Az űrben van légellenállás?
A filmekben szereplő, elképzelt űrhajók alakjának kialakításában egyetlen cél dominál: a látvány.
A lehető legjobban nézzen ki, az a lényeg.
#4-es:
A tömegközéppont a legjobb kérdés! Ez a meghajtás módjától és elhelyezésétől függ, nyilván csak mérnöki szaktudással lehet meghatározni. Lényege az, hogy sebesség-, vagy irány változtatáskor a hajó ne szenvedjen deformációt, illetve ne szakadjon szét, ne váljanak le róla külső alkatrészek. Ezért úgy tűnik, valamilyen kompaktabb forma jöhet szóba és nem olyasféle, mint amilyen a 2001. Űrodisszeia űrhajója, amely nem tűnik túl manőverképesnek, csak egyenes vonalú (tengely-, illetve hosszirányú) mozgásra képes, habár láthattuk a folytatásban bukfencezni is. Ha mondjuk jönne hirtelen egy komoly űrobjektum (meteor, aszteroida) és ki kéne kerülnie, bajban lenne.
Ha van két tested, A és B, és mondjuk ugyanakkora a súlyuk, akkor ha összekötöd őket, a tömegközéppont A és B saját tömegközéppontjának a felénél lesz. Ha A kétszer olyan nehéz, mint B akkor a két test tömegközéppontját összekötő vonal 2/3ánál lesz az új középpont. Ilyen egyszerű az alap5let.
Egyébként felhoznám példának az ISS-t. Ami ránézésre nagyon asszimetrikus, nemtudom hol lehet a tömegközéppontja. Azt is el szokták mozgatni néha, hogy pl megemeljék a keringési pályáját, vagy elkerüljön ütközést egy űrszeméttel. (Pontosabban elmozgassák a veszélyes zónából - tehát jó sok idő van erre a manőverre, mert az űrszemetek pályáját a föld körül folyamatosan követik, és előre lehet tervezni hogy merre fognak menni)
Egy nagy űrhajónál (ami sokat utazik, nem úgy mint az iss) sztem csak az a fontos, hogy a fő rakéták vektora egy vonalban legyen a tömegközépponttal, tehát előre hatékonyan mennyen. Ha nem így lenne, akkor mikor gyorsítana a hajó előre, akkor kicsit pördülne is. Ezt lehet korrigálni úgy hogy pl a fő meghajtó szövét állítják - ez a legjobb talán. Vagy, a mellékmeghajtóművekkel. Amik optimálisak, ha ugyanlyan szögben állnak, tehát azok is előrefelé tolnak. Viszont ha így van megtervezve egy hajó, hogy a mellékmeghajtóknak különböző mértékben tolnak, attól függően, hogy hova van épp elmozdulva a tömegközéppont, akkor az azt jelenti, hogy nem működik minden meghajtó maximális erővel, tehát nem olyan gyors. (De legalább hatékonyan égeti az üzemanyagot)
A legegyszerűbb egyébként, ha hosszúkás űrhajót építesz, mert akkor a tömegközéppont kb egy vonalon váltakozik csak, ami bárhol is van, mindig mögötte lesz a fő meghajtómű. Tehát lecsatolsz valamit az orráról, akkor is előre fog menni, átmozgatsz valamit a közepéből a végébe, akkor is előre fog menni. Csak a hosszúkás hajó meg nehezebben fordul. De sztem egy űrhajónál nagyon sokáig csak az lesz fontos, hoyg előrefelé tudjon menni, megfordulni lesz ideje, annyira hatalmas az űr.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!