Vonatban feldobok egy követ. Hogy lehet, hogy belülről függőleges hajításnak tűnik, de kívülről nézve a kő ferde vonalon emelkedik a magasba, majd vissza ugyanazon a ferde vonalon esik?
2. kérdés: Egy teherautó tömege négyszer nagyobb, sebessége pedig harmada egy másik autóénak.Mit tudunk a lendületéről?
3. kérdés: Az összesen 100 kg tömegű kocsi 15 m/s-mal halad. A kocsiból menetirányban kilövünk egy 30 kg tömegű testet a Földhöz viszonyítva 28 m/s-os sebességgel.Mekkora a kocsi sebessége a kilövés után?
Az eredeti lendület 100*15=1500 kg * m/s. A kilövés 30*28=840 kg*m/s nagyságú, ellentétes irányú a kocsi lendületével. Tehát 1500-840=660 kg*m/s
A kocsi sebessége a kilövés után:
I=m*v
660=100*x
x=6,6 m/s
Ez nem jó valamiért. Köszi a normális válaszokat.
inerciarendszertől függ
a számításokat pedig úgy érdemes csinálni, hogy a mozgás fajtája szerint szétszedni különböző tengelyekre és akkor eredőd vonni amire kíváncsiak vagyunk
itt pl y=v0 kezdősebességgel felfelé dobás
x=egyenes vonalú egyenletes mozgás (valószínűleg)
Én ugyan nem az előző válaszadó vagyok, de az illető nyilvánvalóan a relaivitás elméletre gondolt, aminek egyik alapvető megállapítása, hogy egy mozgás trajektóriája (pálya- és idővonala) attól a kordinátarendszertől függ, amelyikben a megfigyelő tartózkodik.
A mozgó vonaton álló megfigyelő vízszintes elmozdulása megegyezik a vonatéval és a feldobott kőével, ezért az ö-nak látszik, csak a fel-le mozgás látható.
Egy sín mellett álló megfigyelő viszont nem csak a fel-le mozgást, hanem a vízszintes mozgást is látja, ezért az ő számára a kő egy parabolapályát fut be.
Mivel a 3. példában ki tudtad számolni az impulzust, nem értem, hogy a 2.-ban miért nem?
Az ismeretlen tömegű és sebességű személygépkocsi tömege legyen x, sebessége y. Ekkor a teherautó tömege 4x, sebessége y/3. Ha ezeket összeszorozzuk, kapjuk, hogy az impulzusa 4xy/3, vagyis 4/3 xy. A személyautóé pedig xy, ugyebár. Vagyis a teherautó lendülete 4/3-szor, vagy 1.3333... szor nagyobb.
A 3. példában azt rontottad el, hogy nem vetted figyelembe, hogy a 28 m/s a FÖLDHÖZ KÉPEST ennyi, a fedélzethez képest ennél 15 m/s-mal kevesebb, mert azt a sebességet a kocsitól "örökli". "Saját" lendülete tehát csak 13x30=390 kgm/s.
Ez megint a koordináta rendszerek (vagy ahogy a másik válaszadó írta: inercia rendszerek) problémája...
Köszönöm, valóban ez volt a hiba, hogy nem vettem figyelembe a Földhöz viszonyítást, tanulságos feladat.
A 2. feladatot is ki tudtam szamolni, ugyanennyi jött ki, mint a kedves válaszolónak, de a tankönyvi megoldásban 3-szoros lendület szerepel és nem értettem...
Tehát akkor a megoldás rossz, vagy mindketten tévedünk. Szerintem akkor előbbi.
Ez az ,,attól függ, honnan nézem" elv igen érdekes, és nem is tudok sokat róla, csak egy példáját a Galilei-transzformáció működésének megcáfolásában.
Adott volt egy bakter, mellette egy egyenes vonalon mozgó egyenletes mozgású vonat. A bakter mellett egy képzeletbeli ponttöltés, mely az ő szemszögéből álló ponttöltés, azonban a vonat szemszögéből - a ponttöltés ellentétes irányban ugyanakkora sebességgel mozog, mint a vonat - áramot jelent.
Ha valaki el tudja egyébként magyarázni ezt a ferdén visszahulló követ,szivesen meghallgatom :)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!