A holdjáró autókban mekkora rugóállandójú lengéscsillapítókat használnak?
Csemegézz:
Egyébként amint én tudom, nem hogy lengéscsillapító nem volt, de rugó sem. Maga a kerék rugózott a saját lemez(szalag)rugóból hajlított abroncsain, a keréktengely mereven az alvázhoz volt rögzítve.
Még egy fogalomzavart azért tisztázzunk:
Ne keverjük a rugót és a lengéscsillapítót.
A rugó rugózik. A lengéscsillapító azt teszi, ami a neve, csillapítja a rugó lengését, valamilyen módon fékezve a rugó mozgását.
Holdi környezetben elég nehéz egyébként lengéscsillapítót ideálisra tervezni. Legalábbis a Földön szokásosat.
Mert földi körülmények közt hidraulikus vagy pneumatikus lengéscsillapítók használatosak, amelyek olaj vagy gáz fojtáson áti áramoltatásával csillapítják a rugólengést. Ez itt tök jó, de olyan környezetben, ahol a működési hőmérséklet mínusz kétszáztól plusz kétszáz fokig is terjedhet, egyik sem jó stabilan. A gázos még elmenne, de az meg vákuum környezetben nem egykönnyen készíthető tartósra.
Esetlegesen egy, a Lorentz-erőre alapozó mágneses csillapítás jó lehet, vagy jóval bonyolultabb mechanikus megoldással generátort hajtva visszatermelhet áramot a tápforrásnak is.
A Marson sem sokkal jobbak a körülmények, tehát ez az ottani járműveknél is fájós mérnöki probléma lehetne.
Mindez bonyolult, drága és hely- de főként súlyigényes dolog. Az meg olyan cuccoknál, amit a Földről kell fellövöldöznünk a használati helyére, költségben grammonként a gyémánt árával vetekszik.
Amire jelenleg járműveket akarunk használni idegen planétákon, a lengéscsillapítás egy jelentéktelen fontosságú kérdés sok más szemponttal szemben. Sokkal olcsóbb lassabban hajtani, mint Lamborghini-futóművet tervezni vákuumra és 400 fokos hőjátékra.
Ha a kérdés az lett volna, milyen rugót kellene alá tenni, akkor a válasz: kb. 1/6 akkora rugóállandójút, mint itt a Földön. Persze ez csak arra vonatkozik, így nyomódna be ugyanannyira, mint a Földön.
De valójában ez a rugó mozgó járműre túl puha lenne. Csak mert ugyan a súly hatodára csökken odaát, de a tömeg azonos. Ha lendületes hajtásnál a talaj hullámzik egyet, akkor bizony a tömeg fogja meghatározni, hogy odacsapod-e az alvázat a talajhoz.
És mivel olyan rugót és lengéscsillapítót komponálni, ami a Holdon is olyan utazási komfortot ad, mint a Földön megszoktad, Q bonyolult és drága dolog, megint csak ott vagyunk, hogy lóxart, tessék inkább lassan hajtani. :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!