Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Hogyan hathat egy extrém...

Hogyan hathat egy extrém ejtőernyősre ugrás, zuhanás közben 1 g-nél nagyobb erő?

Figyelt kérdés

Azt írja az index, hogy:

Az ugrás a sztratoszférában indult, ahol az alacsony légnyomásból eredően kisebb a légellenállás és a súrlódás, ez a zuhanó testeket forgó pályára készteti. Ha a centrifugális erő magával ragadta volna Baumgartnert, akkor a többszörös g-erő hatására az eszméletét is elveszthette volna: ez a G-loc néven ismert állapot, amely halált is okozhat. Ennek elkerülésére egy g-erőt mérő karóra került a sportoló csuklójára, amely egy hat másodperces periódusban 3,5-szörös vagy nagyobb erőhatásra kioldott volna egy stabilizációs ernyőt.


Teljes cikk:

[link]


Szerintem a fentieknek semmi értelme. Forgó pálya? Azért mert alacsony a nyomás? Szerény fizikai ismereteim alapján egy szabadon zuhanó test gyorsulása mindig g. Ha nem hat rá forgatónyomaték, akkor pedig nem fog forogni.

Esetleg azt tudom elképelni, hogy az ejtőernyő kinyílásakor, lassulás közben lesz a gyorsulása 1 g-nél nagyobb. De mit segít ezen egy stabilizációs ernyő? És mitől forog?



2012. okt. 15. 09:22
 1/6 anonim ***** válasza:
Röviddel azután, hogy átlépte az 1130 km/h-s sebességet elkezdett vadul forogni, a tengely bár folyton változott kb a csípője lehetett. Emiatt a fejére simán hathatott több g is.
2012. okt. 15. 10:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 Brain Storming ***** válasza:
100%

Itt szabadesésről van szó, ergo SÚLYTALANSÁGRÓL. A g-erő akkor számít, ha valamilyen alátámasztásra fekszik föl - természetesen az űrhajók fellövésekor és a visszatérésekor, valamint pl. a vadászpilótákra a felszálláskor és a meredek fordulókban hatnak igen nagy g-erők, mivel a testük tehetetlen módon a saját lendületét akarja megtartani, stb. A g-erővel a gyorsuláskor v lassuláskor fellépő erőt jellemzik - mivel az ugróra jó darabig szabadon hatott a gravitáció (a légnyomás az ugrási magasságban már elhanyagolható volt), így tisztán g-vel gyorsulhatott.

Az ugrás előtt nem sokkal a közvetítés során elmondták, hogy éppen a minimális légellenállás miatt tkp nem lesz mire felvenni a stabil pózt, amit az ejtőernyősök szoktak, az ismerős kitárt karú és lábú helyzetet - merthogy ezt is a légellenállás ellenében lehet felvenni. Tehát az ugrónak nagyon kellett ügyelnie, h elrugaszkodáskor lehetőleg semennyire se kezdjen forogni, mert nem lesz mivel kiegyensúlyoznia: ha nincs légellenállás, akkor nincs miben "belekapaszkodni" sem.

Pörögni sztem akkor kezdett, amikor kezdett a sűrűbb légkörbe érni, és mindez addig tartott csak, míg ugyanezen légellenállásba "kapaszkodva" stabilizálni nem tudta magát. Sztem a felvételen is kivehető volt, h majdnem összezárt lábakkal pörgött és akkor állt meg, amikor a stabil pózt fel tudta venni - ekkor tapsoltak is neki az irányítóközpontban.

Túl nagy centrifugális erő nem hathatott rá, mivel max 2 fordulat / sec volt a "pörgése"... bár tény, h ehhez nem szokott emberek számára már ez is szédítően hathat. Csak ki kell próbálni: a törzset vízszintesen meghajlítva elkezdünk körbeforogni. Ez kb ugyanolyan gyors forgás, mint amit Baumgartner kapott. Egy gyakorlott ejtőernyős számára azonban nem gond ezt kivédeni, mint ahogy meg is tette.

2012. okt. 15. 10:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
100%
Ismétlés: a súly mértékegysége a Newton, jele a N, azt jelenti, amivel agy test nyomja az alátámasztást, vagy húzza a felfüggesztést. A g a gravitációs gyorsulás, aminek nincs köze az alátámasztáshoz. Olyant még nem láttam, hogy forgó pálya, csak valamit forogni. Pálya csak keringő lehet. Valóban a Föld középpontja felé csak 1 g hat rá, viszont forgással lehet a különböző testrészekre 1 g-nél nagyobb terhelést csinálni - de ez a g nem a Föld középpontja felé mutat.
2012. okt. 15. 11:29
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 Brain Storming ***** válasza:
100%

Sztem a cikkben azt akarták írni csak h "forgásra készteti". Nem ez lenne az első pontatlan fogalmazás. Mint ahogy az sem pontos, "a centrifugális erő magával ragadta volna" - ez alatt meg azt akarta írni, h ha nem tudta volna megfékezni a pörgést. A pörgés miatti eszméletvesztés felvetése azonban korrekt, mert az független a zuhanástól - írtam feljebb: aki nincs hozzászokva, az a másodpercenkénti, 05-1m-es sugárban történő forgástól simán elszédülhet v el is ájulhat.


Az alátámasztást feljebb azért hoztam fel, h zuhanás közben szó sem lehet g-erőkről, szabadesésről lévén szó.

2012. okt. 15. 12:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 A kérdező kommentje:
Köszi a válaszokat, most már majdnem mindent értek. De miért hat rá zuhanás közben forgatónyomaték?
2012. okt. 15. 13:07
 6/6 Brain Storming ***** válasza:
100%

Az ejtőernyősnek azért kell felvenni zuhanás közben a stabil pózt - kitárt karok és lábak, lábak enyhén térben behajlítva, kezek madárszárnyszerűen kitárva, tenyerek a zuhanás irányában - mert így tudja irányítani magát, és persze kivédeni a forgást a súlypontja körül. Ez a forgás szinte törvényszerűen bekövetkezik minden zuhanó testnél, aminek relatíve jól meghatározható súlypontja van: ebben az esetben a legkisebb egyik irányban elindult forgás csak erősödni fog. Ha nincs jól fókuszált súlypont, hanem pl egyenletes súlyeloszlás van, vagy több lokális súlypont, akkor a zuhanó test kaotikusan "billegni" kezd, mint egy papírlap, amit elengednek.

Ahol van súlypont, és szabad mozgás, ott mindig kialakulhat valamekkora perdület, vagy billegés.

Igazából nem a forgatónyomaték a probléma, mivel az kívülről ható erő következménye - a centripetális erő a probléma, ami a forgásból ered, és hogy emiatt az agyszövetekben lokális vérnyomáscsökkenés vagy épp túlnyomás jön létre - mindkettőtől el lehet ájulni.


Közben nekem eszembe jutott egy másik szempont!


Egy normál ejtőernyős a stabil póz felvétele után kb 200 km/h körüli sebességnél nem zuhan gyorsabban (most tekintsünk el a nyújtott testhelyzetű zuhanástól, és a spéci siklóruháktól!). Ergo Baumgarten teste 3-4 km magasságban már ennyi köré kellett h lassuljon az 1000 km/h körüliből. Ha belegondolunk, 1000 km/h-ról 200 km/h körüli sebességre lassulni (most lusta vagyok kiszámolni, és másodperces adatok meg magasságadatok kellenének hozzá) igencsak nagy lassulás, itt már felvetődhet, hogy igenis hathattak rá 1 g-nél nagyobb erők is! Ne felejtsük el, h a sztartoszféra virtuális vákuumából a sűrű légkörbe nagy sebességgel érkezve már jelentős légellenállást lehet számolni.

2012. okt. 16. 00:31
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!