Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Hajítás távolságának számítása...

Hajítás távolságának számítása x és y irányú gyorsulással. Hogyan?

Figyelt kérdés

Sziasztok!

Egy játékot készítek, amiben van egy ágyú és egy hajó, amit el kell találni. Meg lehet adni, hány fokos szögben és milyen kezdősebességgel lövöm ki a golyót.

Addig megvagyok, hogy kiszámítom a pályáját, csak azt nem tudom, hol csapódik be (sxmax = ?).

Ha nem gyorsulna a test y vektora, akkor még ki tudom számolni, de mi van, ha gyorsul mondjuk -5 m/s2-tel?

Honlapom: [link]

A játék linkje: [link]



2017. febr. 24. 15:39
 1/8 anonim ***** válasza:

Tegyük fel, hogy az ágyú és a hajó azonos magasságban vannak, és nincs szél. Azt nem tudjuk, a hajó hogyan mozoghat.

A golyó pályájára a ferde hajításnak megfelelő egyenletek vonatkoznak: xg(t) = vg0^2*sin(2*α)/g

A hajó mozgása vagy xh(t) = vh0*t, vagy ha gyorsul: vh(t) = vh0*t+a*t^2/2. [itt xg(t) a golyó által megtett vízszintes út, vg0 a golyó kezdősebessége, α a kilövés szöge, g a nehézségi gyorsulás. vh(t) a hajó kezdősebessége, "a" a hajó esetleges gyorsulása, t pedig a kilövéstől a becsapódásig eltelt idő. Kell még a kilövés pillanatában a hajó és az ágyú távolsága, legyen ez H.

Ekkor H = xg(t) + xh(t), és itt a t az ismeretlen.

2017. febr. 24. 15:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 A kérdező kommentje:

Köszönöm a választ, de nem egészen ezt kérdeztem...

A hajó egy helyben áll, csak a lövedék mozog. Csakhogy fúj a szél így a golyó sebessége az y tengelyen másodpercenként 5-tel fog csökkenni. Az a kérdés, mikro lesz az y koordinátája 0 m, vagy, hogy akkor mekkora lesz az x koordinátája. (Össze kell hasonlítanom a hajó x koordinátáját a becsapódáskor a lövedék x koordinátájával.)

Ha már tudnám, mikor csapódna be így a golyó (vízszintes és függőleges gyorsulással), abból könnyedén ki lehet számolni az x értéket.

Segítségeteket előre is köszönöm!

2017. febr. 25. 11:19
 3/8 anonim ***** válasza:

Normál esetben a golyó esését a gravitáció okozza, miközben halad előre. De lehet más lefelé irányuló erő is, például szél, vagy egyéb. Ekkor ugyanazokat a képleteket használjuk, ha a golyó függőleges irányú sebessége 5 m/sec^2 lassulással csökken, ez a gyorsulásérték a megfelelő előjellel hozzáadódik a g-hez.


Én azonban azt gondolom, ez nem reális eset. A szél nem fúj függőlegesen. Vagy oldalirányban, vagy a golyó irányában, vagy azzal szemben. az utóbbi két esetben növeli/csökkenti a becsapódási távolságot, az első eset komplikáltabb, ott a golyó esetleg a hajó mellett csapódik be.


Mindig az erőegyenleteket kell használni, mindig lehet a dolgokat komponensenként számolni (ugyanaz a képlet), és ha egy adat más formában megadva, átszámolni. A sebesség-változás gyorsulás, és a becsapódási idő minden komponens esetén azonos, ez köti össze a komponenseket (mert a valóságban egy térgörbét ír le a golyó, aminél irányonként külön számolunk, azonos t-t véve és külön kiszámolgatjuk az erőt, sebességet, vagy gyorsulást a vonatkozó képletekkel.

2017. febr. 25. 12:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 A kérdező kommentje:

Bocs elírtam. :(

Az x tengelyén változik a sebesség vízszintesen és az y tengelyen is függőlegesen.

2017. febr. 25. 15:46
 5/8 Tom Benko ***** válasza:

Egyszerűen felírod a mozgásegyenleteket:

a(t)=(w,0,g), ahol w a szél által okozott gyorsulás, g a gravitációs. Innen kétszeri t szerinti integrálással kapható az r(t) függvény:

r(t)=(r_{0,x}+v_{0,x}t+\frac{wt^2}{2}, r_{0,y}+v_{0,y}t, r_{0,z}+v_{0,z}t+\frac{gt^2}{2})

Ha megan az r(t=0) és adott a felszín, akkor egyszerűen egy metszéspontot kell keresni.

2017. febr. 26. 11:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 A kérdező kommentje:
Bocs 7.-es vagyok XD
2017. febr. 26. 19:37
 7/8 A kérdező kommentje:

Végül is úgy oldottam meg, hogy megkeresi a program azt az időpillanatot, amikor az y érték kisebb lesz 0-nál és akkor ez kb az az időpillanat lesz, amikor becsapódik.

$t=0;

while (($ay / 2 ) * ($t * $t) + $vy * $t > -0.5) {

$t=$t+1;

}

if (($ay / 2 ) * ($t * $t) + $vy * $t<0) {

$t=$t-0.25;

}

elseif (($ay / 2 ) * ($t * $t) + $vy * $t>0) {

$t=$t+0.25;

}


$becsapodashelye=$vx * $t + ($ax / 2 ) * $t * $t;


Ha $becsapodashelye nagyobb mint 160, és kisebb, mint 180, akkor ez azt jelenti, hogy eltalálta a hajót a lövedék.


Ha valaki tud ennél precízebb megoldást, vagy képletet, akkor az kérem írja le. Eddigi 7.-es tudásomat latba vetve készítettem néhány kalkulátor programot is:

Egyenes vonalú mozgás kalkulátor: [link]

Hajítás kalkulátor: [link]

2017. febr. 26. 20:59
 8/8 Tom Benko ***** válasza:
Hűha, bátor ember vagy. Megadtam, hogyan lehet megvalósítani, ha nagyon akarod, akkor felírhatod koordinátánként, illetve kifejezheted az időt z(t)-ből, figyelembe véve, hogy t>0 és beírhatod x(t)-be.
2017. febr. 27. 12:05
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!