Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Miért kell tesztelni, és...

Miért kell tesztelni, és miért olyan nagy dolog, hogy egy űrhajó feljut 12000 méter magasba, amikor már a Holdon is jártunk?

Figyelt kérdés
A ma SpaceX-es proba repülésről van szó. Nem értem, hogy ez miért kap ilyem nagy visszhangot, és egyáltalán miért kell tesztelni, hogy ilyen "alacsony" magasságot el tud-e érni?

2020. dec. 10. 00:04
1 2
 1/15 anonim ***** válasza:
96%
Attól még lehetnek balesetek bármikor. Lásd: Challenger-katasztrófa. Mielőtt veszel egy új autót, te nem viszed el próbakörre?
2020. dec. 10. 00:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/15 anonim ***** válasza:
91%

Azért nem mindegy, hogy egy dollárszázmilliárdokkal gazdálkodó, sok milliárdos lakosú állam követte el ez - vagy esetleg egy kisebb magáncég?

Gondolj például autóra: szerinted egy magánember képes Forma-1-es kocsit építeni? Eredetit? Olyat, amibe bele is ülnél, megnyernéd a versenyt, és aztán egy darabban kerülnél elő belőle?

Ja, és SOKKAL olcsóbban, mint idáig?

2020. dec. 10. 00:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/15 anonim ***** válasza:
100%

Azért kell tesztelni mert ez egy teljesen új rakéta. Új motorokkal. Az új autókat is tesztelni szokták pedig volt már előttük többezer más.


És azért olyan nagy dolog mert a Starship majd a jövőben majd ha működni fog akkor sokkal de sokkal olcsóbb lesz mint a mai rakéták. Magánembereknek is megfizethető árba fog kerülni a világűrbe kijutni.

2020. dec. 10. 00:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/15 anonim ***** válasza:
100%
A szakacs is mindig megkostolja a levest hogy jo-e, pedig 40 eve fozi minden nap.
2020. dec. 10. 01:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/15 Szirty ***** válasza:
100%
Azért amiért te sem tudsz azonnal kerékpározni, hiába tény hogy vannak kerékpárosok akik 20 méteres távolságot ugratnak hátra szaltóval...
2020. dec. 10. 06:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/15 Wadmalac ***** válasza:
92%

Marhára nem azt tesztelik, hogy fel tud-e menni 12 kilométerre.


Hanem azt, hogy az űrtörténelemben először egy 9 méter átmérőjű, több mint hatvan méter magas, üresen 150 tonnás ÚJRAHASZNÁLHATÓ űrhajó tud-e hasra fordulva vitorlázva visszatérni a leszállópad fölé, ott visszafordulni talpra majd sértetlenül talpra leszállni.

ÉS mindezt úgy, hogy kis karbantartás után újra és újra meg tudja tenni.


Nem tudom, feltűnt-e, hogy az emberiség űrtechnika-történetében még soha, senki nem csinált ilyet.


Ha akarták volna, teletankolva elment volna ez a Kármán-vonal fölé, neadjisten orbitálisra is. Csak nem ez a cél. Ugyan még az SSTO (single stage to orbit) sem jött össze senkinek, szóval az is mérföldkő lenne, de akkor ugyanúgy kukába menne üresen visszazuhanva, mint eddig minden.


Ennek a lényege a teljes újrahasználhatóság, egyben nagy szállítási képesség (100 T feletti), az újrahasználhatóság miatt olcsón.


Szóval igen, ha ez sikerül, az óriási lépés az űrtechnikában. El tudja hozni a magánembernek is megfizethető űrutazás korát.

2020. dec. 10. 07:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/15 anonim ***** válasza:
100%
Azért mert újrahasználható és jóval nagyobb mint az eddigi űrhajók.
2020. dec. 10. 08:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/15 Wadmalac ***** válasza:
83%

Mellesleg, kissé álmosan, lévén fenn maradtam élőben nézni éjfél utánig, jelenthetem, a teszt totális siker.

Igen, a földet éréskor lábtörlőnyi darabokra robbant, de pontosan ez a proto-tesztek célja, hogy ez essen szét, ne a késztermék.


Három raptoros emelkedés 12 km-re: pipa.

Emelkedésból MECO (main engine cut-off): pipa.

Átfordulás a belly-flop (hason zuhanó egyensúlyozott levegés, mitn az ejtóernyúsök ernyőnyitás előtt) manőverbe: pipa.

Hason lebegve egyensúly megtartása a szárnyakkal és visszakormányzás pontosan a leszállóhely fölé: pipa.

Rakéta újragyújtás és talpra fordulás a leszálláshoz: pipa.


Ami nem sikerült, az a tökéletesen függőleges, megfelelően lelassult landolás.

És ezt csak rakétahajtómű-hiba akadályozta meg.


Szóval MINDEN olyan eleme a tesztnek, amit még soha, senki nem csinált, sikeres volt.


Egyetlen dolgot kell csinálni, megvizsgálni, mitől krepáltak be a raptorok.


Aztán röpülhet is az SN9.


Hajrá!

2020. dec. 10. 08:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/15 TappancsMancs ***** válasza:
100%

Nagyon jó válaszokat kaptál - és talán egy rövidített változat is hozzá, nehogy összekavarodj az efféle dolgokban.


Igazából nem azt tesztelték, amit a kérdésben kitettél, hogy képes-e hibátlanul feljutni 12 000 méteres magasságba. Sok egyéb működést vizsgáltak, és vannak cuccok elég rendes mennyiségben egy ilyenben, és volt mit tesztelni.


Egy tesztrepülés - akár rakéta, akár repülőgép - bizonyos céllal történik, illetve bizonyos célokkal, különféle tesztelések vannak. Teszt során mindent lehet teszteli és rakéta esetében sem csak azt, hogy milyen magasra jut fel. Az előző válaszolók hasonlatait folytatva - egy autónál sem csak azt tesztelik, hogy milyen gyorsan tud száguldani. Lényegében minden apró kis alkatrész egyéni és együttes működését tesztelik, a használat különféle módjaira.


-----


A SpaceX Starship űrhajója meg abban más, hogy ez a tervek szerint egy embereket is szállító óriás rakétával ellátott űreszköz lesz, és a tervek szerint megyünk a Marsra, Holdra. A mérete nagyobb is lesz (bár csak kicsit), mint az Apollo program Saturn V rakétája, de egy hasonló méretről és tolóerőről van szó. Jelenleg nincs akkora működőképes rakétánk, amivel ekkora terheket a Holdra vagy a Marsra juttathatnánk, kisebb tömeget tudunk, de azok űrszondák, mars járók, kicsik, kis terhek. Ez most újra a nagy rakétáról és emberes repülésről szól és nem Föld körüli pályáról.


Szóval ez nagy lesz. És kis eligazodásnak az elnevezések dzsungelében:

SpaceX Starship: ez az embereket szállító felső, csúcsos rész, az űrhajó

Super Heavy: ez a hordozórakéta, ez van az űrhajó alatt

Starship: ez a kettő együtt, alul a hordozórakéta és rajta az űrhajó

Itt van méretében jobboldalon a Starship:

[link]

Itt meg egy illusztráció, hogy emberközelibben is látszódjon ez most miről szól (láthatod, hogy tele van ablakokkal, az embereknek van):

[link]


[link]

2020. dec. 10. 09:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/15 Wadmalac ***** válasza:
100%

Van tippem a raptor hibára is.

A zöld láng valószínűleg titán törmelék. Szóval nagy eséllyel az üzemanyag turbópumpa ment gallyra.

Annak is lehet több oka. Sosem tesztelték a raptorokat (meg soha még valószínűleg rakétahajtóművet) hirtelen függőleges-vízszintes helyzetváltás közben, egybe n0-2 G közti gyorsulásváltozásokkal.

A turbópumpa tönkremehetett a saját giroszkópos hatásától is, meg a többszörös nyomáspróbázástól fáradásos törés miatt elszabadult tank- vagy üzemanyagrendszer-elemektől is.

Nem hiszem, hogy a turbópumpák előtt durva üzemanyag-filter lenne, ekkora tömegáramnál az nem nagyon lehetséges.

2020. dec. 10. 10:06
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!