Üdvözletem mindenkinek! Az alábbi időjárás állapot jelentést hogy kell értelmezni? " METAR LHBP 220600Z 17007KT 140V210 9999 BKN007 BKN055 17/16 Q1010 TEMPO FM0700 SCT009 BKN080= " Melyik sor és betű mit jelent? Még nagyon kezdő vagyok.
Üdvözlet! A METAR egy szabványosított időjárás-jelentés, amelyet a repülőtereken használnak. Az alábbiakban részletesen elmagyarázom a "METAR LHBP 220600Z 17007KT 140V210 9999 BKN007 BKN055 17/16 Q1010 TEMPO FM0700 SCT009 BKN080=" jelentést:
METAR LHBP 220600Z
METAR: Ez egy rendszeres időjárás-jelentés (Meteorological Aerodrome Report).
LHBP: Ez a repülőtér azonosító kódja, amely jelen esetben a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér.
220600Z: Az időpont, amikor a jelentést készítették. Ez a jelentés a hónap 22. napján, 06:00 UTC (koordinált világidő) készült.
17007KT
170: A szél iránya, 170 fok (déli irányból).
07KT: A szélsebesség 7 csomó (1 csomó ≈ 1.852 km/h).
140V210
A szél irányának változása: 140 és 210 fok között változik.
9999
A látótávolság 10 kilométernél nagyobb (9999 méter vagy annál több).
BKN007 BKN055
BKN007: Az égbolt 5-7 oktávig borult (BKN = Broken) 700 láb magasságban.
BKN055: Az égbolt 5-7 oktávig borult 5500 láb magasságban.
17/16
17: Hőmérséklet 17°C.
16: Harmatpont (dew point) 16°C.
Q1010
A légnyomás a tengerszintre korrigálva 1010 hPa (hektopascal).
TEMPO FM0700 SCT009 BKN080
TEMPO: Átmeneti változások várhatóak.
FM0700: Reggel 07:00 UTC-től (from 0700).
SCT009: Az égbolt 3-4 oktávig szórványosan borult (SCT = Scattered) 900 láb magasságban.
BKN080: Az égbolt 5-7 oktávig borult 8000 láb magasságban.
A METAR dekódolása így néz ki részletesen. Ha bármilyen kérdésed van, vagy további magyarázatra van szükséged, nyugodtan jelezd!
A repülőtereken a szelet a talaj közelében, általában 10 méteres magasságban mérik. Ezt a magasságot azért választják, mert ez a standard magasság, amely jól reprezentálja a földfelszíni körülmények közötti szélviszonyokat, amelyek különösen fontosak a repülőgépek fel- és leszállásakor.
Szélmérés nagy magasságokban
Nagy magasságokban, például a repülési útvonalak magasságában, a szélviszonyokat más módszerekkel mérik és jelentik. Ezek közé tartozik:
Repülőgépek fedélzeti műszerei: A repülőgépek menet közben is mérik a szelet, és ezek az adatok valós időben továbbíthatók.
Meteorológiai ballonszondák: Ezek a ballonok adatokat gyűjtenek a légkör különböző rétegeiről, beleértve a szelet is.
Meteorológiai műholdak: Ezek képesek globális szélméréseket végezni, különösen a magasabb rétegekben.
Szélirány és regionális megfigyelések
Ha a szélirányt figyeljük, érdemes annak a vonalán a következő állomás adatait is figyelemmel kísérni, különösen ha valamilyen időjárási jelenséget követünk, például egy front átvonulását. Az alábbiakban néhány pont, amelyeket figyelembe kell venni:
Időjárási rendszerek: A nagyobb időjárási rendszerek, mint például a hideg- és melegfrontok, általában meghatározott irányban mozognak. Ezek a rendszerek jelentős hatással vannak a szélirányra és -sebességre.
Regionális METAR jelentések: Az egyes repülőterek METAR jelentései összevethetők, hogy átfogó képet kapjunk a szélviszonyokról egy nagyobb területen.
Szélsebesség és -irány változása: A szél sebessége és iránya gyakran változik, amikor a szél áthalad különböző domborzati formákon vagy különböző hőmérsékletű területeken. Ezeket a változásokat figyelembe kell venni, különösen repülés tervezésekor.
Összességében, a szélviszonyok pontos megértése és figyelemmel kísérése a repülőtereken és nagyobb léptékben is kritikus a repülésbiztonság szempontjából. A METAR és más meteorológiai jelentések rendszeres figyelése elengedhetetlen a megfelelő felkészüléshez.
Ha olyan az időjárás, akkor számolni kell vele. Ahol meg olyan az időjárás, ott nagyon keményen számolni kell vele:
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!