Ha a mindenkori tudást a legokosabb emberek halmozzák, akkor nem lesz idővel túl magas az elvárás az átlag eszű tanulóknak?
Vagy az általános iskola szintje mindig megmarad alapszintű tudásnak?
Egy gyakorlati példa ide kapcsolódóan. Számítástechnika. Ma még megérthető egy főiskolás szintjén, hogyan épül fel egy processzor. De 100, 200 vagy akár 1000 év múlva milyen bonyolultságúak lesznek? Lesz mérnök aki átlátja majd? Tud majd tervezni egyet?
Vagy kémia.
Az Univerzum is kezdetben 1 elemből állt, ami tovább mutálódott, most már tartunk vagy 130 elemnél és mennyi sz@r létrejött belőle, mennyi vegyület, vegyész legyen a talpán aki átlátja. Túl bonyolult.
Minden egyre kényelmesedik el. Van egy felső IQ szinttel megáldott mérnök brigád a csúcs vállalatok élén és mindenki más ki van szolgálva. Lesz elég utánpótlás?
Mindenki butul el. Minden abba az irányba halad, hogy egy okos kitalálja, 1 másik megépíti és a többiek használják. Lesz elég motiváció, elszántság emberekben, hogy megértsenek egy bonyolult eszközt? Hol a határ?
Ami egy iskolában elvárás, az az alapvető összefüggések megértése, és az nem változik olyan gyorsan. A tudást nem a legokosabb emberek halmozzák, mert aki valamire vinni akarja, az erősen specializálódik. Természetesen az alapokhoz is érteni fog. Két vegyész vagy fizikus, eltérő kutatási területről, nem biztos, hogy megérti egymást.
"Mindenki butul el. Minden abba az irányba halad, hogy egy okos kitalálja, 1 másik megépíti és a többiek használják. Lesz elég motiváció, elszántság emberekben, hogy megértsenek egy bonyolult eszközt? Hol a határ?"
Egy processzort már olyan komplexitási szinttel bír, hogy azt élő ember nem értheti meg. Ilyen projektek időtartamát már "mérnöki években" mérik, és több ezer mérnök és informatikus dolgozik rajtuk évekig...
Ez nem is elvárás. Elég azt megérténi, hogy milyenek az alapelemek, az alap kölcsönhatások, és milyen elvek szerint működik a rendszer. Ilyen tudás birtokában egy szakember már attól teljes értékű szakember, hogy pár hét alatt ki tud ismerni egy részfeladatot és aktívan be tud lépni a fejlesztésébe.
Más példa. Nem az a jó programozói tudás, ha valaki tud programozni Pascal-ban, C-ben, C++-ban, Java-ban, stb... A jó programozó kér két hetet, hogy megtanuljon egy nyelvet amit kell (ha esetleg nem ismerné), és utána abban dolgozik. Ehhez a tudáshoz pedig komoly képzettség szükséges.
Valamilyen szinten magasabb az elvárás. Mivel fejlődött a pl. természettudomány az utóbbi 100 éveben, de még az utóbbi 50-ben is, ezért többet kell tanulni több dologról, (pl. újabb hipotézisek, modern találmányok, kutatások különböző tudósoktól, kutatóktól...stb.)
Egy sima diplomamunkánál is meglátszanak az elvárások manapság, míg 20 évvel ezelőtt elég volt egy néhány oldalas gépelt akármi, mostanság be kell vetnie az embernek a számítástechikai tudást is.
Régebben egy egyetemi tanár polihisztor volt, manapság jó ha egy kis területen nyújtja a maximumot.
A vége az lesz: sok mindent egyszerre de semmit sem jól. Ennyi mindent nem tud egy ember megtanulni, úgyhogy inkább specializálódnak egy tudományágon belül.
Az általános iskolások és gimisek szerintem nem kapnak több feladatot, mint pl. 50 évvel ezelőtt, de nekik is többet próbálnak benyömöszölni, így kissé sekélyes tudások lesz.
Az iskolaban a legfontosabb dolgokat nem tanitjak sajnos.
Pl.: onalloan problemmegoldas, hasznos ismeretek elsajatitasanak modszeret, erveles, stb...
Nem kell langesznek lenni, csak jo modszertanok ismerete szukseges, aztan a szukseges lexikalis tudast felhalmozni mar nem nehez.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!