Hogyha az A repülőgép hangsebesség felett halad, akkor a mögötte, ugyan akkora sebességgel haladó B repülőgép pilótája mit tapasztal?
Szerintem folyamatosan hallja. Itt egy fotó, ami víz felett repülő gép hangrobbanásait mutatja:
Így gondolom aki mögötte száguld és elég közel van hozzá, az is érzékeli.
Azt jól tudod, hogy a hangrobbanás nem azért van, mert a gép átlépi a hangsebességet (ez egy nagyon elterjedt téves hiedelem).
De hogy pontosan mi az és hol hallható, az talán még nem tiszta.
Képzelj el egy motorcsónakot. Az orráról leváló hullámok két egyenes mentén terjednek mindkét irányba. A vízben lévők akkor észlelik a "hullámrobbanást" (ami a hangrobbanás megfelelője), amikor ennek a két hullámfrontnak valamelyike átmegy rajtuk. (Ilyenkor szokott elkezdeni himbálódzni a gumimatrac például.)
Ugyanígy működik a hangrobbanás, csak térben, tehát ott nem két egyenes mentén terjed a robbanás hullámfrontja, hanem egy kúp felülete mentén.
A hajós példát szem előtt tartva magad is tudsz már válaszolni a kérdésre: Ha egy másik motorcsónak az előbbi mögött halad, akkor semmiféle robbanást nem észlel, mert az első csónak fejhullámának a két frontja egyszerűen nem megy át rajta.
"...Barátom! A hangrobbanásnak elnevezett dolog nem egy egyszeri esemény a hangsebesség átlépésekor, hanem végig zajlik szuperszonikus repülés esetén..."
Hát nem egészen :)
A hangrobbanás az egyszeri jelenség. Amíg a gép szubszonikus tartományban repül, a keltett lökéshullámok a gép orrától, és a haladás irányában lévő levegővel közvetlenül érintkező felületeken kialakulva , minden irányban gyorsabban terjednek, mint a gép haladási sebessége, mégpedig kúp alakban. Ennek a kúpnak a nyílásszöge a sebességtől és az adott közegre jellemző hangsebességtől függ. Amikor a gép közelít a hangsebességhez, akkor ez a kúpszög csökkenni kezd.A sebesség növekedése során egyszer csak átlépi a hangsebességet, és ekkor ez a hullámfront mintegy leszakad a gépről. Ez egy hirtelen lejátszódó jelenség, és az adott helyen nagy nyomáskülönbséget generál. Ezt hallani a külső megfigyelési pontból hangrobbanásként. Mindegy, hogy a géphez képest hol helyezkedsz el hallani fogod. A szuperszonikus tartományban aztán a levegő molekuláinak már nincs ideje hullámfrontot kialakítani, és csak akkor kezdenek el kitérni a gép elől, amikor hozzáér a felület. Mintegy rásimul a gépre a levegő. Innentől fogva is lesz hullámfront, de az csak a gép mögött kezd el kiterjedni közel párhuzamosan, de közel sem olyan nyomáskülönbséget létrehozva mint a hangfal "áttörése". A gép hangja természetesen továbbra is hallható lesz.
Te is rosszul tudod. A kérdező mondta jól:
Te is rosszul tudod:
"Régen a hangsebesség elérése idején, azt hitték, hogy a hangrobbanás pont akkor és csak akkor keletkezik, amikor a repülőgép ép eléri a hangsebességet, azonban ez nem igaz. A hangsebesség felett repülő gép folyamatosan hangrobbanást kelt. A hangrobbanás azon a helyen hallható, ahol a hangsebességnél gyorsabban vagy éppen hangsebességgel repülő gép által keltett lökéshullám áthalad, elmetszi a földfelszínt vagy azt a pontot ahol a „hallgató” áll. A szuperszonikus sebességgel haladó repülő ezt a lökéshullámot mintegy „húzza” magával folyamatosan, egészen addig amíg hangsebességnél gyorsabban repül. Ebből következik, hogy a hangrobbanás a repülőgépet mintegy követi, ezért minden pillanatban más-más helyen hallható. Ezek a helyek a repülési irányt követik."
"Szerintem folyamatosan hallja. Itt egy fotó, ami víz felett repülő gép hangrobbanásait mutatja: "
Ez nem fotó, csak egy ügyes grafika. Ez a fotó :
:P
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!