Hogyan léteznek ilyen emberek?
,,De ha valakinek tartalmi dolgok nem felfoghatóak, az szerintem nem ízlés kérdés."
Valóban! Szerintem pont a tartalmi dolgok azok, amik magyarázatra szorulnak egy verselemzésnél. A hangulata átjöhet a versnek, de hogy mire is gondolt ilyenkor a művész, ahhoz ismerni kell az adott kort és a költőt is. Ez lenne a lényege szerintem a verselemzésnek! Megértetni a gyerekekkel, hogy régen ám máshogy gondolkodtak az emberek. Más volt a kulturális szórakozás! Akkor József Atilla volt a sztár és nem Majka!
József Atilla 1931-ben írta az Anyám című verset! közel 80 év alatt nagyon sokat változik a világ!
És itt jön képbe az, hogy vajon jól értelmezzük-e a műveket? Mondok egy példát: Hallottam egy olyan hipotézist miszerint Shakespeare Rómeó és Juliája valójában egy vígjáték! Így olvasva a művet valóban értelmezhető vígjátéknak is. Talán a közönség vinnyogva röhögött, mikor mindketten megölték magukat egy félreértés miatt? Ez a jelenet ma már drámai hangvételű. Ezzel nem arra akarok utalni, hogy József Atilla trollkodott vagy totálisan félreértjük, de szerintem a verselemzéseknek arról kéne szólnia inkább, hogy (lehetőleg) tényekre támaszkodva következtessünk milyen is lehetett az embereknek akkor ezeket a műveket olvasni. Nem pedig arról, hogy milyen cifrákat tudunk belemagyarázni a THE GREAT József Atilla műveibe.
"de szerintem ez szimplán egy személyes hangvételű komcsi vers."
A "régi rendszer" remekül meglovagolta J.A. balos hangvételű verseit, többek közt ezért volt egekig sztárolva. Adynak is voltak hasonló gondolatai. De jelen versben szerintem nem szabad a "proletár" szóból túl messzemenő következtetéseket levonni. Az végképp durva eltúlzása a dolognak, hogy ez egy "komcsi vers". Egyáltalán nem erről szól. Ez egy sima érzelmes megemlékezés az édesanyáról, egy utólagos rádöbbenés, mennyire nehéz is volt anyának lennie.
Amúgy Mind József Attilának, mind Adynak voltak erősen szélsőjobbos hangvételű versei is, csak ezt illik elhallgatni, mert nem illik a mai költőképbe.
#16: nagyrészt egyetértek, rengeteg dolog kerül belemagyarázásra, ami teljesen alaptalan. Viszont vannak olyan aspektusok, amire nem minden olvasónak van szeme, ismerete, olyan történelmi összefüggések, olyan részletek, amelyek csak annak érthetőek, akik a költő történetét, aktuális környezetét ismerik, adott kori aktualitások, amelyek mára már nem egyértelműek stb. Ilyesmiben segíthet az elemzés és az olvasó előtt más fénybe helyezheti a költeményt.
Nehéz meghúzni a vonalat egy hasznos és egy "belemagyarázós" elemzés közt.
Bizonyára vannak aki ezt is jobban illetve rosszul csinálják, rutinos irodalmárok közt is.
Mondjuk egy matematikai vagy fizikai tanulmány objektív. Az is "írás", de ott nincs se belemagyarázás, se megmagyarázás. Megértés van. Ez a funkciója. Egy vers nem objektív. Ez nem azt jelenti, hogy hamis, hanem azt, hogy a világról alkotott vélemény sokféle. Ezért elég természetes, hogy egy vers értelmezése is sokféle. De ettől még mindegyik olvasata lehet igaz. Ha nem igaz, akkor az azt jelenti, az olvasó nem értette meg. Van ilyen.
A versnek nem tulajdonsága, hogy muszáj szeretni. Egy matematikai cikknek tulajdonsága, hogy muszáj érteni. Mert ha nem, akkor tanulni kell még hozzá (vagy ne foglalkozzon vele az olvasó).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!