Mit lehet kezdeni a kinematikai kérdéssel?
Meg kell határoznom, hogy mi a különbség a fékezés közbeni, és a gyorsítás közbeni gyorsulás között.
Gondolkodtam ezen a példán, de nekem az jut eszembe, hogy annyi történik, hogy a sebesség csökken, illetve nő. Nektek eszetekbe jut valami, hogy mit lehetne kezdeni ezzel a kérdéssel? Mert gondolom más is van itt a háttérben.
Köszönöm a válaszokat előre is. Addig olvasom a tananyagot, hátha találok én is még valami plusz infót.





A gyorsulásvektor iránya a különbség.(kb. amit te is mondtál, csak
szebben)










Fékezés közben a jármű a mozgási energiájából a fék súrlódása által anyagdeformáció (valamennyi részecske leszakad a súrlódó felületekről) következik be és hő keletkezik. Ezáltal a jármű a sebességét elveszíti, ami negatív gyorsulásnak is nevezhető.
Gyorsítás során az üzemanyag elégetése következtében nyomás keletkezik, amely egy speciális mozgási energiává alakul, ez több áttéten át a jármű sebességét növeli azáltal, hogy a kerék súrlódik az álló talajjal, ez pedig forgatónyomatékon át forgásra készteti a kereket, ezáltal a jármű sebessége nő, amit röviden gyorsulásnak nevezünk.
A fékezés tehát mozgási energiát alakváltozási és hőenergiává alakít, a gyorsítás viszont az üzemanyagban lévő potenciális energiát égetéssel és több más áttétellel részben hőenergiává, részben alakváltozássá, részben pedig mozgási energiává alakítja. (itt az alakváltozás talán magyarázatra szorul: a jármű soha nem mozdulna meg, ha a kereke súrlódás által nem koptatná a földet és önmagát - tökéletesen síkos, súrlódásnélküli esetben a kerék veszettül forogna, a jármű pedig állna)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!