Megtörténhet, hogy még a mi életünkben kifogy a Föld kőolajkészlete, vagy elég lesz még az több mint száz évig?
Elsőként egy tudományos regényben olvastam a témáról, és érdekelne, hogy a szakértők mivel számolnak. Úgy tudom, már felmerült, hogy mivel lehetne helyettesíteni a kőolajat, hiszen az nem megújuló energiaforrás, egyszer végleg kifogy.
Amúgy érdekes belegondolni, hogy vajon az olyan nagy cégekkel, mint Pl. a Shell, akik lényegében a kőolajból élnek, mi történik majd a kőolaj eltűnése után?
Egyre több pénz és energia az újabb és újabb lelőhelyek feltárása. És jellemzően egyre gazdaságtalanabbul kitermelhető mezőket találnak csak.
Ha több mint 1 hordó kőolaj árát, energiáját kell beleölnöd, hogy kitermelj 1 hordó kőolajat, akkor könnyen belátható, hogy nem gazdaságos már kitermelni. Ez az arány a kőolaj ipari szintű felhasználásának kezdetén 1:100 vagy még magasabb volt. Ma már lelőhelytől függően átlagosan kb 1:5. És annak ellenére is folyamatosan romlik ez az átlagérték, hogy időközben folyamatosan fejlődik a kitermelés technológiája is.
Ahogy ez az arány közelíti az 1:1 -et, úgy lesz egy pont, ahol már max vegyipari alapanyagként éri meg kitermelni, de energiahordózóként egyáltalán nem. De előbbi célra is valószínűleg lesz egy pont, ahol már lesz olcsóbb alternatívája, és nem éri meg amiatt se kitermelni.
És akkor milyen energiahordozó lesz helyette?
Az autók többsége manapság még mindig benzinnel működik. Vagy mire lecseng a kőolajbiznisz, már az autók is leválnak a benzinről?
Ezt ne úgy képzeld el, hogy van olaj, hajtjuk a fosszilis autókat, aztán egyszer csak elfogy az olaj, és minden autó leáll, senki se megy sehová többé.
Hanem inkább úgy, hogy az egyre drágább kitermelés miatt egyre drágábbá válik olajjal hajtani az autókat, ezért - relatíve, az olajüzeműekhez képest - egyre olcsóbbá válnak az alternatívák (alkohol, áram, stb. által hajtott autók). Tehát a benzin egyre drágulni fog, és ennek a drágulásnak az üteme egyre inkább meg fogja haladni az alternatív üzemanyaggal hajtott járművek drágulásának az ütemét.
Egy spekulatív példa:
A benzin most 600 forint, az alkohol is 600 forint, amit az autódba öntesz üzemanyagként. A benzin ára fel fog menni 2050-re mondjuk 1000 ft-ra, míg az alkohol csak 800 ft-ra, aztán 2080-ra a benzin ára már 2500 ft lesz, míg az alkohol csak 1500 ft lesz. 2100-ra pedig a benzin literjéért már 4000 ft-ot kell fizetni, míg az alkoholért "csak" 1800 ft-ot.
Vagyis az utógyártók is egyre több alkohollal hajtott autót fognak gyártani, mert azok üzemeltetése sokkal jobban fog drágulni, mint az alkoholos autóké, vagyis alkohollal egyre gazdaságosabban lehet majd autót hajtani, mint benzinnel, ezért az emberek egyre inkább alkoholos autót fognak venni benzines helyett.
Nyilván, itt benzin alatt a gázos, gázolajos autók is értendők, alkoholos alatt pedig minden más, nem fosszilis által hajtott járművek.
Ezt látják előre a gazdaság szereplői is (cégek, kormányzatok), ezért van nagyon feltörekvőben az összes alternatíva (ma leginkább az elektromos). Hogy ne akkor kezdjünk majd vakarózni valami alternatív üzemanyag felhasználásán, amikor már csak a dúsgazdagok tudják megfizetni a fosszilis autózgatás költségeit.
A @8-at elrontottam, bocsánatot kérek, most javítom:
"Vagyis az utógyártók is egyre több alkohollal hajtott autót fognak gyártani, mert azok üzemeltetése sokkal jobban fog drágulni, mint az alkoholos autóké,"
helyett:
Vagyis az autógyártók is egyre több alkohollal hajtott autót fognak gyártani, mert azok üzemeltetése sokkal kevésbé fog drágulni, mint a benzines autóké"
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!