Az egyenletes körmozgás gyorsulása?
Sziasztok,igazából 2 problémám lenne ezzel kapcsolatban.
1.) A tankönyv szerint idézem: "Mivel az egyenlete körmozgás kerületi sebességének nagysága állandó,ezért a pillanatnyi gyorsulásnak nem lehet párhuzamos összetevője,mert ha volna,akkor a sebesség nagysága is változna. Ez azt jelenti,hogy a gyorsulás merőleges a kerületi sebességre."
Igazából itt azt nem értem miért nem lehet párhuzamos,hiszen pont ekkor nem egybevágóak így nem is összegezzük őket,vagy igen?
A másik kérdés pedig a bizonyítással kapcsolatos lenne.
Erről az ábráról lenne szó: [link]
A t₁ időpillanatban a P₁ pontban lévő anyagi pont sebessége v₁. A P₁P₂ íven befutott Δs= r*Δφ út megtétele után a t₂=t₁+Δt pillanatban pedig: v₂=v₁+Δv. Ez könnyen belátható,ha a v₁ és v₂ vektorokat "tartó egyeneseket eltoljuk közös C pontba,hogy alkalmazhassuk rájuk a a paralelogramma módszert.
Ideáig értem,de innen nem....
Az elcsúsztatott v₁,v₂ és Δv vektorok által alkotott CAB egyenlőszárú háromszög C csúcsánál lévő szög egyenlő az O pontnál lévő lévő Δφ szöggel,mert merőleges szárú hegyes szögek. Így a CAB egyenlő: 180-Δφ/2 = 90°- Δφ/2 ha a Δt csökkentjük a Δφ is kisebb lesz a CAB szög tart a 90°
Igazából azt nem értem miért egyezik meg a CAB szöge a Δφ-vel? ami a O pontnál van. Ez valamelyik matematikai szabály?
És ebből következően ezt sem igazán tiszta
Igen kicsi Δφ esetén a |v| közel egyenlő az AB ívvel így
|Δv|=v * Δφ
Ezt valószínű azért nem értem,mert az előzőt se értettem szóval ez csak olyan mellékes kérdés...
Remélem érthető a kérdésem és köszönöm előre is !
Lerajzolod a körpályát, és a testet.
Akkor ennek a testnek van egy gyorsulása.
(Minden testnek van gyorsulása, ami nem egyenes vonalú egyenletes mozgást végez.)
A gyorsulás felbontható egy sugárirányú és egy érintő irányú komponensre.
(A sugár és az érintő merőleges egymásra, vagyis gyakorlatilag odaszerkesztünk egy derékszögű koordináta rendszert)
Na most a v sebesség mindig érintő irányú.
Ha a gyorsulás érintő irányú komponens nem 0, akkor az a v sebességét növelné.
De mivel v nagysága nem változik, az csak úgy lehet, ha sosincs érintő irányú komponense a gyorsulásnak.
Vagyis a gyorsulás mindig sugárirányú (a kör középpontjába mutat).
A két berajzolt Δφ szög azért egyenlő, mert merőleges szárú szögek. És a merőleges szárú szögek egyenlők (vagy összegük 180 fok)
De bevallom nem igazán értem a magyarázatot.
Ugye az ábrán Δφ kb 60 foknak néz ki. Ami azért van, mert így látszik, mi a Δv. Ha Δφ 1 fok lenne, semmi se látszana.
Szóval gondolatban Δφ tart 0-hoz, mondjuk 0,1 fok az már elég kicsi.
És a trükk az lenne, hogy ilyenkor a kör gyakorlatilag "kiegyenesedik". Kis szögnél mindegy, hogy az íven megyek, vagy egyenesen az egyik 0,0001 a másik 0,00011 ezért vehetem egyenlőnek.
Ebből lehet kihozni valahogy.
De szerintem valami elírás van itt, mert AB az nem ív.
Talán elég, ha simán megjegyzed a végeredményt. Ez úgyis csak egy hülye fizikai levezetés, ahol mindenfélét közelítünk, hogy kijöjjön amit akarunk. Ellentétben a matekkal :)
1. A kerületi sebesség az adott pillanatban mindig a középpontból húzott körre érintőleges irányvektorral írható le. Eddig rendben. Mivel ez a kerületi sebesség állandó, se nem nő, se nem csökken, vagyis a mozgás irányában nincs gyorsulás. Ekkor mondja a könyv, hogy nincs a mozgásra párhuzamos tényezője a gyorsulásnak. Ebből az következik, hogy a gyorsulás csak a sík másik tényezője, a mozgásra merőleges tényező lép fel, és ez a gyorsulásvektor minden időpillanatban az origoba mutat (vagyis mindig merőleges a mozgásra)
2. A Δφ-vel kapcsolatban: P1OP2C négyszög P1 és P2 csúcsánál derékszög van. O-nál Δφ, és vele szemközt legyen x. A négyszög belső szögeinek az összege miatt, Δφ + x = 180 fok (mivel P1 + P2 szögeinek összege is 180 fok). Innen már látszik, hogy P1CB szög (x) és ACB szög (Δφ) kiteszi a 180 fokot.
Köszönöm szépen! :D Most már értem mire akar kilyukadni a könyv. Igazából itt a tankönyvben még van egy ilyen kis részlet,lehet fontos hogy:
" A gyorsulásvektor nagysága például a következő módon is meghatározható. Az ábrán látható P₁OP₂ és az ACB háromszög egyenlő szárú (OP₁=OP₂=r és |v₁|=|v₂|=v) valamint száraik által bezárt szögek egyenlők és az ACB háromszög Δφ -vel szemben fekvő oldalával egyenlő. Igen kicsi Δφ esetén a |v| közel egyenlő az AB ívvel így
|Δv|=v * Δφ
Itt jön egy levezetés amelyből kihozza a v*Δs/r és abból kifejezi a= v²/r
De köszi értem a lényegét,gondolom sehol nem kérik középiskolában ilyen részletesen.
Ezeknek az új könyveknek az a baja, hogy olyanok írják, akik nem értenek a fizikához, vagy nem kellő becsülettel írták meg. Magyarul lerajzolnak egy ábrát, egy másik könyből vett sablonszöveget meg hozzádobnak.
A probléma akkor van, amikor a szöveg nem stimmel az ábrához.
Például a szövegben paralelogramma módszert ír, az ábrán pedig épp sokszög módszer látható.
Félreértések eloszlatása az AB ívvel kapcsolatban:
Megállapítottuk, hogy az AB szakasz épp a delta(v).
Igen ám, de ezt a delta(v) mennyiséget ki kéne számítanunk, mégpedig a középponti szög és a "v" sebesség függvényében.
Egyenlőszárú háromszögünk van, most pedig osszuk ketté!
Ezt a következőképp tesszük:
Rajzoljuk meg az AB szakasz felezőmerőlegesét (az új metszéspontot D vel jelöljük a továbbiakban), amely persze átmegy a C ponton is.
Vegyük észre, hogy ezennel kettő derékszögű háromszöget nyertünk, mégpedig az ACD derékszögű háromszöget, a derékszög persze a D csúcsnál van.
( A másik derékszögű háromszög a CDB háromszög, ezzel most nem foglalkozunk).
Mivel az ACD háromszög tartalmaz 90°-os szöget, ezért alkalmazhatók a szögfüggvények, mégpedig:
sin(fi/2)=delta(v/2)/v
Ebből kifejezzük most a keresett delta(v) értéket:
delta(v)=2v*sin(fi/2)
Azonban azt is tudjuk, ha (fi/2) értéke közel 0, akkor
sin(fi/2) értéke közel fi/2.
Ezzel a trigonometrikus közelítéssel kapjuk hogy:
delta(v)=(fi/2)*2v=fi*v.
A tankönyv megkerülte ezt a bonyolultnak tűnő, habár precíz leveztést, és a következőt mondta.
Mivel macerás az AB szakaszt kiszámítani, ezért számoljuk az AB ívet.
Ez megtehető minden további nélkül, hiszen kis középponti szögek esetén a két hossz egyenlő, tehát:
AB szakasz=AB ív.
Viszont az AB ív=v*fi. (ahol fi radiánban mért szög).
Látható, hogy a két módszerrel kapott eredmény megegyezik.
Csupán arra akartam ezzel felhívni a figyelmet, hogy AB ívről nem azért van szó, mert létezne, hanem azért, mert ezzel a közelítő számítással hamarabb eredményre jutunk.
A gyorsulásról tudjuk hogy:
a=delta(v)/delta(t)=v*fi/delta(t)=v*omega.
Ez nem meglepő, hiszen omega=fi/delta(t).
Azt is tudjuk, hogy v=R*omega és omega=v/R.
Ebből: a=v*omega=R*omega^2=v^2/R
amely összefüggést már jól ismertük.
Ellenőrizzük most ezen összefüggés helyességét!
v^2 mértékegysége m^2/s^2
R mértékegysége m.
Tehát a mértékegysége m/s^2. Ez valóban gyorsulás mértékegység, tehát számításaink helyesek voltak.
Remélem, sikerült eloszlatni néhány tévhítet, ill. közelebb hozni a témához!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!