Miért kell tesztelni, és miért olyan nagy dolog, hogy egy űrhajó feljut 12000 méter magasba, amikor már a Holdon is jártunk?
Azért nem mindegy, hogy egy dollárszázmilliárdokkal gazdálkodó, sok milliárdos lakosú állam követte el ez - vagy esetleg egy kisebb magáncég?
Gondolj például autóra: szerinted egy magánember képes Forma-1-es kocsit építeni? Eredetit? Olyat, amibe bele is ülnél, megnyernéd a versenyt, és aztán egy darabban kerülnél elő belőle?
Ja, és SOKKAL olcsóbban, mint idáig?
Azért kell tesztelni mert ez egy teljesen új rakéta. Új motorokkal. Az új autókat is tesztelni szokták pedig volt már előttük többezer más.
És azért olyan nagy dolog mert a Starship majd a jövőben majd ha működni fog akkor sokkal de sokkal olcsóbb lesz mint a mai rakéták. Magánembereknek is megfizethető árba fog kerülni a világűrbe kijutni.
Marhára nem azt tesztelik, hogy fel tud-e menni 12 kilométerre.
Hanem azt, hogy az űrtörténelemben először egy 9 méter átmérőjű, több mint hatvan méter magas, üresen 150 tonnás ÚJRAHASZNÁLHATÓ űrhajó tud-e hasra fordulva vitorlázva visszatérni a leszállópad fölé, ott visszafordulni talpra majd sértetlenül talpra leszállni.
ÉS mindezt úgy, hogy kis karbantartás után újra és újra meg tudja tenni.
Nem tudom, feltűnt-e, hogy az emberiség űrtechnika-történetében még soha, senki nem csinált ilyet.
Ha akarták volna, teletankolva elment volna ez a Kármán-vonal fölé, neadjisten orbitálisra is. Csak nem ez a cél. Ugyan még az SSTO (single stage to orbit) sem jött össze senkinek, szóval az is mérföldkő lenne, de akkor ugyanúgy kukába menne üresen visszazuhanva, mint eddig minden.
Ennek a lényege a teljes újrahasználhatóság, egyben nagy szállítási képesség (100 T feletti), az újrahasználhatóság miatt olcsón.
Szóval igen, ha ez sikerül, az óriási lépés az űrtechnikában. El tudja hozni a magánembernek is megfizethető űrutazás korát.
Mellesleg, kissé álmosan, lévén fenn maradtam élőben nézni éjfél utánig, jelenthetem, a teszt totális siker.
Igen, a földet éréskor lábtörlőnyi darabokra robbant, de pontosan ez a proto-tesztek célja, hogy ez essen szét, ne a késztermék.
Három raptoros emelkedés 12 km-re: pipa.
Emelkedésból MECO (main engine cut-off): pipa.
Átfordulás a belly-flop (hason zuhanó egyensúlyozott levegés, mitn az ejtóernyúsök ernyőnyitás előtt) manőverbe: pipa.
Hason lebegve egyensúly megtartása a szárnyakkal és visszakormányzás pontosan a leszállóhely fölé: pipa.
Rakéta újragyújtás és talpra fordulás a leszálláshoz: pipa.
Ami nem sikerült, az a tökéletesen függőleges, megfelelően lelassult landolás.
És ezt csak rakétahajtómű-hiba akadályozta meg.
Szóval MINDEN olyan eleme a tesztnek, amit még soha, senki nem csinált, sikeres volt.
Egyetlen dolgot kell csinálni, megvizsgálni, mitől krepáltak be a raptorok.
Aztán röpülhet is az SN9.
Hajrá!
Nagyon jó válaszokat kaptál - és talán egy rövidített változat is hozzá, nehogy összekavarodj az efféle dolgokban.
Igazából nem azt tesztelték, amit a kérdésben kitettél, hogy képes-e hibátlanul feljutni 12 000 méteres magasságba. Sok egyéb működést vizsgáltak, és vannak cuccok elég rendes mennyiségben egy ilyenben, és volt mit tesztelni.
Egy tesztrepülés - akár rakéta, akár repülőgép - bizonyos céllal történik, illetve bizonyos célokkal, különféle tesztelések vannak. Teszt során mindent lehet teszteli és rakéta esetében sem csak azt, hogy milyen magasra jut fel. Az előző válaszolók hasonlatait folytatva - egy autónál sem csak azt tesztelik, hogy milyen gyorsan tud száguldani. Lényegében minden apró kis alkatrész egyéni és együttes működését tesztelik, a használat különféle módjaira.
-----
A SpaceX Starship űrhajója meg abban más, hogy ez a tervek szerint egy embereket is szállító óriás rakétával ellátott űreszköz lesz, és a tervek szerint megyünk a Marsra, Holdra. A mérete nagyobb is lesz (bár csak kicsit), mint az Apollo program Saturn V rakétája, de egy hasonló méretről és tolóerőről van szó. Jelenleg nincs akkora működőképes rakétánk, amivel ekkora terheket a Holdra vagy a Marsra juttathatnánk, kisebb tömeget tudunk, de azok űrszondák, mars járók, kicsik, kis terhek. Ez most újra a nagy rakétáról és emberes repülésről szól és nem Föld körüli pályáról.
Szóval ez nagy lesz. És kis eligazodásnak az elnevezések dzsungelében:
SpaceX Starship: ez az embereket szállító felső, csúcsos rész, az űrhajó
Super Heavy: ez a hordozórakéta, ez van az űrhajó alatt
Starship: ez a kettő együtt, alul a hordozórakéta és rajta az űrhajó
Itt van méretében jobboldalon a Starship:
Itt meg egy illusztráció, hogy emberközelibben is látszódjon ez most miről szól (láthatod, hogy tele van ablakokkal, az embereknek van):
Van tippem a raptor hibára is.
A zöld láng valószínűleg titán törmelék. Szóval nagy eséllyel az üzemanyag turbópumpa ment gallyra.
Annak is lehet több oka. Sosem tesztelték a raptorokat (meg soha még valószínűleg rakétahajtóművet) hirtelen függőleges-vízszintes helyzetváltás közben, egybe n0-2 G közti gyorsulásváltozásokkal.
A turbópumpa tönkremehetett a saját giroszkópos hatásától is, meg a többszörös nyomáspróbázástól fáradásos törés miatt elszabadult tank- vagy üzemanyagrendszer-elemektől is.
Nem hiszem, hogy a turbópumpák előtt durva üzemanyag-filter lenne, ekkora tömegáramnál az nem nagyon lehetséges.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!