Kinek mit jelent a 'dolgok üresség természete'?
A "nem-tudas", ami miatt mindannyian a szamszaraban szuletunk ujra es ujra, a dolgok helytelen latasmodja. Miert helytelen? Mert ugy latjuk, mintha a dolgok allandoak lennenek, mert ugy latjuk, mintha valtozatlanok lennenek, ugy latjuk, mintha orokkevaloak lennenek.
Mintha lenne nekik egy orok, valtozatlan "lenyeguk", egy "belso mag", vagy "lelek", ami meghatarozza oket.
"Dolog" alatt itt gyakorlatilag mindent ertunk, a targyakat, a jelensegeket, de legfokeppen sajat magunkat.
Ezt a belso lenyeget a nyugati filozofiaban szubsztancianak nevezik.
Az "uresseg" tanitasa pedig azt jelenti, hogy a dolgoknak nincs "lelkuk", belso "lenyeguk", nem orokkevaloak es valtozatlanok. Nincs bennuk szubsztancia, tehat uresek.
Ami valtozik, elmulik, nem letezik orokke, az ures. Nincs allando resze. Konnyen belathato, hogy ha csak egyetlen dolog letezne a vilagon, ami allando, akkor az egesz vilag allando kellene, hogy legyen. (Ebbe most melyebben nem mennek bele, talan egy kulon kerdesben.)
A dolgok helyes latasa az, hogy az uresseget es a fuggo keletkezest egy es ugyanazon dologkent fogjuk fel. Mint egy erme ket oldala, vagy mint a kezunk tenyere es fonakja. Igy elkerulheto a ket nagy veglet, az orokletben valo hit, illetve a nihilizmus.
Fekete Péter.
1. "Konnyen belathato, hogy ha csak egyetlen dolog letezne a vilagon, ami allando, akkor az egesz vilag allando kellene, hogy legyen."
Egyetlen dolog létezik a világban. Úgy hívjuk: változás. (Mert a változás... az is egy dolog, hiszen létezik) Amíg a változás létezik, addig a világ (az univerzum) is létezik.
Kérdés: - Kinek létezik? Az embernek, vagy önmagának?
2. "(Ebbe most melyebben nem mennek bele, talan egy kulon kerdesben.)" - Nyugodtan belemehetsz, én szívesen veszem. (Vagy...akár tedd fel külön kérdésben) A papír meg elbírja... azaz a "Gyakorikérdések" honlap szervere, szerkesztősége, vagy mi.
#3-as.
"Amikor a tudás nem korlátoz a helyes iránytartásban, bármiről bármit képzelhetünk." - Így igaz. Napóleon, de Hitler is így lehetett ezzel. Elképzeltek, fantáziáltak egy 'jobb jövőt'... de sokan mások is persze. Többnyire mi is ezt tesszük, vagy nem? Az nagyon valószínű, hogy senki sem egy - az épp aktuálisnál - rosszabb jövőről álmodozik. Igaz?
Az ERŐ legyen Veletek!
A valtozas nem egy dolog, csak egy megfigyelt jelenseg megnevezese. A dolgok maguk valtoznak, ez a termeszetuk, a valtozas maga nem tud sem allando lenni, sem valtozni. Persze jol hangzik, hogy "a valtozas allando", de ez nem buddhista eredetu, inkabb amolyan modern vicces szofordulat.
A fuggo keletkezes kapcsan Buddha azt mondja: "ha ez letrejon, az is letrejon; ha ez megszunik, az is megszunik". A dolgok keletkezese mas dolgok letetol fugg, es megszunnek, amint a feltetelek megszunnek letezni. Ha volna egyetlen dolog, ami orokke letezik, ez azt mondana, hogy nem fugg semmilyen mas dologtol a letezese, tehat onmagat hozta letre, valamint azok a dolgok, amik letezese ettol a dologtol fugg, szinten orokke letezhetnenek, mert sosem szunne meg a letezesuk feltetele. Mivel latjuk, hogy a dolgok folyamatosan valtoznak, ebbol arra kovetkeztethetunk, hogy nem lehet semmi, ami orokke es valtozatlan modon letezik.
Mondod Te, kedves F.Peter!
Ám a világon élő >7 milliárd léleknek több, mint a fele ezt máshogyan képzeli. Gondolok a nagy tömegeket érintő világvallásokra. Ahol az alapvetés az, hogy 'kell lennie egy önmagában is létezőnek' (szubsztanciának), akit/amit NEM teremtett senki és NEM függő-keletkező-elmúló... Tehát se tér, se idő (tér-idő) nem szükséges számára a megnyilatkozásaihoz.
A vicces az (számomra), hogy a tudomány mai állítása, miszerint volt egy kezdet (nagy Bumm), amióta az univerzum(-ok) létezik(-nek), s ebbe kapaszkodva a vallás "nagyjai" is e tézist támogatva, bizonyosságot látnak felfedezni Isten létezésére vonatkozóan. Egyszerűen a kizárásos vagy-vagy alapon. (Lásd: Boole algebra: kizáró-VAGY kapcsolat)
Na igen, de ez esetben már létre is hozták a "semmiből-valami" teremtés paradoxonját.
Ki, mit szól mindehhez?
Az ERŐ legyen Veled!
Nos Kedves Péter...
Elakadtál? Csak nem?
De, most komolyan... Maga az idő (mint dimenzió) jelenléte az nem a változás egyetlen alapvető feltételének tudható be? Csak kérdem.
Mert, ugyanis, ha idő nincs, akkor változás sincs. Ám, ha változás nem lehetséges (idő híján), akkor se anyag, se semmi nincs. Mert az anyag is csak attól és azért anyag, mert állandó mozgásban van. Mind szubatomi, mind pedig galaxis, ill. univerzum méretekben.
Ugyanakkor azt is lehet mondani, hogy az időt azt maga az anyag (mint örök, szubatomi szinten mozgásban lévő valami), illetve az anyag változása hozza létre. Mert ez is lehet igaz. De ekkor csak azon paradoxonhoz jutunk el, hogy vajh melyik volt előbb: a tyúk, vagy a tojás?
Vagy mindkettő egyszerre. Vagy egyik sem.
Persze, a vallás könnyű helyzetben van... Ugyanis ott és csak ott létezhet idő nélküli, anyag nélküli, önmagából létező entitás is, melyet elneveztek Istennek. S ha ilyen van, akkor az már MINDENRE megadja a választ. Mindent megalkot, s megmagyaráz.
Na de ha így van.. akkor minek létezik az ember? Ha ember SEMMIT sem kell kitalálnia, hisz Isten mindent elrendez. Mint egy tökéletes színigazgató.
Az ERŐ legyen Veled!
Kedves Kerdezo,
az elso felvetesedre, nekem nem szamit, hogy mit hanyan gondolnak, a sajat megertesemet keresem. Egyebkent ez egy ervelesi hiba: [link]
A termeszettudomanyok kereteit a filozofia jeloli ki. A tudomanyos megfigyelesek mindig empirikusak, a tudomany altal levont kovetkezteteseknek tehat empirikus elozmenyei vannak. A filozofia viszont azt (is) vizsgalja, hogy az empirianak (erzekszervekkel torteno erzekeles) milyen elofeltetelei vannak, es milyen modon megy vegbe. Eppen emiatt a tudomanyt felesleges a vallassal utkoztetni, mivel mas dolgokat vizsgalnak, mas dolgokrol beszelnek.
Visszaterve a temahoz: Nagardzsuna mahajana filozofus kb 2000 evvel ezelott sokat ertekezett az uressegrol, az egyik leghiresebb irasa itt elerheto: [link]
A szoveg nehezen ertheto meg, sok mondanivalot tartalmaz, itt most csak az elso reszt emelnem ki (elso nehany vers), ahol leszamol a letezes-nemletezes illuziojaval, mivel ha a let-nemlet kettosegeben gondolkodsz, szuksegszeruen Istenhez, az oroklethez, transzcendens dolgokhoz, es egyeb sokasitashoz jutsz. A "letezes" itt a "szubsztanciaval biras" ertelemben hasznalatos, a #2-es szamu valaszomban mar reszletesebben kifejtettem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!