Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » A fizika órán azt tanították,...

A fizika órán azt tanították, hogy a vonat azért zakatol, mert a hótágulás miatt a sínek között hézag van. Ma már összehegesztik a síneket, mert egy 200 km/órával menő vonat kerekei eltörnének a hézagokon. Ezt oké, de akkor hová lett a dilatáció?

Figyelt kérdés

2021. nov. 24. 15:47
 1/5 anonim ***** válasza:
82%
Nagyon erősen rögzítik a beton „talpfához”, de kivetődés lehetséges nagy melegben. Alternatív megoldás, hogy nem derékszögben van elvágva a sínszál, hanem ferdén. Így van rés, de nincs kattogás. Viszont csökkentett sebességgel szabad csak áthajtani rajta.
2021. nov. 24. 15:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 anonim ***** válasza:
73%

Több megoldás van, pl. egyszerű síndilatációs készülék:

[link]

2021. nov. 24. 15:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/5 anonim ***** válasza:
83%

Az újabb pályákon itt van:

[link]


[link]


[link]


Itt látszik közelebbről is:

[link]

2021. nov. 24. 16:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/5 anonim ***** válasza:
90%

Szerintem a kérdező nem a síndilatációs szerkezetekre volt kíváncsi (azt leginkább hidaknál alkalmazzák), hanem hogy a sima hézagnélküli vágány hogy áll ellen a hőtágulásnak.

#1-es leírta: erős a rögzítés. Illetve fontos, hogy magát a sínt feszített állapotban, az úgynevezett "semleges hőmérsékletnek" megfelelő állapotban rögzítik, melyet úgy választanak meg, hogy a helyi viszonyokhoz képest viszonylag meleg időjárásnak feleljen meg. Tehát a rögzítésnek leginkább a hideg miatti összehúzódásnak kell ellenállnia. Ha a felforrósodás jelentősen túllépi a semleges hőmérsékletet, előfordulhat, hogy a rögzítés nem bírja, és a sín kivetődik vagy felpúposodik. A semleges hőmérséklet értéke országonként változó, a hűvös nyarú Nagy-Britanniában 27 °C, a meleg nyarú USÁ-ban 35-40 °C (vagy még magasabb), a félbalkáni Magyarországon viszont névlegesen csak 23 °C, és a gyakorlatban sokszor még ennyi sem.

2021. nov. 24. 16:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 anonim ***** válasza:
100%

4-eshez: ezért vannak mifelénk tavasszal és ősszel a vágányzárak.


Szoktak feszültségmentesíteni is (mechanikai fesz, nem elektromos). Fellazítják a rögzítéseket, majd újra visszahúzzák.

2021. nov. 24. 16:58
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!