Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » A föld gravitációs tere hány...

A föld gravitációs tere hány méter magasban szűnik meg?

Figyelt kérdés

http://www.youtube.com/watch?v=QNJ1JaUd4kA&feature=related


A videóban a csaj elengedi a labdát és lebeg. Viszont elvileg akkor a repülővel nem tudna visszajönni a gravitációs térbe, mert a repülőgép alkalmatlan az űrben való közlekedésre. Ezt nem értem.



2012. márc. 27. 23:16
1 2 3 4
 11/31 A kérdező kommentje:

Rendben elnézést kérek. Mindenkinek tiszteletem a sok irományért. Csak annyi volt a "bajom", hogy két gyors átolvasás után úgy tűnt, hogy nem konkrét választ kaptam, hanem tágabb elméleti tananyagokat, amibe nekem kell bogarászni/elmélyedni, ha valamit akarok.


Egy repülőgép milyen magasra repülhet fel? Hol van az a határ, ahol alkalmatlanná válik a közlekedésre és lebegni + forogni kezd? (Oké, lehet, hogy fel se tud addig repülni, mert más problémák megakadályozzák, stb., de próbálnám elmagyarázni amit szeretnék, ahogy csak tudom). Valami határt keresek, ahol megváltoznak a fizikai kondíciók..


Köszönöm és elismerem a tudásotokat.

2016. júl. 16. 23:22
 12/31 anonim ***** válasza:
89%
A repülőgép a légellenállást használja emelkedésre, az utasszállítók kb 15, a vadászrepcsik kb 30 km-ig emelkednek, de ott már az oxigén is túl kevés a sugárhajtóműveknek. Az űrsiklók viszont rakétameghajtást használnak, akármennyire eltávolodhatnak a Földtől, csak az üzemanyag szab nekik határt.
2016. júl. 17. 00:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/31 A kérdező kommentje:
És egy űrsikló miért nem tud lebegni 10 km magasan? Ott miért nem tudja megcsinálni azt a gravitációs erőt kinullázó centrifugális/centripetális mozgást amit a nemzetközi űrállomás csinál? Mi a különbség a 10 km és a nemzetközi űrállomás magassága között?
2016. júl. 17. 01:01
 14/31 Vree ***** válasza:
92%

A légkör fékező hatása miatt. Közegellenállásnak nevezik, hogy a levegő részecskéi lassítanak, ahogy nekik ütközöl. (Az elv ugyanaz, mintha vízben próbálnál haladni, csak a levegő nyilván vékonyabb. De te is ültél már száguldó autóban nyitott ablakkal, érezted a huzatot, vagy mentél ellenszélben, tudod miről van szó.)


Minél közelebb vagy a felszínhez, annál sűrűbb a légkör (lásd hegymászók és [link] ). A levegő molekulái is ugyanúgy reagálnak a gravitációra, mint minden más, azaz minél közelebb vannak a vonzó tömeg középpontjához, annál erősebben hat rájuk a vonzás és nyomja össze őket (a Föld gravitációs vonzása segít legyőzni a levegőmolekulák közötti taszítást, ami külön tartja őket). Tehát minél lejjebb vagy, annál sűrűbb a légkör, annál több levegőmolekula van azonos térfogatonként.


Alacsony Föld körüli pályán

[link]

lévő tárgyaknál is probléma (pedig ott már sokkal vékonyabb a légkör, mint egész lent), hogy ezek hamarabb lassulnak le, mint amik kijjebb vannak magas pályán. Tehát valamilyen meghajtással újra és újra lökést kell adni nekik.

2016. júl. 17. 01:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/31 A kérdező kommentje:
Köszönöm. Azt szeretném kérdezni, hogy, ha egy űrsikló 10 km magasan képes lenne a bolygó körül 28500 km/h órával folyamatosan keringeni (a nemzetközi űrállomás sebességével), akkor a centrifugális erővel, a gravitációs erővektor kinullázásával ott is képes lenne előállítani a súlytalanságot? (Ha jól gondolom, a levegőmolekulák között nem tud elérni ilyen sebességet?)
2016. júl. 17. 12:36
 16/31 Mojjo ***** válasza:
100%
OFF és elnézést, csak döbbenten látom, hogy egyesek mindenféle centrifugális erőket vizionalizálnak a Föld körüli pályán keringő testeknél. Baromság, felejtse el mindenki. A centrifugális erő egy inerciaerő lenne, ami _nem_ lép fel szabadesés során. A Föld körüli pályán keringő testek pedig szabadon esnek. És nem lép fel sem centrifugális, sem egyéb inerciaerő.
2016. júl. 17. 23:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/31 anonim ***** válasza:
3%

Ejnye Mojjo, nem szabad így játszani a szavakkal, miközben azok hamisak és kioktató egyszerre.


Szabadon esni annyit tesz - a közfelfogás szerint - hogy "szabadon esni", azaz kizárólag a gravitációs erő hatására mozogni. A levegőben például nem lehet "szabadon esni". A levegőmolekulák nem engedik. Légellenállnak. Minek következtében a testre még egy erő hat, és ez módosítja annak mozgását. Amikor pedig egy test - ideális esetben, ami a gyakorlatban soha nem létezik, viszont arra használjuk, hogy egy jelenséget a zavaró tényezőktől elkülönítve megmagyarázhassunk - tehát egy test kering, akkor nagyjából két erő hat rá. A gravitációs, és a tehetetlenségi. Ezek nem egyirányúak, de van egy eredőjük, ami mindig érintőirányú. És kedvenc testünk ezt követi, mert ezt írta elő neki Newton annak idején (persze előtte is így keringett, mert Newton valójában nem a testnek írta elő, mit tegyen, hanem nekünk magyarázta el, miért úgy mozog).


Nem egyszerű ez kérdező, bár annak tűnik. A helyzet az, hogy minden megérteni szándékozott dolog megértésének feltételei vannak. Itt egy csomó, a mozgással kapcsolatos tudás. Én nem a te ismereteidet kívánom minősíteni, semmi közöm hozzá. De ha már itt találkoztunk, el kell mondanom, azért nem érted, mert hiányoznak bizonyos ismeretek. Amíg azokat nem szerzed meg, igyekezeted hiábavaló. Ahogy nem lehet az általános iskola (vagy egyetem) 5. osztályával sem kezdeni. Végig kell menni sorban, mind az előtte lévő négyen.


Egy mozgó testre, így a föld körül mozgó testre nagyon sokféle erő hathat. A mozgás ezek eredője alapján számítható ki. Az erő lehet gravitációs, mert a föld vonzza a testet, lehet súrlódásból adódó, mert még a levegőmolekulákat is el kell téríteni eredeti helyükről, és ehhez (kicsi, de) erő kell. Lehet felhajtóerő, jelentését nézd át a tankönyvekből. Vannak még továbbiak is, de azok már bonyolultabbak. Azt sem részletezem, hogyan kell ezeket meghatározni, egymással összevetve számolni velük. Ez is a tankönyvek dolga.


A különböző magasságokban lévő súlyokat kérded (másokkal együtt). A testnek tömege van. A testet erők mozgatják, így a gravitációs erő is. Ha nem engedet érvényesülni a gravitációs erőt, azaz egy mérleget teszel a lábad alá, akkor egyfelől a föld vonz egy erővel, másfelől a mérleg nem enged zuhanni (a kötözködők kedvéért: a mérleget a padló, a padlót az épített szerkezet, azt meg az anyaföld nem engedi mozogni). Mivel állsz, a zuhanásodat előidéző gravitációs erő és a mérleg visszatartó ereje (köznapi nevén, a súlyod) megegyezik. Ennyit a súly fogalmáról, többi szintén a könyvekben (mert azért ennyiből csak látszólag lehet megérteni).

Na most nézzük a kérdést. A megválaszoláshoz Newton és Kepler törvényei, továbbá néhány matematikai törvény szükséges. Az elméleteket nézd a könyvekből. Mindenesetre e törvények alapján – némi átalakításokkal – felírhatjuk a kérdéshez használható képletet. Minthogy nektek a gyakorlat kell, ezt vagy elhiszitek nekem, vagy megtanuljátok a könyvekből, hogyan határozhatjátok magatok.

Ha ugyanazt a tömegű embert a Föld felszínétől különböző magasságokban kívánjuk mérni, akkor a Föld sugarának és az embernek a Föld középpontjától mért távolsága arányát kell vennünk, és ennek négyzete szerint csökken emberünk súlya. Legyen tehát egy 100 kg tömegű ember súlya a Föld felszínén 100 kg (hétköznapi szóhasználattal!!!), és vegyük kerekítve a Föld sugarát 3700 km-nek. Ekkor 100 km magasságban 100*(3700/3800)^2=94,8 kg lesz emberünk súlya, 5000 km magasságban pedig 100*(3700/8700)^2=18 kg súlyt mérhetünk.


Ami pedig a kérdező #15 kérdését illeti: a gravitációs erővektor nem nullázható, az van. Viszont közömbösíthető egy vele azonos nagyságú, ellentétes irányú erővel. Ekkor a testre két azonos nagyságú, de ellentétes irányú erő hat, azaz az erők eredője nulla, és a test eredeti mozgásadatai nem változnak. Hagyjuk a 10 km magasságot és a 28 ezer km/h sebességet. Ha egy űrhajó a föld körül kering, azaz nem szükséges folyamatos korrekció a mozgásához pl. üzemanyaggal, akkor úgynevezett tehetetlenségi pályán mozog. Azaz a rá ható összes erő eredője nulla (ideális esetben, vagyis ha nem vesszük figyelembe az apró ingadozásokat). Ekkor pedig a benne lévő emberekre ható erők eredője is nulla, azaz súlytalanságban vannak. Méghozzá mindaddig, míg üzemanyaggal (vagy a természetben meglévő apró erőingadozások összhatásaként) ezt az egyensúlyt meg nem bontjuk.

2016. júl. 18. 13:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/31 Mojjo ***** válasza:
100%

"Ha egy űrhajó a föld körül kering, azaz nem szükséges folyamatos korrekció a mozgásához pl. üzemanyaggal, akkor úgynevezett tehetetlenségi pályán mozog. Azaz a rá ható összes erő eredője nulla"


Oké, Newton I: hogyan mozog egy test, aminél a rá ható erők eredője nulla? Milyen pályán? És milyen pályán mozog egy Föld körül keringő test?

2016. júl. 18. 13:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/31 anonim ***** válasza:
100%

Ha a Földnek nem volna légköre és tökéletesen gömb alakú volna, akkor a felszín felett 5 centiméterrel is pályára lehetne állítani egy űrhajót, és abban súlytalanság lenne.


Ehhez pedig az kell, hogy a Föld gravitációs vonzása (G*M*m/R^2) megegyezzen a körpályán tartáshoz szükséges centripetális erővel: m*v^2/R


Ezt meg lehet oldani v-re: v = sqrt(G*M/R) = 7,91E+3 m/s = 2,85E+4 km/h


Tehát: Ha a Föld tökéletes gömb alakú, és egyáltalán nincs légköre, és fogsz egy űrhajót vagy egy darab követ vagy akármilyen tárgyat aminek a horizontális sebessége ~28500 km/h, akkor az a Föld körül "pályára áll" akkor is, ha csak 5 cm magasan van. Ergo nem kell neki hajtómű, és nem fog leesni. (Hacsak nem talál el út közben mondjuk egy nyulat :) )



A fenti képletekben:

m az űrhajó tömege (az egyenletből kiesik)

M a Föld tömege (5,97E+24 kg)

R a Föld sugara (6,37E+6 m)

G a gravitációs állandó (6,67E-11 m^3*kg^-1*s^-2)

v a körpályán mozgás sebessége.

2016. júl. 18. 14:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/31 anonim ***** válasza:
100%

Az űrállomás, a műholdak és bármi Az űrállomás, a műholdak és bármi ami Föld körüli pályán repül, nem azért van magasan, mert ott kisebb a gravitáció (csak pár százalékkal kisebb, mint idelent a felszínen) hanem azért mert ott nincs levegő.


Ha alacsonyabban repülnének, tehát 28000 km/h-val légellenállás ellenében haladnának, akkor simán felrobbannának és/vagy elégnének. Ha lassabban mennek ennél, akkor pedig lezuhannak.


A 400 km-es magasság (az ISS pályamagassága) meg egyébként nevetségesen alacsony, ha mondjuk ahhoz viszonyítasz, hogy a Föld átmérője több mint 12000 km. Csak a méretek elképzeléséhez: Egy kosárlabda átmérője 25 cm. Ha a kosárlabda lenne a Föld, akkor az űrállomás 8 milliméterrel repülne a felszíne felett.

2016. júl. 18. 14:52
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3 4

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!