Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Hogy lehet, hogy a háborúk...

Hogy lehet, hogy a háborúk után 2-3 év alatt helyreállították a teljes infrastruktúrát? Pld Budapesten már a II. Világháború után pár évvel.

Figyelt kérdés

Mostanában -- békeidőben -- többnyire egyetlen híd megépítése, vagy egyetlen kötött pályás jármű beüzemelése is hosszú évekbe telik. Általában pénzügyi gondokra hivatkoznak, meg az aktuálisan ellenzéki politika hibáira. Nem hogy egy metrót megépíteni 10 év, de még a fontosabb közutak is sokszor katasztrofális állapotokat mutatnak, stb...


Ehhez képest 1945-ben véget ért az európai hadszíntéren a háború, de már 1948 körül békésen zajlott az élet a lényegében teljesen újjáépített Budapesten.

Romok eltakarítva, középületek helyreállítva, főbb hidak újjáépítve, beindult a tömegközlekedés, jártak a buszok, a villamosok... Honnan volt ennyi kapacitása a rommá lőtt, a háborúban kiéhezett és elgyötört országnak???


És ez általában is úgy tűnik, hogy a manapság tapasztaltakhoz képest, egy háború után csoda-számba menő sebességgel szokott újra beindulni az élet. Hogy lehet ez?



2014. febr. 1. 17:43
 1/5 anonim ***** válasza:
100%
Azért ez nem így volt. Nem volt lényegében helyreállítva, csak bizonyos részek. Budapesten ma is vannak II. világháborús belövések nyomai épületeken. A romok egy része még a 50-es évek közepére sem volt eltakarítva, az Erzsébet-híd csak a 60-as években épült újjá. Kapacitás viszont a lelkesedésből és önzetlenségből volt, amihez persze hozzájárult 48 után a hatalom terrora is. A jövedelmeket éppen csak a megélhetési minimum felett tartották, úgyhogy a megtermelt érték jó része ment kifelé hadisarc formájában, ami meg maradt az mehetett újjáépítésre. Olyan, hogy luxus, az gyakorlatilag nem volt, mesterségesen nyomott kínálat mellett fel sem merült a fogyasztási igény. Talán nem túlzás azt állítani, hogy az ötvenes évek közepéig a családok zömében a háború előtti lakásfelszerelési cikkek maradtak meg. Az 50-es évek közepén a jéggel üzemelő hűtőszekrények még használatban voltak nyaranta, mosógép nemigen volt (nagymosás kádban vagy teknőben). A teherszállítás igen jelentős része lovaskocsikkal történt Budapesten is !!, személygépkocsi csak egészen kiváltságos helyzetben levőknél.
2014. febr. 1. 19:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/5 A kérdező kommentje:

A magán épületek még romokban álltak, de a középületek, hivatalok már álltak, voltak hidak (nem mind, de egy pár)és volt villamos.

De az érdekes ebben éppen az, hogy a minimális megélhetési szinten, jegyrendszerre kiporciózott ételből éppen csak éhen nem haló emberek, akiknek majdnem semmijük se volt, és az újjáépítési munkáért sem kaptak sokat, mégis motiváltnak érezték magukat az építkezésben.


Csak arra tudok gondolni, hogy a háborúhoz képest minden nyomos csak jobb volt, és jobban bíztak a beköszöntő béke eljövő éveiben, mint mondjuk amennyire ma bízunk a lehetséges fejlődésben, javulásban.

Mindazonáltal, a legtöbben még frissen gyászolták a nemrég elveszített fiaikat, férjeiket, családtagjaikat... A magán javakat illetően létminimumtól még sokáig nem lett többjük...


Mai fejjel azt gondolná az ember, hogy a fenének lenne kedve, ilyen körülmények között középületeket, utakat romtalanítani, újjáépíteni, közösségi közlekedést újra beindítani.

2014. febr. 1. 19:24
 3/5 A kérdező kommentje:
*nyomos = nyomor
2014. febr. 1. 19:26
 4/5 anonim ***** válasza:
Nem volt közbeszerzés, nem volt gond a munkaerő, stb.
2014. febr. 22. 01:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/5 A kérdező kommentje:
Csak nemrég hallottam a Kossuth hídról. Pontosabban egy képet is láttam róla. Az Országház déli oldaláról indult ki. Gyenge konstrukció volt, 10 évre tervezték, és kb az 50-es évek vége felé elbontották. "Sürgősségi" megoldásként áthidalta a kezdeti logisztikai nehézségeket.
2014. febr. 22. 08:52

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!