Mi a baj a mai oktatással?
Tudom, elég általános kérdés, de nekem most olyan konkrétumok jutnak az eszembe, olyan emberek nevével nem találkoztam középiskolában végig, akik magyar emberek és rentgeteget tettek azért, hogy megszerettessék a gyerekekkel a tanulást, a tanárokkal az oktatást és erre lépéseket is tettek elég jól, például ezeket a neveket hiányolom középiskolába: Pólya György, Rényi Alfréd, Erdős Pál, Öveges József, és még egy kakukktojás: Robert Feynman.
Az a problémám ezzel, hogy én úgy mond rosszul tanultam egész középiskolába meg általános iskolába, mert alapszintű dolgokról nem világosítanak fel és tesznek említést. Szerencsére nem érzem elbarmolva tanulmányaimat, de ilyen pocsék, kizárólag ömlesztő jellegű tanulás elég sok embernek odateheti a bélyegét életére. Akár 1 hozzájuk hasonló ember könyve középsikolába szerintem akkora változásokat eredményezne hosszútávon, hogy beláthatatlan, de mégis, már lassan 30-40éves könyvekről van szó, és nem használja őket az oktatás...(a teljesség igénye nélkül soroltam fel neveket, tehát biztosan lehet hozzáadni még a listához)





a tanárok úgy vannak vele, hogy a gyerek egyetlen dolga a tanulás, pedig ez nagyon nincs így, a számonkérés meg olyan alapú, hogyha most nem tudod kapsz egy karót és soha többet nem zaklatnak vele (max érettségin dehátholvanazmég...)
úgy vettem észre, hogy sok tanárnak egyszerűen nem érdeke, hogy megtanulja a gyerek az adott témakört, kapott egy karót majd javít másból...





A probléma nagyon sokrétű, bonyolult, szerintem egy-két ok felsorolásával nem is lehet megmagyarázni, én nem is vállalkozom erre.
De ami a probléma veleje, magja, az önmagában egyszerűnek hangzik: a pénz (na jó, mindennek ez az alapja :D). A másik pedig a tanárok képzettsége és szemlélete (ide úgy jön a pénz, hogy nem mindegy, milyen az a felsőoktatási rendszer, ami kineveli a tanárokat, és utána milyen a tanárok fizetése, az iskolák felszereltsége, ahol tanítanak).
Csak mondok egy külföldi példát összehasonlításképpen: Finnország oktatási rendszere a világ élvonalában van (ami azt jelenti, hogy benne van az első háromban). Fel lehet tenni a kérdést, hogy mivel érték ezt el?
Egyrészt, meghatározó a politika hozzáállása is. Finnországban 10-20 éve eldöntötte a politika, hogy márpedig az oktatási rendszert meg fogják reformálni. Ez alapvető nemzeti ügy náluk, tehát tök mindegy, melyik kormány van hatalmon, oktatáspolitikai szakkérdésekben ugyanazt a politikát folytatják, mert nemzeti konszenzus van. Így hosszú idő alatt sikerült nekik egy hatékony, jól működő oktatási rendszerben egy olyan pedagógusnemzedéket kinevelni, amely használható, innovatív tudással és szemlélettel rendelkezik.
Magyarországon mi van ehhez képest? Négyévente váltogatják egymást a kormányok, és az egyik kormány a másiknak az intézkedéseit megsemmisíti, és újraépíti a rendszert, átírja a nemzeti alaptantervet, össze-vissza kever-kavar mindent, új tankönyveket ad ki, gyakorlatilag követhetetlen a változás, és egy kapkodás az egész. Az eredmény: ma Magyarországon általános iskolákban olyannal találkozom, hogy az ötödikeseknek-hatodikosoknak nincs törikönyvük és nyelvtankönyvük. A tanárnak magának kell nekik megírni a tananyagot, feladatokat kitalálni (és rengeteget fénymásolni, amit természetesen nem térít meg az iskola). :D Most komolyan, ki látott már ilyet? Aki nem tapasztalta meg, el sem hiszi, milyen szánalmas, groteszk az, ami a magyar oktatásban folyik...
A másik pedig a tanárok képzése és fizetése. Finnországban olyan komolyan veszik a tanárképzést, mint a mérnök- vagy orvosképzést. Ez nem is csoda, mert ők tudják azt, hogy a pedagógus feladata az egyik legfontosabb társadalmi feladat: a jövő generációját nevelik fel, vagyis az ország jövőjének, a nemzet fennmaradásának a kulcsfeladatát látják el. Minden embernek legfontosabb kincse a gyereke, gyakorlatilag az élet értelme az, hogy a gyerekünknek élhető világot biztosítsunk, így az sem mindegy, milyen az az oktatási rendszer, amely a gyermekeinket felneveli, és milyenek ezek a tanárok. Na, a finnek ehhez mérten alakították ki az egyetemi tanárképzést. Olyan pszichológiai és kommunikációs alkalmassági felvételin kell a tanárjelölteknek átesniük, ami olyan komolyságú, mint nálunk a katonák vagy a rendőrök felvételije. És ezt a tesztet többször is megismétlik, vagyis sokan kibuknak a képzés során is (Magyarországon ha egyszer bejutottál a képzésbe, gyakorlatilag biztos, hogy diplomát is szerzel, az senkit nem érdekel, hogy nem értesz hozzá...). Finnországban viszont nagyon komoly szűrők vannak, és ezért elitképzés folyik, a tanárok nagyon jóképsségűek, felkészültek és azonosan jó tudásúak (így homogén, egyformán jó oktatási rendszer jött létre, gyakorlatilag Finnországban mindegy, hová íratod a gyereked, mindenütt kb. ugyanazt a szintű képzést kapja, míg itthon ég és föld a különbség egy külvárosi iskola és egy elit egyházi iskola között...).
Aztán az a pénz, amit a nemzeti jövedelemből fordítanak az oktatásra, Finnországban a többszöröse annak, amit a magyar politika fordít. Pedig a magyar költségvetésben is meglenne rá a pénz, csak nálunk valahogy elmismásolják, rossz rendszerben másra használják fel azt a pénzt. Olvastam egy tanulmányt, ami pont ezzel foglalkozik, és az kimutatta, hogy tényleg meglenne rá a pénz, cask mindenféle hülye pályázatokon elmegy másra, nem produktív dolgokra. És egyébként is mindegy, mert ha az egyik kormány be is injekciózná a pénzt az oktatási rendszerbe, a másik elvenné ezt... Nincs nálunk konszenzus, nálunk a napi politika kérdése az oktatásügy is... Pedig nem mindegy, hogy minden iskolában vannak-e számítógépek, intaraktív táblák mint Finnországban vagy az van-e, mint nálunk, hogy vannak olyan vidéki iskolák, ahol még nem is hallottak számítógépekről sem...
A harmadik pedig a tanárok fizetése. Finnországban ugyanannyit keres a tanár mint egy mérnök vagy orvos, mert a tanár társadalmi megbecsültsége, presztízse ugyanolyan. A magyar helyzetről nem is beszélek, mert az köztudott és nevetséges, sőt, megalázó. Igenis,megalázó, hogy egy diplomát végzett értelmiségi ember alig keressen többet mint egy takarító... (semmi bajom a takarítókkal, de mégis, na...). Holott egy tanárnak rengeteg dolga van, és sokkal többet dolgozik, mint egy dupla annyit kereső irodában dolgozó közhivatalnok vagy akármilyen aktakukac. Mert egy tanár nemcsak a munkaidejében, az iskolában dolgozik, hanem otthon az egész délutánja, estéje rámegy a készülésekre, adminisztrációra, dogák javítására stb. Ezt nem látják át a laikusok, pedig nagyon megterhelő és idegőrlő. Azzal a tudással, ami egy tanárnak van, simán elmehetne dupla annyi fizetésért egy sokkal kényelmesebb és jobb munkába, ahol meg is becsülik... Csak hát van, aki ezt választja hivatásának, mert tényleg a gyerekeket szeretné nevelni. De ami a legszomorúbb: hogy manapság olyan rossz tanárokat is kinevel a rendszer, akiknek viszont már nem lenne meg a tudásuk pályát módosítani. És itt kapcsolódik a kérdező kérdéséhez ez a kis irományom... A magyar oktatási rendszer gyakorlatilag bárkinek tanári diplomát ad, aki az utcáról beesik. Ilyen körülmények között ne is várjunk semmit az osztályteremben.















beszüntették a mesterképzéses rendszert, tehát másra alkalmatlan bölcsészek már nem mennek magyar tanárnak
matek tanárból meg amúgy is hiány van
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!