Szerintetek lehet hinni ennek a cikknek? (www.sg.hu/cikkek/97845/regeneralodik_az_emberi_agy)
A link : [link]
Legjobb lenne, ha olyanok írnának, akik foglalkoznak biológiával, átlátják ezeket, hogy valóban igazak-e ezek az állítások, vagy csak kacsa az egész.
Azért kéne biztosra tudnom, mert ezzel a témával, hogy tud-e regenerálódni az agy, meglehetősen sokáig foglalkoztunk bioszórákon (a biosztanár az osztályfőnök is, úgyhogy osztályfőnöki órákon is egy ideig), és végül is abban maradtunk, hogy csak nagyon speciális esetben tud - kb. a csodával határos gyógyulások szintjén - és gondoltam, hogy esetleg átküldöm neki, de nem akarok hülyeséget meg false dolgokat küldeni.
Nem kacsa, ezeket a kísérleteket és eredményeket tanítják (nem mai adatok), bár nincs most nálam az összes őssejtbiológiával foglalkozó jegyzetem, így nem is tudom "indoklásul" elküldeni, de maga a cikk érthető, rendesen írja le a dolgokat és nem áraszt el fölösleges adatokkal, így középiskolai szintre szerintem megfelelő.
Egy megjegyzés: nem "false", hanem fals. Van ilyen magyar szó, minek az angol megfelelőjét? :)
Mindazonáltal az széles körben ismert, hogy a szaglóneuronok képesek a regenerációra (embernél pont nem, de itt is van rá precedens), illetve a kanárik énektanulása kapcsán a HVC neurogenezise igen jelentős (ez nagy eredmény volt akkoriban, mivel tartotta magát az "állandósult szövet" elmélet, erre a hím kanári minden évben így tanulja az új énekeket). Van még további érdekesség is, csak nem tudom, hová tettem az ezzel foglalkozó cikket (az emberi agyban képződő új neuronok kapcsán azt hiszem, korlátozott genetikai remodelling, de már a mechanizmusra nem emlékszem, négy éve beszéltem róla egy ismerősömmel öt percig).
Köszönöm szépen a válaszod.
Ez esetben nyugodt szívvel küldöm a tanáromnak, mert végül is tankönyvhöz képest jobban belement a témába, de ilyen konkrét kísérleteket mégsem említett, regenerációrol sem, a tankönyv pedig egyenesen tagadta, hogy regenerálódna az agy.
Ezek szerint egyetemen másképp tanítják?
Egyetemen sok mindent másképp tanítanak, mint középiskolában, állandó a csörte a tanárok tanrendjéről. A taxonómia (élőlények osztályozásának tudománya) is teljesen más, de hagyományból sok mindent nem lehet megváltoztatni. Halak, kétéltűek és hüllők sincsenek osztály szinten, mégis tanítai kell, mert ha meglátsz egy halat, csak felismered.
Az állandósult szöveteket is meg kell tanítani, a kifejezés létezik, de ha mindig hozzá kéne tenni, hogy "valójában ilyen nincs, mert..." elvenné az ember kedvét a biológiától. Azért nem akar mindenki biológus lenn, a többségben bőven elég az, hogy állandó, nincs regeneráció, azt kész. Meg kell húzni a határt, meddig terjedjen a tananyag. Ahogy minden más tantárgynál is. A matematika középiskolában egyszerű, szép és jó, később már tud élvezetes fefájós éjszakákat produkálni egy-egy analízis.
"talán még ajánlhat is neked újabb cikkeket, netán versenyeket, projektmunkát"
Ááááá, versenyeket? Offline projectmunka még >esetleg< belefér, de verseny kizárt. Nem is vagyok egyébként valami jó biológiából, közel nem annyira, hogy versenyeznék, bár alapból nem volt gondom a tantárgyal. Egy évig voltam ott fakultáción de azt csak elmeborultság miatt, szerencsére még épp időben visszamentem matek-info-ra.
Persze jó a biológia is, csak sajna nem nekem való. ;)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!