Teherautókat miért nem szokták áramvonalasra csinálni? Elég sokat lehetne spórolni, nem?
A "spórolás" szó ebben az esetben elég érdekes.
Mivel a szerelvény 40 tonnában fut, amikor meg van rakva, akkor fogyaszt egy mai Euro6 besorolású DAF, kb 32 liter üzemanyagot 100 km-en. Ez 0,8 liter üzemanyag tonnánként. Míg egy személyautó megeszik 6 litert, legyen 1500kg egy autó. Ez 4 litert jelent tonnánként. Vagyis melyik autó esetében kellene spórolni inkább?
De ez csak egy kis kitérő volt. Amerikában (nem emlékszem melyik cég) csinált ilyen jellegű beavatkozásokat, és kb 30% üzemanyag megtakarítást sikerült elérniük.
Csakhogy ez igen sokba kerül, mert speciális anyagokat használtak, különböző légterelőket a pótkocsi mögé, stb, stb. Illetve jelentős súlycsökkentéseket végeztek, hogy a hasznos teher nagyobb lehessen. És a végeredmény is a hasznos súly/km/ literben jött így.
De Amerikában mások a méretkorlátozások, mint nálunk. Európában 16,5 m hosszú lehet egy nyergesszerelvény, ebben a vontató is benne van. Itt kell élnie a sofőrnek, ezért marad a kockaforma a legjobb kihasználtság miatt.
Persze van egy másik spórolás is, azt a skandinávok használják előszeretettel. 25,5 méteres szerelvény, így a tonna/liter arány még jobb, mint egy hagyományos szerelvénynél.
Hirtelen ennyi jutott eszembe.
Egy kamionsofőr.
Valószínűleg a légellenállás nem játszik nagy szerepet.
A nagy tömeg miatt a gördülési ellenállás nagyságrendekkel jelentősebb.
Tehát a légellenállás néhány százalékos javításával nem lehetne számottevő eredményt elérni.
Szerintem ezek az áramvonalasítási próbálkozások nem az üzemanyag-gazdaságosság, hanem az emissziós szabályok miatt kerültek újra előtérbe.
Egyébkét az általad "kockának" talált teherautók formáját is szélcsatornában tervezik.
A legnagyobb légellenállást a vontatmány hátfala mögötti nyomáseséses örvény okozza, sokkal nagyobb mértékben, mint a kamion eleje.
A kamionok légellenállásának kitrükközése nehéz gazdaságossági probléma, mivel egy nyergesvontató traktor (tehát a vontató motorkocsi) ezermillió különböző származású, gyártású vontatmányt húz, amíg a vontatók és a vontatmányok nem uniformizálódnak egyetlen sztenderdre, addig megoldhatatlan marad az egybeolvadó vontató és vontatmány. Az uniformizálás meg nem gyártói érdek.
A Mercedes-Benz eladásait nemigen segíti elő, ha tök ugyanúgy néz ki a traktora, mint egy Volvo vagy Renault.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!