Dávid király egy Artúr királyhoz hasonló mitikus, mesés, történelmileg nem létező uralkodó volt? Akkor miért nem ezt tanítják?
Lemche, a koppenhágai, radikálisan minimalista, egyes kutatók által "nihilistának" nevezett iskola (nézeteik szerint a Tanakh semennyi hiteles információt nem tartalmaz a babiloni fogság vége előtti korokból, de még utána is max. felületes információk szűrhetők le belőle) kutatója arra a következtetésre jutott, hogy a Tel Dan-sztélé egy modern hamisítvány. 2003-ban Philip R. Davies ironikusan kijelentette, hogy "Úgy történelmi, ahogy Artúr király".
Ugyanakkor Amihai Mazar, Israel Finkelstein, William G. Dever, Yoseph Grafinkel, Eilat Mazar, Keneth Kitchen, Amon ben-Tor, Anson Rainey és több másik befolyásos régész és történész elutasította ezt az elméletet és kiálltak Dávid király, mint egy történelmi uralkodó mellett. Szerintük ez azért is valószínűtlen, mert ellenőrzött ásatás kereteiben került felszínre. A Tel Dan-sztélé feltehetőleg a Kr. e. 9. században keletkezett, legkésőbb is a 8. század elején. Dávid király bár a Kr. e. 11. században született, uralkodásának nagy része a Kr. e. 10. századra datálható. Logikátlan lett volna, hogy "bét Dávid"-ként, vagyis "Dávádi házaként" hivatkozik magára a királyi ház az idegen uralkodók előtt is, hisz még a nép is emlékezett volna rá, hogy ilyen személy nem is létezett. Bár Finkelstein minimalistább Dávid király hatalmát illetően, tényszerűen elismeri történelmi személynek.
Valóbban igaz lenne a két előbbi kutató álláspontja?
#1.
Bocsi, de ez tényleg nagy badarság.
A történészek között csak egy nagyon elborult kisebbség tagadda Dávid király történetiségét. A Tel Dan-sztélé egyértelmű szövegének megtalálása óta, valamint a Mésa-sztélé kissé vitatott szövegének megtalálása óta kb. egyetértés van a kérdésben.
Az ókori héber/izraelita történelem kapcsán két szélsőséges vélemény létezik: bibliai minimalizmus és maximalizmus. A főáramú tudósok többsége egyértelműen e két véglet között foglal helyet. Israel Finkelstein a minimalista szélsőség felé tolódik elég erőteljesen (bár tény, hogy van egy fél maroknyi nála is sokkal minimalistább kutató, akiket koppenhágai iskola néven ismerünk), ugyanakkor ő is egyértelművé teszi több munkájában, hogy Dávid király történetiségét történelmileg következetlen tagadni. A dolog, amivel ő nem ért egyet az az Amihai Mazar után a tudósok többsége által valamilyen formában elfogadott egységes monarchia létezése. Finkelstein emellett egyértelművé teszi, hogy a források és a kronológia alapján elé egyértelmű, hogy Saul és Salamon királyok is léteztek. Sault ő egy Benjamin területe felett uralkodó aprócska törzsfőnek tekinti, aki a többi törzsfő ("bíra") közül kiemelkedve királynak kezdte el nevezni magát egy őt támogató vallási és katonai réteggel (néhány látnokkal, meg pappal együtt, lásd: Sámuel) együtt. Dávidot szintén egy hasonló kiskirálynak tekinti, Salamont pedig az utódjának.
Mazar centrista álláspontja ezzel szemben az, hogy valóbban a későbbi Izráel és Júda területeinek több részén uralkodó, legitim királyok voltak Dávid és Salamon királyok, ugyanakkor egyáltalán nem volt olyan nagy és fényes birodalmuk, mint a Biblia írja. Ez lett az elfogadottabb nézet a módosított hagyományos kronológiával együtt, ellenben Finkelstein alacsony kronológiájával.
Szóval: ha Finkelstein elfogadja Dávid király valamilyen formájú történetiségét, kijelenthetjük, hogy éles vita ezen kérdésben nincs a történészek, tudósok között.
Amúgy kis útmutató a Héber Biblia alakjainak történetisége kapcsán:
Ábrahám-Mózes előtti korszakból nincs olyan komolyan vehető ultramaximalista kutató sem, aki bárkit is történelmi személynek tekintene. A királyság megjelenése utáni személyek közül kb. mindenkit történelmileg is létezőnek tekintenek. E két időpont közötti időszakból (Kánaánon kívüli, főként déli nomád törzsekkel való kapcsolat-királyság) származó események, személyek kapcsán a tudósok többsége úgy gondolja, hogy az általunk ismert formula egyértelműen mítosz, nem történelem, illetve semmiképp nem kezelhető történelemnek, ugyanakkor valószínűleg áll ezen történetek között valamiféle kollektív emlékezet, történelmi mag (lásd: Jan Assmann, William G. Dever, Richard Elliott Friedman, Avraham Faust és a többiek elméletei) mondjuk az Iliászhoz vagy más ógörög, történelem előtti korokból származó történetek emlékezetei.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!