Milyen a buddhista lélekelképzelés?
Talán a vallás kategóriába kellett volna, de sokan inkább filozófiának látják, mintsem vallásnak. A kérdésem már csak azért is fontos (számomra) mert az én általam ismert elképzelés szerint teljesen összeférhetetlen a lélekkel kapcsolatos elképzelésük a vallásgyakorlataikkal.
Mire is gondolok? Azt biztosan tudom, hogy nem hisznek egy örök lélekben, de az átmeneti tudat alakulásáról milyen elképzelések vannak? Tudtommal úgy gondolják (a buddhisták általános, hagyományos felfogásában) hogy a lélek (tehát a szubjektum, az "én vagyok" effektusért felelős metafizikai dolog) a halál pillanatában úgymond darabokra törik, "lélekszilánkokká", és más halottak lélekdarabjaival új szubjektumokat hoznak létre. Jól értelmezem, ezt így képzeli el az általános buddhista filozófia?
Mert ha igen, komoly probléma adódik: ugyanis a halálomat követően tutira megszűnök létezni, ergo elérem a Nirvánát, a létből való kitörlődést. De így értelmét vesztik a vallási gyakorlatok, meditációk, stb.-ik, hiszen bármilyen életet is éljek, a halálomat követően megszűnök létezni.
Remélem érthető volt a problémám... Az értelmes válaszokat előre is köszönöm!
"úgymond darabokra törik, "lélekszilánkokká", és más halottak lélekdarabjaival új szubjektumokat hoznak létre"
Ezt nem így képzelik. Egy lélek az egy lélek, nem töredezik.
Hogy mi megy át belőle a következő életre - na, ez kérdéses. Az emlékek általában nem.
"elérem a Nirvánát, a létből való kitörlődést. De így értelmét vesztik a vallási gyakorlatok, meditációk"
CSAK akkor éred el, ha már tökéletesen megy a meditáció is (meg még sok minden).
"így a két gyertya azonos"
Semmi közük egymáshoz - ami abból is látszik, hogy a második gyertya ugyanúgy ég, akárhogyan is gyújtod meg.
A többi pedig értelmetlen, amit írtál.
A lélekvándorlásban a lélek általában csak a sorsát viszi magával, ami az előző életeitől is függ.
Nem tudni, hogy mi és hogyan fejlődik közben benne.
Ezeket nem én találtam ki, hanem a buddhista filozófia állítja, én is tudom hogy nincs értelme.
Szia.
Az úgynevezett általános buddhista filozófia megnevez egy örökkévaló/öröktől fogva létező "valamit". A történetek szerint Guatama Sziddharta (történelmi Buddha) is ezt a maradandó dolgot akarta megtalálni.
Ez a maradandó dolog egy "középpont és határok nélküli időtlen tudatosság".
Ez a "középpont és határok nélküli időtlen tudatosság" "ölt testeket" és jelenít meg bármit. Az ember esetében arról van szó, hogy ez a "középpont és határok nélküli időtlen tudatosság" (továbbiakban Tudatnak nevezem) megtestesül (inkarnálódik), és ez a megtestesülés során individualitásnak ad teret, de fontos megjegyezni, hogy az individuum nem különbözik a Tudattól. Az individuum pedig a testeket/érzéseket/gondolatokat, mint ruhákat ölti magára, magát meg is tévesztve, és tévesen a testtel - jobb esetben egy szeparált lélekkel - azonosítja magát. Amikor meghal (biológiai halál) az individuum, akkor az aktuális inkarnációban felhalmozott érzések/gondolatok következményeit (karma) és az abból megtanultakat (pszichológiai értelemben) viszi tovább egy következő inkarnációra (reinkarnáció). Ez a folyamat gyakorlatilag addig tart, amíg egy adott individuum meg nem tapasztalja teljes egészében Önmagát, vagyis a Tudatot, amíg fel nem ismeri, hogy végső soron önmaga a Tudat. Ekkor beszélünk megvilágosodásról, vagy ekkor beszélhetünk a Nirvánáról, a véglegese megszűnésről. Megszűnés alatt pedig azt értjük, hogy az illuzórikus "én" érzet szűnik meg, a hamis "én", a tévedés/nemtudás.
A meditációs gyakorlatok pedig pontosan ezt szorgalmazzák, ugyanis, amikor az ember meditációs gyakorlatot végez, akkor a tudatát elcsendesíti, akadályozva abban, hogy ide-oda száguldozzon, akadályozva abban, hogy a téves "én" gondolataival/érzéseivel azonosuljon, ezzel koptatva ez utóbbinak a hatását és egyre "közelebb kerülve" a megvilágosodott/tényleges tudatállapothoz, a Tudathoz.
Halalkor az ot halmaz, amely az Ent alkotja, felbomlik. Az eletek kozotti folyamatossagot a karma biztositja, amely vegso soron az ot halmaz ujboli osszeallasahoz vezet, vagyis egy ujraszuleteshez. De az ot halmaz kozul egyik sem orokkevalo, valtozatlan, vagy szubsztanciaval rendelkezo, mint a hagyomanyos "lelek"-felfogas mas vallasokban (a karma sem).
Ha valaki teljesen kimeriti a karmajat, nem hoz letre uj kovetkezmenyeket, es elerte a Nirvanat, akkor a halala utan nem lesz tobb ujraszuletese, megszabadul (a szuletesek es a szenvedes korforgasabol).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!