. 12:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/11 Wadmalac ***** válasza:
2016. jún. 20. 11:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/11 A kérdező kommentje:
nekem azek a képek elég meggyőzőek, hogy nem voltam hülye, szerintem sok raktér nem ment kárba, nem is szokták kihasználni, bár nem tudom van-e különbség az EU és USA max. magasságra vonatkozó szabványok között
2016. jún. 20. 11:39
 10/11 Wadmalac ***** válasza:

Szerintem ezek az áramvonalasítási próbálkozások nem az üzemanyag-gazdaságosság, hanem az emissziós szabályok miatt kerültek újra előtérbe.

Egyébkét az általad "kockának" talált teherautók formáját is szélcsatornában tervezik.

A legnagyobb légellenállást a vontatmány hátfala mögötti nyomáseséses örvény okozza, sokkal nagyobb mértékben, mint a kamion eleje.

A kamionok légellenállásának kitrükközése nehéz gazdaságossági probléma, mivel egy nyergesvontató traktor (tehát a vontató motorkocsi) ezermillió különböző származású, gyártású vontatmányt húz, amíg a vontatók és a vontatmányok nem uniformizálódnak egyetlen sztenderdre, addig megoldhatatlan marad az egybeolvadó vontató és vontatmány. Az uniformizálás meg nem gyártói érdek.

A Mercedes-Benz eladásait nemigen segíti elő, ha tök ugyanúgy néz ki a traktora, mint egy Volvo vagy Renault.

2016. jún. 20. 12:25
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!