Hogy alakul ki a kondenzcsík a levegőben?
Ne vitatkozz tovább a tanároddal, akkor sem ha nincs igaza, márpedig most nincs.
Az üzemanyag szénhidrogén (kerozin). Szénnel ne foglalkozzunk, a hidrogén vízzé ég el. Ha ennek nagy a hőmérséklete gőznek hívják. A levegőben is van vízgőz, de miután a relatív páratartalom 100% alatt van, nem látszik. De ha hűl a levegő, és a páratartalom nem változik, elérjük a 100%-ot, ez a harmatpont és akkor kicspódik, láthatóvá válik.
Nézz fel az égre, a csíkot. Nem rögtön a hajtóműnél jelenik meg, mert ott még nincs annyira meghűlve, hogy elérje a harmatpontot. Időnek (távolságnak) kell eltelnie, mire ez bekövetkezik, kb. 50-80m a repülő után.
(Ez egy fizikatanár?)
Nem vitatkoztam vele, csak elmondtam az én szemszögemet, ő meg lehülyézett. Egyébként az első válasz is logikusnak tűnik, de szerintem az én meglátásom sem logikátlan.
Elsőnek: akkor tulajdonképpen az "ott fenn" lévő levegő egy túltelített oldat?
Kondenzációról akkor beszélünk, amikor egy adott térrészben a levegő nedvességgel telítetté válik, és a telítettségen felüli páramennyiség kicsapódik.
Igen,jó a meglátásod!
"De ha hűl a levegő, és a páratartalom nem változik, elérjük a 100%-ot, ez a harmatpont és akkor kicspódik, láthatóvá válik."
Ez csak akkor igaz, ha a relatív páratartalom 440% (!!!) felett lenne. Ha nincs kondenzációs mag, akkor nincs kicsapódás eddig az értékig (igen, 440%, azaz négyszáznegyven százalék!(
Gábormaci!
Az amit olvastál valószínűleg egy meteorológiai szájton, az nyugalomban lévő levegőtömeg lehűlés hatása miatti túltelítetté válására vonatkozik!
Ellenben a repülőgép és hajtóművei okoznak akkora turbulenciát, hogy itt erről szó sincs, amiről te beszélsz!
Kérdező, a 17:49-es mondja jól, az üzemanyag égése során képződő vízgőzzel válik telítetté a levegő, majd lehűlve túltelítetté, így átmenetileg köd képződik (folyadékcseppecskék légnemű közegben), mely kpercek alatt feloszlik.
Ha a Gábormaci verziója igaz lenne, akkor a kondenzcsík, nem "tűnne el" utólag fokozatosan, hanem ellenkezőleg, felhővé alakulna percek alatt. Ilyesmit azonban soha nem látthattunk...
Én csak azt mondtam, hogy nem indul meg MAGÁTÓL a kondenzáció, ha el is érjük a 100% relatív páratartalmat. Se többet se kevesebbet...
maci
Valóban, úgy is lehet értelmezni, hogy ezt írtad, de ez sem igaz!
A nyugalom nem valósul meg, miközben egy gázturbinás repülő elhúz benne.
(És sosem láttam még kormot, egy ilyen hajtómű végén)
Különben ütéssel/erős vibrációval nem lehetne a túlhúlés/túltelítődés jelenségét megszüntetni. Márpedig lehet!
Nem érted... Ha egy repülő "elhúz", ha erősen hatsz rá, turbolenciával, mozgatással, akármivel, az már nem "magától történő kondenzáció"... no mindegy, ne ragozzuk...
maci
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!